Annons

Fujifilm mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag gillar inte små kameror, så jag ser det enbart som en fördel:)
Vi är alla olika. Ingen regel utan undantag.
Vid en jägarmarsch släpar men väl på 25 kilo eller är det mer?
Själv har jag släpat på en kamerarygga på 15 kilo i BangKok i 40 graders värme.
Så jag tycker nog hälften av det kan räcka nu när jag är 63.
Så för mig är lättare bättre.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Vi är alla olika. Ingen regel utan undantag.
Vid en jägarmarsch släpar men väl på 25 kilo eller är det mer?
Själv har jag släpat på en kamerarygga på 15 kilo i BangKok i 40 graders värme.
Så jag tycker nog hälften av det kan räcka nu när jasg är 63.
Så för mig är lättare bättre.
Sant. Men jag plåtar mycket 8X10. Allt annat blir behändigt i jämförelse...!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag hoppas på att snart få testa Haselblad H6D med 100 MP bakstycket samt X1D. Då kommer jag få släpa en del.
Nu har Hasselblad haft sådan succe med sina nya kameror att de har långa leveranstider. Sedan har Sonys problem med sensorfabriken i Japan inte gjort det hela bättre.
så det kanske blir juldekorationer som jag får
plåta. Vi får se.
Att plåta med en sådan kamera är något utöver det vanliga.
Det är också resultaten. De är i en klass för sig.
Så vill man uppnå det optimala då är är det hit man skall söka sig.
Nu är inte 50C sensorn min favorit utan snarare 60 Mp sensorn med CCD.
Den ger otroliga färger.
Den här bilden kan kanske delvis visa på hur bra resultatet blir. Fast egentligen måsta man printa 70x100 cm eller större för att verkligen förstå skillnaden.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/374472/3510482.htm
 

PMD

Aktiv medlem
Tror nog Fuji gärna skulle ha haft X-Trans men vi måste komma ihåg att de volymer varje tillverkare kan beställa av Sony rör sig om max 1 000- 2 000 sensorer.
Njae, läste jag inte nånstans att Fujis representant på Photokina hade sagt att X-trans-filter inte behövdes i och med att sensorn har så många pixlar?
 

PMD

Aktiv medlem
Fuji vill inte kalla den här kameran för mellanformat. Det gör de nog rätt i.
Även på filmtiden var mellanformat lite av varje i storlek.
Den här sensorn är ganska liten om vi pratar mellanformat.
Mindre än 6x4.5 cm kallades väldigt sällan, om någonsin, för mellanformat. Det är väl rätt få digitala "mellanformatare" som har så stor sensor?

Jag tror att digitalt mellanformat knappast kommer att bli speciellt mycket större än de nu existerande kamerorna (och då räknar jag med Fuji GFX 50S även Fuji själva inte vill göra det).

Man skulle kunna jämföra med utvecklingen hos digitalkameror med småbildsobjektivfattning där man började med sensorer som var mindre än APS-C och till slut växte till småbildstorlek, men som du mycket riktigt påpekade så är det en rejäl skillnad i storlek på respektive marknad så jag tror inte att vi får se samma utveckling här. Speciellt inte som objektiven från flera av tillverkarna inte tecknar ut "riktigt" mellanformat).
 

ajoe

Aktiv medlem
Men till situationer där man använder stativ skulle man väl kunna ha en sensor ungefär som i en linjescanner? De är väl ofta gjorda för A4 och då skulle man kunna köra 10 x 24 i sensorn? Många och stora pixlar blir det ;-)

Alldeles oavsett så är det en grotesk skillnad mellan "digital MF" och "riktig" 6 x 6.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Men till situationer där man använder stativ skulle man väl kunna ha en sensor ungefär som i en linjescanner? De är väl ofta gjorda för A4 och då skulle man kunna köra 10 x 24 i sensorn? Många och stora pixlar blir det ;-)
Det har funnits den typen av kameror. Kanske fortfarande finns.
Nu hade de väl en hel del nackdelar också. De blev aldrig särskilt populära.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Men till situationer där man använder stativ skulle man väl kunna ha en sensor ungefär som i en linjescanner? De är väl ofta gjorda för A4 och då skulle man kunna köra 10 x 24 i sensorn? Många och stora pixlar blir det ;-)

Alldeles oavsett så är det en grotesk skillnad mellan "digital MF" och "riktig" 6 x 6.
En sensor på 8X10 som får plats i en kassett med samma standard-dimensioner som för storformat är min våta dröm. Skulle bli svindyrt, men jag kan nöja mig med 4X5:)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
En sensor på 8X10 som får plats i en kassett med samma standard-dimensioner som för storformat är min våta dröm. Skulle bli svindyrt, men jag kan nöja mig med 4X5:)
Idag kan du komma nära med Alpha. En teknisk kamera som nog kan få dig att drömma om perfekta bilder.
Billig är den inte och du behöver ett bra bakstycke som kostar som en bil.
Bildkvalitén med ett 100 MP bakstycke är säkert långt bättre än du någonsin lyckas med film.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Idag kan du komma nära med Alpha. En teknisk kamera som nog kan få dig att drömma om perfekta bilder.
Billig är den inte och du behöver ett bra bakstycke som kostar som en bil.
Bildkvalitén med ett 100 MP bakstycke är säkert långt bättre än du någonsin lyckas med film.
Alpha är ju bara en kamera i sig som ju som du säger måste ha ett bakstycke. De sensorerna är visserligen hyfsat stora (liksom H6D), men knappast gigantiska. Det jag skulle vilja ha är en sensor som fungerar på vilken storformatare som helst (alltså samma yttre dimensioner som en vanlig Lisco-hållare), helst 8X10. Det vore mumma och skulle då funka både i min Svedovsky och Sinar.
En sådan sensor skulle dock bli sjukt dyr även om sensortekniken sjunker ordentligt i pris, eftersom det skulle vara en väldigt liten marknad.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Alpha är ju bara en kamera i sig som ju som du säger måste ha ett bakstycke. De sensorerna är visserligen hyfsat stora (liksom H6D), men knappast gigantiska. Det jag skulle vilja ha är en sensor som fungerar på vilken storformatare som helst (alltså samma yttre dimensioner som en vanlig Lisco-hållare), helst 8X10. Det vore mumma och skulle då funka både i min Svedovsky och Sinar.
En sådan sensor skulle dock bli sjukt dyr även om sensortekniken sjunker ordentligt i pris, eftersom det skulle vara en väldigt liten marknad.
En sådan är nog en lika våt dröm precis som den där sensorn som kunde sättas i varje kamera och fungera som en film.
Vi får nog koncentrera oss på att ta bilder med det som finns
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har aldrig hört det kallas för mellanformat (vilket iofs inte betyder att det aldrig hände).

4x4-formatet använde 127-film och mellanformat är rätt hårt förknippat med den 6 cm breda 120- och 220-filmen (även 620-film, men i något mindre utsträckning). 127-fillm är (förstås) smalare än 120-film.

Det finns förstås en hel del format (och filmtyper). Den nördigt intresserade tittar med fördel på Wikipedias sida om saken.
 

snap01

Aktiv medlem
Möjligt, men frågan var "Fanns det några storlekar mellan 36x24 och 6x4,5?" varpå jag svarade 4X4, inte vad det kallades:)
Var det inte kodak som hade ett digitalt bakstycke till Hasselblad som hade 4x4? Dom testade det på luminiscens landscape. Hade om jag inte minns fel 22 milj upplösning jag var lite sugen på den att köpa till min bladare på den tiden.
 
ANNONS