Annons

Fågelidentifikation

matchis

Aktiv medlem
Detta är en Varfågel enligt min mening. Jag har haft fel förut så det skall bli kul och se om jag är fel ute igen.
Denna fågel finns i tre olika arter om jag har förstått det hela rätt.
Om jag nu har identifierad denna fågel rätt så kommer följdfrågan vilken underart det är?
Bilden tagen igår vid Strömsholms Gård norr om Huskvarna,
Vad är då bättre än detta forum där kunskapen flödar:
De olika arterna är om jag förstått detta rätt
rasen excubitor
rasen homeyeri
rasen sibiricus
Vad är de olika kännetecken för respektive art?

Tacksam för alla kommentarer då jag är nybörjare och vill lära mig mer.

Med bästa förhoppningar om ett positivt svar
Mats Christensson
 

Bilagor

Osquar

Aktiv medlem
Detta är en Varfågel enligt min mening. Jag har haft fel förut så det skall bli kul och se om jag är fel ute igen.
Denna fågel finns i tre olika arter om jag har förstått det hela rätt.
Om jag nu har identifierad denna fågel rätt så kommer följdfrågan vilken underart det är?
Bilden tagen igår vid Strömsholms Gård norr om Huskvarna,
Vad är då bättre än detta forum där kunskapen flödar:
De olika arterna är om jag förstått detta rätt
rasen excubitor
rasen homeyeri
rasen sibiricus
Vad är de olika kännetecken för respektive art?

Tacksam för alla kommentarer då jag är nybörjare och vill lära mig mer.

Med bästa förhoppningar om ett positivt svar
Mats Christensson
För att säkert kunna ställa rastillhörigheten (ej arter) mellan dessa tre, krävs mycket bra bilder på utfälld vinge respektive stjärt, helst handhållen (i samband med ringmärkning t.ex). Varfågel har ett mycket komplext och i vissa fall fortfarande oklara rasförhållanden med överlappningar som ställer till det ytterligare. Utifrån din bild går det inte att identifiera ras.

/Oscar
 

matchis

Aktiv medlem
För att säkert kunna ställa rastillhörigheten (ej arter) mellan dessa tre, krävs mycket bra bilder på utfälld vinge respektive stjärt, helst handhållen (i samband med ringmärkning t.ex). Varfågel har ett mycket komplext och i vissa fall fortfarande oklara rasförhållanden med överlappningar som ställer till det ytterligare. Utifrån din bild går det inte att identifiera ras.

/Oscar
Tack för ett snabbt svar Oscar
Ursäkta felskrivningen mellan art och ras vilket får skyllas på sen kväll och okunskap
Bilden tagen på långt håll med dåliga ljusförhållanden och var mer för att säkerställa att jag identifierat fågeln rätt.
Frågan om de olika raserna var mer av allmän "kunskapstörst" för en novis inom området.
Ha en fortsatt trevlig helg!

//Mats
 

Tbirder

Aktiv medlem
Hittade inte denna fågel i någon av våra fågelböcker. Anden? hittade jag vid Ramnasjön (Borås).
Det var 2 fåglar kanske ett par?
håhå
Det är mandarinänder. De lever vilt i ostasien men rymlingar från fågelparker har etablerat sig och häckar bl.a. i Sverige mer eller mindre regelbundet. Det är hanarna som är så här färggranna.

Honorna ser ut på det här viset.. http://svalan.artdata.slu.se/birds/gallery_imageinfo.asp?imageID=194176

Mvh Toni
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Tack Toni.
Tror att jag sett den "färglösa" honan (enl. din länk) för några dagar sedan. Skall åka ner till Ramnasjön igen när solen kommer tillbaka om några dagar och se om jag kan hitten damen ifråga.
håhå
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Fåglar på Curacao

Tacksam om någon kan hjälpa mig att identifiera dessa fåglar. Har försökt att Googla, men hittar inget som verkar stämma. Bilderna är fotograferade på Curacao för några veckor sedan. Den vita och gråa fågeln såg vi flera gånger utmed kusten där den verkade jaga fisk. Den bruna fågeln såg vi bara en gång, bland låga buskar nära kusten.
 

Bilagor

yens

Aktiv medlem
Tacksam om någon kan hjälpa mig att identifiera dessa fåglar. Har försökt att Googla, men hittar inget som verkar stämma. Bilderna är fotograferade på Curacao för några veckor sedan. Den vita och gråa fågeln såg vi flera gånger utmed kusten där den verkade jaga fisk. Den bruna fågeln såg vi bara en gång, bland låga buskar nära kusten.
Då bör det vara en ung nordlig tofskarakara och en fiskgjuse
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Tack för snabbt svar. Om det här är en fiskgjuse så var de vi såg betydligt mindre än en svensk fiskgjuse. Denna fågel var inte större än en duvhök, men de kanske kan variera i storlek?
Tofskarakara accepterar jag direkt, har aldrig hört talas om den fågeln
 

yens

Aktiv medlem
Tack för snabbt svar. Om det här är en fiskgjuse så var de vi såg betydligt mindre än en svensk fiskgjuse. Denna fågel var inte större än en duvhök, men de kanske kan variera i storlek?
Tofskarakara accepterar jag direkt, har aldrig hört talas om den fågeln
Det ÄR en fiskgjuse, som inte är gigantiskt mycket större än en duvhök vare sig där eller hemma...
 

gavia

Aktiv medlem
Hej
Idag bland en massa gräsänder fanns denna som såg annorlunda ut.
Vad är det?

Med vänlig hälsning
/Lars
nix, detta är inte en snatterand. det är en gräsand som det är lite färgfel på. som så många många gräsänder har, av olika skäl.

ett enkelt sätt att se att detta inte är en snatterand, om man tar bort alla andra karaktärer, så har snatteränder vit mage. det har inte denna individ.
dessutom är det mkt ovanligt att de är så där "tama"

Med vänlig hälsning peter
 

Merlin

Aktiv medlem
Hej, Såg i morse från sovrumsfönstret en helvit fågel komma glidflygande och landa i viltåkern (ca 150-200m bort), flög sedan och satte sig lågt i ett träd eller buske. Tittade bort några sekunder för att greppa kikaren, då var den spårlöst borta. Gick ut och letade, inte ett spår. Sömndrucken som jag var, började jag fundera över om jag sett i syne. Nån timma senare såg jag återigen en helvit fågel landa med relativt snabba vingslag i högt starrliknande gräs intill ett dike. Storlek ungefär som en större kaja. Gick ut och letade igen, gick runt i det höga gräset och kollade i diket. Återigen utan resultat.

Glidflykten påminde om en rovfågel/uggla. Tänkte fjälluggla, men tyckte den var lite för liten. Andra gången jag såg den, såg den som sagt ut som en större kaja i storlek och de snabba vingslagen utesluter fjälluggla. Albino av något slag? Men vilken fågel?
 

larskarlsson

Aktiv medlem
nix, detta är inte en snatterand. det är en gräsand som det är lite färgfel på. som så många många gräsänder har, av olika skäl.

ett enkelt sätt att se att detta inte är en snatterand, om man tar bort alla andra karaktärer, så har snatteränder vit mage. det har inte denna individ.
dessutom är det mkt ovanligt att de är så där "tama"

Med vänlig hälsning peter
Tack så mycket för svaret.
Man lär sig något varje gång man tittar in här!

mvh
/Lars
 

Bengf

Aktiv medlem
Vem gör inte det, kanske bästa fågelboken av alla, ljus och skuggor försvårar i verkliga livet, så man är inte säker vad man ser för något.



//Bengt.
 

gavia

Aktiv medlem
Vem gör inte det, kanske bästa fågelboken av alla, ljus och skuggor försvårar i verkliga livet, så man är inte säker vad man ser för något.



//Bengt.
hemligheten är nog snarare att man måste veta var man ska titta. det underlättar mkt!
ha en bra kväll därute ni alla som lär er ....för det gör vi alla, ingen blir fullärd vad tråkigt det skulle vara då!!

Med vänlig hälsning peter
 

Coff

Aktiv medlem
hemligheten är nog snarare att man måste veta var man ska titta. det underlättar mkt!
ha en bra kväll därute ni alla som lär er ....för det gör vi alla, ingen blir fullärd vad tråkigt det skulle vara då!!

Med vänlig hälsning peter
Ja jag kände att jag nog var lite snabb med svaret när jag tittade igen. Tack för din förklaring. Jag håller med om att man lär sig mycket här.
 

Deerhunter_1

Aktiv medlem
Vilken vadare ?

Fotograferades i mitten av Oktober, mellersta Skåne. Direkt jag såg den trodde jag på brushane hona/juvenil. Men titt i fågelboken då bilden skulle publiceras stämmer inte färgen på benen.
/ Hälsningar , Deerhunter
 

Bilagor

ANNONS