Annons

Fujifilm mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

stefohl

Aktiv medlem
Nu hänger jag inte riktigt med Stefan. Jag tänker på den där varianten som skulle bli som att sätta in en film i en 135 kamera och skulle göra den digital.
Något man tog in mycket pengar för men som rann ut i sanden.
Det var av typen för bra för att vara sant.
Jo, det var ju något som visades prototyper på under flera Photokina-mässor. Jag tänkte på han som ville använda storformatskamera och ha ett digitalt bakstycke som fungerade som en filmkasett.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jo, det var ju något som visades prototyper på under flera Photokina-mässor. Jag tänkte på han som ville använda storformatskamera och ha ett digitalt bakstycke som fungerade som en filmkasett.
Tanken är lockande, men Betterlight har inte, vad jag vet, utvecklats speciellt sedan 2010. Det är dessutom inga snabba one shots (motivet scannas ju) vad jag vet, och då utesluts porträtt-fotografering.
Här använder de en av deras varianter:
https://www.youtube.com/watch?v=G7MjUrReUM4

Är ju flera år sedan; lite utveckling borde ha skett:) Idealet vore förstås en sensor i en kassett för 4X5 eller 8X10 precis som vanlig film och att man kan ha minneskort i den. Det kanske är fysiskt svårt idag, men då kan man kanske leva med att styra den från en padda.

Jag tror det kommer sådana lösningar framöver, men de kommer ändå kosta sjukt mycket eftersom det är en liten marknad.
 

stefohl

Aktiv medlem
Tanken är lockande, men Betterlight har inte, vad jag vet, utvecklats speciellt sedan 2010. Det är dessutom inga snabba one shots (motivet scannas ju) vad jag vet, och då utesluts porträtt-fotografering.
Här använder de en av deras varianter:
https://www.youtube.com/watch?v=G7MjUrReUM4

Är ju flera år sedan; lite utveckling borde ha skett:) Idealet vore förstås en sensor i en kassett för 4X5 eller 8X10 precis som vanlig film och att man kan ha minneskort i den. Det kanske är fysiskt svårt idag, men då kan man kanske leva med att styra den från en padda.

Jag tror det kommer sådana lösningar framöver, men de kommer ändå kosta sjukt mycket eftersom det är en liten marknad.
Kvaliteten från dessa bakstycken är fantastisk, långt mycket bättre än ett inskannat 8x10" dia. Så för repro och landskap är det fortfarande en enastående teknik. Det enda som kommer i närheten är Hasselblads flerskottslösningar. Att det skulle komma fram en lösning som bygger på en sensorplatta tror jag är extremt osannolikt. Om det skulle komma fram ett bakstycke som är i den storleken är det troligare att det blir ett skannande bakstycke som läser in bilden i mycket hög hastighet. Sådana lösningar har visats och de hade en inläsningstid på 1/15 sek i bra ljus.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Att det skulle komma fram en lösning som bygger på en sensorplatta tror jag är extremt osannolikt.
Kanske det, men man kan ju få ha lite våta drömmar:)

Jag lär fortsätta med vanligt 8X10-film, och om ett par år framåt en begagnad H6D eller liknande. Det är nog det närmsta stor-sensor som är realistiskt för en vanlig dödlig.
 

voitcanon

Aktiv medlem
Tillbaka till ämnet [emoji14] Någon s vet varför det är ett C på på bländarringen kan det vara så att de har centralslutare?
 

martinot

Aktiv medlem
Tillbaka till ämnet [emoji14] Någon s vet varför det är ett C på på bländarringen kan det vara så att de har centralslutare?
C innebär att man styr bländaren med parameterrattarna på kamerahuset (precis som på en vanlig DSLR ifrån Nikon/Canon), istället för med den dedikerade bländarringen på objektivet.

Skulle misstänka att "C" står för "Camera" eller "Camera control", men det är en ren gissning.
 
ANNONS