Annons

Fågelidentifikation

Deerhunter_1

Aktiv medlem
Tack för svar, Peter. En följdfråga : Kan kanske benfärgen - gulaktig i min fågelbok - variera under året eller mellan individer? Puuhh, detta är inte lätt...
/ Deerhunter
 

gavia

Aktiv medlem
Tack för svar, Peter. En följdfråga : Kan kanske benfärgen - gulaktig i min fågelbok - variera under året eller mellan individer? Puuhh, detta är inte lätt...
/ Deerhunter
visst ändrar nästan alla vadare färg/nyans på sina ben under årscykeln. se tex svartsnäppa som är den tydligaste exempel på detta. sen kan det vara så att din vitbalans inte blev helt lyckad på denna bild?!
tycker fågeln i fråga ser för röd ut i mina ögon.
annars när det gäller vadar id, så får man ofta lägga ihop flera olika karaktärer o inte stirra sig för blind bara på en sak, speciellt inte på en bild som kan luras.

lycka till

Med vänlig hälsning peter
 

Karuzzell

Aktiv medlem
Bifogar några bilder på vad jag, när jag fotograferade dem, trodde var sävsångare.
När jag i efterhand tittade och jämförde blev jag tveksam över om det verkligen är samma art. Är någon av dem överhuvudtaget sävsångare?
De två första bilderna är tagna vid Krankesjön i Skåne i maj. Resten vid Hornborgasjön i mitten av juli. Det är framför allt de två sista, som jag tycker avviker.
Är det möjligt, att avgöra med bilderna?

Med vänlig hälsning
Eva
 

Bilagor

Karuzzell

Aktiv medlem
Några sångare till

Några grova gissningar från min sida:
Kan de fyra första vara gransångare och den sista grönsångare?
(Den första bilden är tagen på i närheten av Vombsjön i oktober och de tre följande i min trädgård utanför Genarp i Skåne tidig höst.
Den sista (grönsångaren?) på Hallands Väderö i slutet av juni.)

Med vänlig hälsning
Eva
 

Bilagor

Tonyeagle

Aktiv medlem
Svårt men, ...

Den sista ser definitivt inte ut som en grönsångare. Skulle gissa på en sen lövsångare (ev. gran). De andra skulle kunna vara gransångare. Lite svårt pga vad bilderna visar för karaktärer. 1:an, 2:an och 4:an ser ut som gransångare.
 

gavia

Aktiv medlem
Några grova gissningar från min sida:
Kan de fyra första vara gransångare och den sista grönsångare?
(Den första bilden är tagen på i närheten av Vombsjön i oktober och de tre följande i min trädgård utanför Genarp i Skåne tidig höst.
Den sista (grönsångaren?) på Hallands Väderö i slutet av juni.)

Med vänlig hälsning
Eva
tycker precis som du sa att de första nämnda är gransångare, o den sista är en grönsångare. ingen lövsångare i någon dräkt har så vit mage.
undrar lite varför Tony tvekar på grönsångaren?
vad utesluter grönsångare tycker du Tony?

Med vänlig hälsning peter
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
svår

tycker precis som du sa att de första nämnda är gransångare, o den sista är en grönsångare. ingen lövsångare i någon dräkt har så vit mage.
undrar lite varför Tony tvekar på grönsångaren?
vad utesluter grönsångare tycker du Tony?

Med vänlig hälsning peter
En svår bild tycker jag men efter att ha kollat på den andra skärmen och inte den ljusa lapptoppskärmen kan jag väl hålla med. Tycker dock att fågeln på bilden har ovanligt lite gröngult på strupe och hals. Visst ser man ibland också bleka lövsångare med relativt vita magar. Dessa brukar dock också vara gråare överlag och sakna de mesta av gula toner.
 

Karuzzell

Aktiv medlem
En svår bild tycker jag men efter att ha kollat på den andra skärmen och inte den ljusa lapptoppskärmen kan jag väl hålla med. Tycker dock att fågeln på bilden har ovanligt lite gröngult på strupe och hals. Visst ser man ibland också bleka lövsångare med relativt vita magar. Dessa brukar dock också vara gråare överlag och sakna de mesta av gula toner.
Tackar er båda för svar och diskussion. Jag inser, att bilden inte avslöjar väsentliga delar men hittade en bild, där lite mer av vingen syns. Ger det mer info av betydelse för identifikationen?
Återkommer med de andra. Tack så länge! Det är övärderligt, att läsa era svar!
Med vänlig hälsning
eva
 

Bilagor

Orre

Avslutat medlemskap
Tackar er båda för svar och diskussion. Jag inser, att bilden inte avslöjar väsentliga delar men hittade en bild, där lite mer av vingen syns. Ger det mer info av betydelse för identifikationen?
Återkommer med de andra. Tack så länge! Det är övärderligt, att läsa era svar!
Med vänlig hälsning
eva
Grönsångare.

//Benny
 
ANNONS