Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lång slutartid i dagsljus med Gopro hero 5

Produkter
(logga in för att koppla)

onyhlm

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon här inne som har prövat att fota lång slutartid med en Gopro?

Jag har en Gopro hero 5 med ND filter 32 vilket jag tycker borde gå någorlunda. Men det fungerar inte. Är det någon som har några bra idéer? Hittar ingen bra info eller andra filter med mörkare glas.
Eller kan man köpa solfilm på biltema och mörklägga ett PolarPro filter ännu mer? :)
 

lumor_

Aktiv medlem
Kan det vara så att den inte har inställningar för längre slutartider än en viss tid?
 

ola_nilsson

Aktiv medlem
Jag gissar eftersom jag inte har GoPro erfarenhet. Det kanske är ett problem med auto ISO? Försök sätta ISO till ett fast värde.
 

Marteric

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon här inne som har prövat att fota lång slutartid med en Gopro?

Jag har en Gopro hero 5 med ND filter 32 vilket jag tycker borde gå någorlunda. Men det fungerar inte. Är det någon som har några bra idéer? Hittar ingen bra info eller andra filter med mörkare glas.
Eller kan man köpa solfilm på biltema och mörklägga ett PolarPro filter ännu mer? :)
Hur långa slutartider vill du ha och under vilka förutsättningar (dag/kväll/sol/skugga o.s.v.). Frågar då ND32 är inte "jättemörkt"...
 

onyhlm

Aktiv medlem
Hur långa slutartider vill du ha och under vilka förutsättningar (dag/kväll/sol/skugga o.s.v.). Frågar då ND32 är inte "jättemörkt"...
Jag kanske formulerade mig lite tokigt.

Slutartid på 30 sekunder är Max och vill jag använda mig av.
Nd32 är för ljust filter för gopron. Har inte hittat något annat mörkare filter än just 32. Kan man köpa solfilm och göra filtret mörkare tro?
 

Marteric

Aktiv medlem
Såg först nu dagsljus i rubriken...
Kan inte Gopro, men på en vanlig kamera behövs minst ND1000 för att komma i närheten av 30 sek i dagsljus.
Solfilm gissar jag är förödande för bildkvaliteten...?
 

adl

Aktiv medlem
Jag har sett adapter som ger 52 mm filtergänga och då finns det i princip hur mörka filter som helst.
Har tyvärr ingen länk att komma med...
 

onyhlm

Aktiv medlem
Såg först nu dagsljus i rubriken...
Kan inte Gopro, men på en vanlig kamera behövs minst ND1000 för att komma i närheten av 30 sek i dagsljus.
Solfilm gissar jag är förödande för bildkvaliteten...?
Ja exakt, använder Lee big stopper själv till min nikon. Men har inte sett något om detta på Google eller youtube.
Har ingen aning om solfilmen försämrar kvalitén men mycket möjligt. 😮
 
ANNONS