Annons

Olympus Pen F (digital)

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det var ju så där den första digitala PEN skulle ha sett ut. Att inte ha en inbyggd sökare på de digitala PEN-kamerorna förrän nu är en stor miss, enligt mig.

Förmodligen kommer jag inte att kunna låta bli att köpa den ...
Jag hoppas att ringen runt avtryckaren kan roteras för att göra inställningar.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Riktigt snygg! Gillar retrostilen med rattar och vred där man kan känna hur saker är inställt

Hade nog hellre sett en elektrisk fjärrutlösarkontakt, gammaldags trådutlösare är svåra att få tag på och kan inte förlängas lika lätt. Hoppas att det stämmer att den får 20Mpixel.

På tiden att de kom med en kamera med riktig sökare utan att de för den skull ska se ut som gammaldags SLR. Mycket lättare att hålla kontakt med motivet om man inte behöver ha kameran mitt för hela ansiktet.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Specifikationer:

– 20MP Live MOS sensor (made by Sony)
– 50MP high resolution shot mode
– 5-axis camera shake correction. Five stop correction (CIPA)
– Creative dial to directly access four functions
– 2.36 million dot organic EL EVF (S-OVF mode to extend the dynamic range)
– Mechanical shutter: 60 seconds -1/8000 seconds
– Electronic front curtain shutter (anti-shock mode): 60 seconds -1/320 seconds
– Electronic shutter (silent mode): 60 seconds -1/16000 seconds
– Video full HD60p
– Interval Shooting
– 4K time-lapse movie
– Continuous shooting of 10 frames / sec (5 frames / sec in the AF tracking)
– Wi-Fi built-in. Remote control via smartphone
– 3 inches 1.03 million dot movable LCD monitor
– AF tracking pad: EVF is capable of moving the AF point in the touch panel at the time of use
– Media SDHC / SDXC (UHS-II compatible)
– Included with an external flash FL-LM3. Guide number 9.1. Bounce possible
– ISO200-25600 (LOW: ISO80 equivalent)
– Color Black and Silver
– Price is 1499 Euro with kit lens.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
De viktigaste uppgifterna saknas: PDAF? Hur många punkter? Sökarförstoring? Är detta en EM1 i annan skepnad? Förbättring över EM1? Enklare. Hamnar priset på 1500USD med 12-40/2,8 är det ju rimligt om det har prestanda som EM1.
 

cango

Avslutat medlemskap
De viktigaste uppgifterna saknas: PDAF? Hur många punkter? Sökarförstoring? Är detta en EM1 i annan skepnad? Förbättring över EM1? Enklare. Hamnar priset på 1500USD med 12-40/2,8 är det ju rimligt om det har prestanda som EM1.

tror inte 12-40/2.8 är kitobjektivet som avses (inte för det priset åtminstone)

om man kan lita på 43rumors

FT5
"PEN-f announce date: 27.01
Sensor: 20mpix
50 megapixel High Res mode
Made in “honor” of the PEN-F film camera
Two kit lens: 14-42ez and 17mm 1,8
New EVF
Price of kits 1497-1797Euro"
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
tror inte 12-40/2.8 är kitobjektivet som avses (inte för det priset åtminstone)

om man kan lita på 43rumors

FT5
"PEN-f announce date: 27.01
Sensor: 20mpix
50 megapixel High Res mode
Made in “honor” of the PEN-F film camera
Two kit lens: 14-42ez and 17mm 1,8
New EVF
Price of kits 1497-1797Euro"
Såg också det men såg även kit Med 12-40 och tror det var 1499 USD. Om kameran inte är bättre än EM1 tekniskt och kitpriset är för annat än 12-40 blir det svårt i intern konkurrens mot EM1 och även mot Fuji XT1 och XPro 2. Den senare ligger nära i pris och har då även OVF+EVF.
 

afe

Aktiv medlem
Såg också det men såg även kit Med 12-40 och tror det var 1499 USD. Om kameran inte är bättre än EM1 tekniskt och kitpriset är för annat än 12-40 blir det svårt i intern konkurrens mot EM1 och även mot Fuji XT1 och XPro 2. Den senare ligger nära i pris och har då även OVF+EVF.
Jag skulle defintivt välja X-Pro2 om prissättningen och annat stämmer, men många vill ju ha M43 och då är Fujin inget bra val (och Olympusen är väl rätt ordentligt mycket mindre).
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Det har pratats om tre helt nya finesser. Men av listan med specifikationer ovan kan jag inte få fram vilka dessa skulle vara.

Tydligen ska autofokusen vara snabbare än på tidigare kameror, men om det är en av de tre nya finesserna är oklart.

Något som låter intressant i spec-listan är att sökaren har "S-OVF mode to extend the dynamic range". Jag undrar om den lilla linsen på kamerans framsida har något med det att göra.
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Säkert en fin kamera, men kanske lite väl retro med det lilla låtsas-filmåterspolningsvredet längst till vänster.
 

fredrikno

Medlem
Något som låter intressant i spec-listan är att sökaren har "S-OVF mode to extend the dynamic range". Jag undrar om den lilla linsen på kamerans framsida har något med det att göra.
Tror inte det, S-OVF finns redan i E-M10 mark 2. Det som syns är nog bara AF-assist lampan.
"Selecting S-OVF makes the details in shadows easier to see. The display is not adjusted for settings such as white balance, exposure compensation, and picture mode."


Jag hoppas också att on-chip PDAF kommer finnas som i E-M1.
Ryktet säger ju även att den ska ha ca 30% snabbare fokus-hastighet pga snabbare cpu och kretsar.

Ska bli intressant att se hur bra 20Mpixel sensor-resultatet blir med Olympus jämfört med Panasonic's (båda ryktas ha samma Sony sensor).

Jag är lite tveksam till on/off-ratten dock, den ser lite svår ut att vrida.

Jag tycker oftast att Olympus kameror ser bäst ut när får se och hålla dom i handen och att de gör sig mindre bra på bild. Jag hoppas detta är fallet nu också, det är lite steam-punk känsla över den :)
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Tror inte det, S-OVF finns redan i E-M10 mark 2. Det som syns är nog bara AF-assist lampan.
"Selecting S-OVF makes the details in shadows easier to see. The display is not adjusted for settings such as white balance, exposure compensation, and picture mode."
Då kan det alltså inte vara en av de tre helt nya finesserna.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag skulle defintivt välja X-Pro2 om prissättningen och annat stämmer, men många vill ju ha M43 och då är Fujin inget bra val (och Olympusen är väl rätt ordentligt mycket mindre).
X-Pro2 är nästan säkert en bättre kamera, men om man redan har en hel drös m4/3-objektiv så är valet kanske inte så självklart till Fujis fördel.

Jag valde bort Fuji en gång i tiden för att deras kameror var rejält mycket sämre på AF än m4/3-kamerorna vid den tiden, och för att m4/3 redan då var ett större system. Det kanske var dumt med tanke på hur Fujis system har utvecklats, men det är rätt svårt att sia om framtiden.

Kamerahusets storlek är inte oväsentlig, men inte heller allenarådande. Det viktiga, tycker jag, är hur stort och tungt en kamera med en lagom uppsättning objektiv är. m4/3 har nog en liten fördel mot Fuji där, men kanske inte så stor att det är avgörande.
 

afe

Aktiv medlem
X-Pro2 är nästan säkert en bättre kamera, men om man redan har en hel drös m4/3-objektiv så är valet kanske inte så självklart till Fujis fördel.

Jag valde bort Fuji en gång i tiden för att deras kameror var rejält mycket sämre på AF än m4/3-kamerorna vid den tiden, och för att m4/3 redan då var ett större system. Det kanske var dumt med tanke på hur Fujis system har utvecklats, men det är rätt svårt att sia om framtiden.

Kamerahusets storlek är inte oväsentlig, men inte heller allenarådande. Det viktiga, tycker jag, är hur stort och tungt en kamera med en lagom uppsättning objektiv är. m4/3 har nog en liten fördel mot Fuji där, men kanske inte så stor att det är avgörande.
Det var ju ungefär det jag skrev (trodde jag) :)
 

mapem

Aktiv medlem
Inte vädertätad, tycks det

Senaste ryktet på 43rumours.com säger att Pen F inte blir vädertätad. Synd tycker jag.
 

mapem

Aktiv medlem
Nice, den skulle passa väl in bland dom här, men jag väntar nog nog "ett tag" tills priset är mera överkomligt!
Titta, har du en hel samling! Jag hade själv en Pen FT för länge sen och har kvar en 38/1,8 som jag använder ibland med adapter på min E-M5.

Visst skulle en digital Pen F passa fint in bland dem, men den ska väl användas!
 

beetle

Aktiv medlem
Titta, har du en hel samling! Jag hade själv en Pen FT för länge sen och har kvar en 38/1,8 som jag använder ibland med adapter på min E-M5.

Visst skulle en digital Pen F passa fint in bland dem, men den ska väl användas!
Två av dessa analoga PEN har använts 2015, väldigt kul att plåta halvformat och åstadkomma diptyks! Pannkakan 38/2.8, väldigt kompakt har jag använt på m4/3 :)
 
ANNONS