Annons

Nikon FG-20 problem med filmmatningsspaken

Produkter
(logga in för att koppla)

ducedo

Aktiv medlem
Köpte en begagnad FG-20 som visade sig ha problem med filmmatningsspaken ('film advance lever'). På min FM2n och vad jag har sett på YouTube så 'aktiverar' man kameran genom att dra ut spaken 30 grader. Kameran verkar dock ha fastnat i det läget på så vis att den svarta plastbiten själv åker från 0 till 30 grader utan motstånd beroende på hur man vinklar kameran. Se följande bilder (hittade ingen på FG-20):

Bild #1
Bild #2

Tyvärr saknar jag batteri så jag har inte kunnat kontrollera ljusmätaren men allting annat fungerar. Det går att mata fram film, ta bilder, etc. Är inte säker på om det bara är en lös skruv / fjäder som resulterar i ett skönhetsfel eller om det kanske gör att kameran hela tiden räknas som 'på' och därmed drar batteri eller något liknande.

Någon idé?
 

easyrider

Aktiv medlem
Köpte en begagnad FG-20 som visade sig ha problem med filmmatningsspaken ('film advance lever'). På min FM2n och vad jag har sett på YouTube så 'aktiverar' man kameran genom att dra ut spaken 30 grader. Kameran verkar dock ha fastnat i det läget på så vis att den svarta plastbiten själv åker från 0 till 30 grader utan motstånd beroende på hur man vinklar kameran. Se följande bilder (hittade ingen på FG-20):

Bild #1
Bild #2

Tyvärr saknar jag batteri så jag har inte kunnat kontrollera ljusmätaren men allting annat fungerar. Det går att mata fram film, ta bilder, etc. Är inte säker på om det bara är en lös skruv / fjäder som resulterar i ett skönhetsfel eller om det kanske gör att kameran hela tiden räknas som 'på' och därmed drar batteri eller något liknande.

Någon idé?
Ingen aning faktiskt men det gör väl inte så mycket så länge du kan dra fram filmen och trycka av? Skaffa ett batterie och testa ljusmätare. . Har en FG-själv men den fungerar. FG-20 är är min favorit just nu, den får följa med oftare än min F-3. Jag har tyvärr ingen defekt FG- 20 hemma som jag kan skruva i. I så fall hade jag kanske kunnat hjälpa dig med reservdelar.

Är inte så duktig på det där med att skruva i kameror men kan av erfarenhet säga dig att det inte alltid är så lätt att hitta orsaken till problem när elektronik är inblandat (därför många föredrar helt mekaniska) Jag har en F3 som ibland funkar och ibland inte. Ibland fungerar slutaren ibland inte. Det samma med ljusmätaren. Det kan vara något glapp någonstans eller bara att kontakter behöver rengöras. Och det är då inte alltid så lätt att hitta felkällan.
 

ducedo

Aktiv medlem
Tack Daniel. Testade att skruva isär och precis som jag misstänkte så verkar plastbiten inte ha någon vital funktion utan det är snarare ett skönhetsfel att den inte sitter låst. Hittade även två forumsinlägg på amerikanska forum som pekade på att där ska sitta en fjäder i spaken. Kollade eBay där en för FG (är tydligen inte samma) finns som reservdel för ca 140 kr inkl. frakt men det är knappast intressant.

Jag får helt enkelt hålla ögonen öppna efter en reservdelskamera.
 
ANNONS