Annons

Inomhusfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Malinnea

Ny medlem
Hej! Ny här!
Ska fota inomhus på en restaurang om 2 v. (Människor och mat).Hur får jag bilderna ljusa och skarpa på bästa sätt utan att använda stativ...? Gillar inte blixt när jag fotar mat... Är rätt dålig på inställningarna så var snäll mot en nybörare 😊
Har en Nikon D3300 utan blixt. Behöver jag köpa till något, vad isf...?
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Vad ska du använda för objektiv? Ett ljusstarkt objektiv är A & O när man fotar inomhus. Nikon DX 35 f/1,8 är ett erkänt bra och billigt objektiv. Nytt kostar det runt 1900, begagnat för ungefär halva priset.
Du säger att du inte vill fota med blixt. Om du menar den inbyggda blixten så förstår jag det. Men en extern speedlight gör underverk i ljusfattiga miljöer! Rikta den upp i taket eller mot en vägg som kan reflektera blixtljuset. Annars är risken stor att du får rörelse- och/eller skakningoskärpa.
Vad är det för lokal du ska fota i? En restaurang med stora fönster, eller en mörk vinkällare?
 

Surgeon

Aktiv medlem
Hej! Ny här!
Ska fota inomhus på en restaurang om 2 v. (Människor och mat).Hur får jag bilderna ljusa och skarpa på bästa sätt utan att använda stativ...? Gillar inte blixt när jag fotar mat... Är rätt dålig på inställningarna så var snäll mot en nybörare 😊
Har en Nikon D3300 utan blixt. Behöver jag köpa till något, vad isf...?
Fotat en del restauranger, tänk på att du ofta har många olika ljustemperaturer, allra helst på dagen, solljus genom fönster, glödlampor och ev ljusrör. Ska du fota mat så utnyttja bord vid fönster, ska du fota inredning så skulle jag nog låna/hyra fastljus eller blixtljus med någon typ av ljusformare, softbox eller liknande för att få samma ljus i lokalen, var inte rädd för att använda blixt, du kan alltid sätta ett färgat gel framför blixten för att få ett enhetligt ljus.

Mat gillar jag att fota med befintligt ljus, dvs avskärmat solljus, men är det på kvällen, så är det nog blixt/fastljus som gäller
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hej! Ny här!
Ska fota inomhus på en restaurang om 2 v. (Människor och mat).Hur får jag bilderna ljusa och skarpa på bästa sätt utan att använda stativ...? Gillar inte blixt när jag fotar mat... Är rätt dålig på inställningarna så var snäll mot en nybörare 😊
Har en Nikon D3300 utan blixt. Behöver jag köpa till något, vad isf...?
Har du möjlighet att smita dit redan nu i helgen och ta några provbilder som du sedan visar här?
Då kan du få mycket mer konkreta tips.

Rent allmänt gäller ju att fotografera betyder rita med ljus. Så det behövs ljus för att få till bilderna. Detta kan ske på olika sätt.
Stor bländaröppning som släpper in mycket ljus.
Lång slutartid som släpper in ljus under lång tid.
Hög ljuskänslighet (ISO) som gör att man klara sig med mindre av ovanstående.
Tillsätta ljus, vilket ger ytterligare dimension i att rita med ljus förutom den rena ljusförstärkningen.
 
ANNONS