Annons

hur organisera resan till Lofoten?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Vad kostar det i Sverige att hyra då, om du räknar med alla extra dagar om mil som måste till?

Du får tex en fin VW Polo för en hel vecka (7 fulla dagar) på flygplatsen direkt vid Lofoten för ca 4300 SEK.

http://imgur.com/Df1FVhm

Inkluderar:

Avbokningar
Ändringar
Stöldskydd
Trafik- och vagnskadereducering (CDW)
Flygplatsavgift
Lokala skatter
Vägavgift/Väglicensavgift
10 mil per dag i snitt utan kostnad (du kommer knappast över det om du åker runt på Lofoten i en vecka)

kolla mina exempel längre upp här så ser du skillnaden mellan dom olika alternativen.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Bodö!

Varför ens överväga att åka dit? Varför? Vad är billigare eller bättre där?

Förstår ärligt talat inget om det, men upplys mig gärna (så vet jag själv till nästa gång).

Om du skall till Stockholm då flyger du väl inte till Jönköping?

anledningen till att jag har övervägt att åka till bodö är för att 90% av alla reseguider och reseberättelser och liknande när man söker på resor till lofoten nämns just bodö. Så det är nog inte så konstigt att jag också kollar flyg just dit :)
 

martinot

Aktiv medlem
kolla mina exempel längre upp här så ser du skillnaden mellan dom olika alternativen.
Du skriver att du hellre vill hyra i Kiruna som alternativ till att hyra i Norge, men ser inte att du anger hur mycket billigare, eller ens någon siffra på vad det kostar att hyra bil i Kiruna.

Jag kan absolut ha missat det (så rörig tråd), så du får hjälpa mig lite på traven här.

det är ju ganska nära ja. det är fortfarande dyrare att hyra bil i norge än i sveige.
Kollade flyg till kiruna. kostar typ 2000kr från oslo. inte så farligt ändå. då kan man ju hyra bil i kiruna och bila till lofoten därifrån. Har hört att just den turen ska va ganska fin. men du har ju ändå typ 50 mil att köra då så det går ju lite bensin.
 

martinot

Aktiv medlem
anledningen till att jag har övervägt att åka till bodö är för att 90% av alla reseguider och reseberättelser och liknande när man söker på resor till lofoten nämns just bodö. Så det är nog inte så konstigt att jag också kollar flyg just dit :)
Som sagt, det kan vara jättefint att åka bilfärja och båt längs kusten i Norge. Säger inget illa om det.

Har själv åkt massor i Norge. Bilat längs hela kusten ifrån Trondheim, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Oslo, Fredrikstad. Emellan Trondheim och Stavanger är det massor med färjor som kostar mycket pengar och tar tid, men enormt vackert och ett värde i sig för resan om det är det man vill uppleva.

Kan rekommendera det varmt (om man har tid och pengar). På samma sätt kan jag absolut tänka mig att det kan vara vackert att åka båt till Lofoten -- det vara bara det att jag inte uppfattade att det var en viktig komponent och parameter för dig att göra så.

Men skall man främst spendera så mycket tid som möjligt i Lofoten, och se hela Lofoten, till ett så bra pris som möjligt, så förstår jag inte varför man krånglar till och fördyrar det på detta viset?

Har inte läst dina böcker och tips, så kan inte kommentera dem därför.

Vägen emellan Jönköping och Stockholm är bitvis väldigt vacker, utsedd och fått internationella pris för vissa sträckor att vara vackraste motorvägar, så det kan ju vara ett turisttips i vissa fall för de som besöker Sverige...

Men skall de bara besöka Stockholm som främsta mål och aktivitet (och inte resan dit) så hade jag inte rekommenderat turister att flyga till Jönköping (trots den bitvis fina vägen).
 

The Ghost

Aktiv medlem
Åkte i somras upp till Lofoten från Stockholm med bil, startade runt 05:30 och körde strax efter Riksgränsen där vi smällde upp ett tält på en parkering och då var klockan strax efter midnatt men det var en riktigt dålig väg fram till Kiruna i många mil, gropar stora som kratrar och vi fick vänta länge på lotsning på vägen för det vägarbete men det borde dom fixat nu.

hade som mål att fixa Luleå (man är inte 20 längre) men hoppades på Kiruna men vi kom till andra sidan gränsen och jag var ensam förare.

En och en halv dag tog det, vi åkte till ett ställe som heter Unstad (surfcamp) där vi bodde mest hela tiden, turisterna hade inte hittat dit jämfört med dom andra ställena

Kör inte bil på Norska sidan upp, det kommer ta veckor ;)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Som sagt, det kan vara jättefint att åka bilfärja och båt längs kusten i Norge. Säger inget illa om det.

Har själv åkt massor i Norge. Bilat längs hela kusten ifrån Trondheim, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Oslo, Fredrikstad. Emellan Trondheim och Stavanger är det massor med färjor som kostar mycket pengar och tar tid, men enormt vackert och ett värde i sig för resan om det är det man vill uppleva.

Kan rekommendera det varmt (om man har tid och pengar). På samma sätt kan jag absolut tänka mig att det kan vara vackert att åka båt till Lofoten -- det vara bara det att jag inte uppfattade att det var en viktig komponent och parameter för dig att göra så.

Men skall man främst spendera så mycket tid som möjligt i Lofoten, och se hela Lofoten, till ett så bra pris som möjligt, så förstår jag inte varför man krånglar till och fördyrar det på detta viset?

Har inte läst dina böcker och tips, så kan inte kommentera dem därför.

Vägen emellan Jönköping och Stockholm är bitvis väldigt vacker, utsedd och fått internationella pris för vissa sträckor att vara vackraste motorvägar, så det kan ju vara ett turisttips i vissa fall för de som besöker Sverige...

Men skall de bara besöka Stockholm som främsta mål och aktivitet (och inte resan dit) så hade jag inte rekommenderat turister att flyga till Jönköping (trots den bitvis fina vägen).
nej tanken är att tillbringa så mycket tid som möjligt på lofoten. så ditt tips är nog det bästa. ska kika närmare på det.
båten är jag inte så intresserad av faktiskt så det är ju bra om jag slipper den, speciellt eftersom den är så dyr också.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Åkte i somras upp till Lofoten från Stockholm med bil, startade runt 05:30 och körde strax efter Riksgränsen där vi smällde upp ett tält på en parkering och då var klockan strax efter midnatt men det var en riktigt dålig väg fram till Kiruna i många mil, gropar stora som kratrar och vi fick vänta länge på lotsning på vägen för det vägarbete men det borde dom fixat nu.

hade som mål att fixa Luleå (man är inte 20 längre) men hoppades på Kiruna men vi kom till andra sidan gränsen och jag var ensam förare.

En och en halv dag tog det, vi åkte till ett ställe som heter Unstad (surfcamp) där vi bodde mest hela tiden, turisterna hade inte hittat dit jämfört med dom andra ställena

Kör inte bil på Norska sidan upp, det kommer ta veckor ;)
det är bra jobbat att köra så långt på en och samma dag alltså. antar att ögonen stod i kors till slut :) Nej köra på norska sidan lär vara jobbigt.
 

martinot

Aktiv medlem
Du skriver att du hellre vill hyra i Kiruna som alternativ till att hyra i Norge, men ser inte att du anger hur mycket billigare, eller ens någon siffra på vad det kostar att hyra bil i Kiruna.

Jag kan absolut ha missat det (så rörig tråd), så du får hjälpa mig lite på traven här.
Hittade ingen uppgift här i tråden på det, varken ifrån dig eller andra (men kan vara lite läsblind).

Googlade iaf på några få minuter, och det verkar som om motsvarande pris hos Budget (om man inte förskottsbetalar) för samma bil ligger på 3850 SEK.

Dvs en skillnad på ca 400-500 pix emot det norska alternativet direkt vid Lofoten. Då får du nog dessutom lägga till 1 natt extra i hotellkostnad (eller 2 i värsta fall) för att få motsvarande helvecka på Lofoten.

Till det kommer at norska bompengar och vägavgifter ingår inte för den svenskhyrda bilen. Det är rätt dyrt i Norge, så räkna med en 300 kroner för en vecka i Lofoten.

Redan där känns den norska bilen som billig, eller som sämst åtminstone likvärdig, i prisjämförelse (och enkelhets- och bekvämlighetsmässigt helt överlägset).

Till det kommer dessutom bränslekostnaden till/från Kiruna.

Sedan om du inte är arbetslös så får man dessutom räkna på din tid (om man anser den vara av värde), om man inte räknar in transportsträckan som nöje/semester (vilket inte alltid behöver vara fel).

Så i korthet; när man lägger 5 min på att googla och räkna på det så känns norsk bil som mer prisvärd och ett betydligt enklare alternativ (men det är kanske bara för mig, och har som sagt bara ägnat detta ytlig och kort tid).

Men oavsett detta och hur du väljer att lösa din resa/transport; Lofoten är helt fantastiskt, och jag tror att du kommer hålla med att det är ett helgrymt ställe när du äntligen är där!

Lycka till! :)
 

The Ghost

Aktiv medlem
det är bra jobbat att köra så långt på en och samma dag alltså. antar att ögonen stod i kors till slut :) Nej köra på norska sidan lär vara jobbigt.
Nä det funkade bra, kunde nog kört ett tag till men insåg att det inte skulle spela så stor roll om vi kom 10 mil till eller så, sov och klev upp tidigt så var vi framme ;)
 

magnus.hoog

Medlem
WHAT? kostar färjan så mycket? tar det inte typ 30 minuter över från bodö till lofoten då?[/QUOTE]

Färjan Bodø-Moskenes tar i normalfallet 3:15, någon enstaka tur tar fyra timmar jämnt.
 

Lasseman2

Aktiv medlem
har bestämt mig till 99% att jag åker upp till Lofoten i sommar. problemet är bara att jag inte vet alls hur jag ska packa. som jag ser det har jag två alternativ.

alt 1
flyga från oslo till bodö. sen hyra bil där och sen ta färja över till lofoten.

alt 2
bila upp hela vägen från värmland ca 145mil enkel väg (+ allt man kör i lofoten under en veckas tid)

Det jag funderar mest på är hur jag ska packa.

Väljer jag alternativ ett så måste jag flyga med all tältutrustning. hur ska jag få plats med tält+sovsäck+liggunderlag+trangiakök+alla kläder ? jag har en 55l vandringsryggsäck
dessutom en ryggsäck till med kamerautrustning. jag måste dessutom köpa all mat i Norge eftersom jag inte kan flyga med all mat.
har även en stor vanlig resväska. Kanske det får plats med all tältutrustning och sånt i den?

väljer jag alternativ 2. då kan jag packa bilen full med både tältutrustning och kamerautrustning samt mat som är betydligt billigare att köpa i sverige.

För och nackdelar
ALT 1
+ (stort plus) är uppe i lofoten väldigt snabbt. Flyg 1,5 timme + tiden det tar att hämta hyrbilen samt ta färjan över till lofoten.
- vet absolut inte hur jag ska packa för att få med mig allt i vare sig vandringsryggsäcken eller resväskan.
- dyrt att köpa all mat i Norge
- Väldigt dyrt att hyra bil i Bodö. från 4500kr + flyg ca 1500kr + båtresan (vet ej vad den kostar)

för och nackdelar
ALT 2
+ jag kan packa allt i bilen här hemma utan några problem.
+ Billigare att köpa mat i Sverige
+ Bensinen fram och tillbaka är bra mycket billigare än fly+bilhyra+båtbiljet
+ Jag kan känna mig mer fri när jag vill åka hem istället för att jag måste åka hem när jag bokat flyget.
- (Stort minus) det tar drygt 21 timmar konstant körning ENKEL VÄG för att ta sig dit upp. så jag räknar med minst 4 dygn som försvinner i bara bilresa fram och tillbaka.


Blev lite långt detta men jag har faktiskt ingen aning om hur jag ska göra.
Någon här som varit där ? berätta gärna lite om hur ni gjorde eller ännu hellre, berätta hur jag ska göra :D

Mcv Andreas
Du har redan fått massor av input. Ska dock försöka ge min bild då jag var där själv förra sommaren.

Först och främst kan jag misstänka att detta bara kommer att bli en resa du gör en gång om du nu inte blir väldigt biten av stället?

Jag tycker personligen att vi undervärderar vårt eget land som har så fantastik natur vilket innebär att du kanske borde ta de där extra dagarna för att se delar av Sverige om du tar egen bil, det kan nog vara värt det.

Bränslet är som sagt en kostnadsfaktor och bränslet är dyrare i Norge, glöm inte det. Någon skrev att det var jobbigt att köra bil i Norge, vet inte om jag håller med om det. Dock är det lägre hastighet generellt sett i Norge och man är upptagen av att se omgivningen så man får vara vaken när man kör.

Vägarna är smalare men det är inte så mycket trafik heller på stora delar av dessa platser i Lofoton. En fördel med att köra sakta är ju att man kan se mer. Som så många ställen är ju detta också i mångt och mycket en "turistfälla" och det kan vara bitvis fullt av husbilar/husvagnar som står för stor del av trafiken (det är ju bara dryg 25 000 inneboende i hela Lofoten).

Jag vet inte var du startar men du kan om du kör E4 norrut vika av i Umeå och köra mot Mo i Rana. Alternativt köra upp till Skellefteå och köra över Arjeplog mot Fauske. Båda dessa vägar innehåller storslagen natur och du lär inte bli besviken.

Alternativet för hemfärden är att köra E10 över Narvik och Kiruna på vägen hem där jag också är övertygad om att du kommer att finna ställen som är värda att stanna och beundra.

Hoppas du får en bra resa.
 

andreassofus

Aktiv medlem
tack för alla bra tips. det är värdefullt att ha när man ska planera :) Har inte helt bestämt än hur jag ska göra men jag har tid på mig. Det är ändå för tidigt att boka flyg om jag nu ska flyga.

Provade att packa tältutrustning i min resväska och det var inga problem, förutom en sak. Liggunderlaget tar för stor plats. Någon som vet om det finns någon butik på lofoten som säljer liggunderlag? vet inte hur butiksutbudet ser ut där men det borde väl finnas någon friluftsbutik eller sportbutik eller liknande som har det?

Sen behöver jag t-röd också till mitt trangiakök, får väl inte flyga med det och det är onödigt också. men det måste väl också finnas att köpa där uppe?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Hittade billig biluthyrning i Harstad/narvik
en polo för 3400kr för 7 dagar. känns väldigt prisvärt. Funderar dock på om det är värt att lägga till detdär som heter "fullt skydd" för 120kr/dygn ? det täcker självrisk om jag krockar
fönster,speglar, hjul och däck
administration och motorstopsavgifter.

någon som vet om det är en bra extraförsäkring att täcka eller brukar den vara onödig?
 

andreassofus

Aktiv medlem
varför är det förresten avsevärt mycket billigare at boka bil via rentalcars än Hertz? även om rentalcars får fram just Hertz vid sökningen.
3400kr kostar det via rentalcars (som får fram just Hertz som är billigast) men går jag in på Hertz och bokar så kostar samma bil typ 2000kr mer.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag har inte vare sig bil eller körkort men jag tillhör dem som prioriterar Tid På Plats. Att spilla tid på att resa i evegheter lockar inte mig. Har tagit flyget så långt det går..
 

andreassofus

Aktiv medlem
snabb fråga. Är narvik flygplats samma som evenes flygplats?
när jag söker på hyrbil och söker på evenes flygplats så kostar bilen 4750kr
om jag istället söker på narvik flygplats så kostar samma bil 3450kr

Vad har jag missat?
 

PMD

Aktiv medlem
Hittade billig biluthyrning i Harstad/narvik
en polo för 3400kr för 7 dagar. känns väldigt prisvärt. Funderar dock på om det är värt att lägga till detdär som heter "fullt skydd" för 120kr/dygn ? det täcker självrisk om jag krockar
fönster,speglar, hjul och däck
administration och motorstopsavgifter.

någon som vet om det är en bra extraförsäkring att täcka eller brukar den vara onödig?
Självriskeliminering brukar jag alltid köpa till. Självrisken kan uppgå till många tusen kronor annars, och det är ju tråkigt att förstöra semestern med en sån utgift om man råkar backa på en stolpe eller få någon liknande trivialskada.

120 kr per dygn låter lite dyrt, men jag har aldrig hyrt bil i Norge så jag har ingen koll på priser. Köp inte självriskeliminering om det kostar mer än självrisken, förstås.
 

PMD

Aktiv medlem
varför är det förresten avsevärt mycket billigare at boka bil via rentalcars än Hertz? även om rentalcars får fram just Hertz vid sökningen.
3400kr kostar det via rentalcars (som får fram just Hertz som är billigast) men går jag in på Hertz och bokar så kostar samma bil typ 2000kr mer.
Om du tittar i morgon kanske det är tvärtom. Man brukar kunna få olika priser om man gör en ny sökning snart efter den första t.o.m. Vad de baserar sina prisberäkningar på tycks vara lite slumpmässigt (men det är det förstås inte).
 
ANNONS