Annons

Hjälp! Problem att importera vissa filer till Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Whippetwhirl

Aktiv medlem
Hej,

Jag har lite smått panik. Av någon anledning så kan jag inte importera alla mina filer till Lightroom. Gjorde precis som vanligt men av någon anledning är det ca 150 foton som inte går att få in. De övriga 300 funkade bra. De är "grå" och går ej att markera, och klickar man på bilden så står det att bilden redan har importerats, vilket inte stämmer. I vilket fall som helst skulle jag ändå kunna välja att importera igen. Någon som har nån aning om hur jag löser detta? Jag har bifogat skärmdumpar så ni ser hur det ser ut i Lightoom när jag försöker importera.

Stort tack på förhand!
 

Bilagor

pdahlen

Aktiv medlem
Finns bilderna i den mapp som skapas vid importen, brukar vara märkt med dagens datum som standard?

Om de finns där så kanske man kan prova att flytta ut dessa filer till en annan mapp och prova att importera dessa igen, du har ju ett mappträd vid import så du kan välja vad du vill importera
 

Whippetwhirl

Aktiv medlem
Finns bilderna i den mapp som skapas vid importen, brukar vara märkt med dagens datum som standard?

Om de finns där så kanske man kan prova att flytta ut dessa filer till en annan mapp och prova att importera dessa igen, du har ju ett mappträd vid import så du kan välja vad du vill importera
Hej,

Nej de finns inte med där heller! Har dom kvar på minneskortet iallafall, ser dom i kameran. Undrar om jag kan slänga katalogen på nåt sätt o göra importen från scratch?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du kan ju ta ut kortet och sätta det i datorn och göra en kopiering utanför LR till hårddisken, det kanske är klokast att radera de som du redan har och importera resten. Du letar upp din mapp och lägger in dem i LR.

Om du ska radera alla bilderna så är det nog klokast att göra det från LR, annars kommer den bara att klaga på att den inte hittar filerna
 

AFJ

Aktiv medlem
Du har rutan "Importera inte misstänkta dubbletter" urkryssad. Detta borde innebär att bilden kopieras in igen - oavsett om den redan finns. Jag testade nyss och jag får en ny dublett som får tillägget "-1" som filnamn om jag har rutan urkryssad. Om jag däremot kryssar i den - ja då är inte bilden valbar vid import.

Det är lite märkligt att det blir som det blir för dig.

Vad händer om du går till biblioteksmodulen och högerklickar t ex mappen för 2018 års filer och väljer att synkronisera mappen. Får du du några filer som är "lösa" eller "saknas"?

Har du kontrollerat databasens integritet?
 
ANNONS