Annons

Tälta på Runde

Produkter
(logga in för att koppla)

kanelbulle

Aktiv medlem
Hej!

Har funderat om jag skulle slå ihop mina intressen och åka mc till västra Norge och eventuellt ta med system kameran och mitt 100-400 objektiv, för att fota lunnefåglar på ön Runde.

Hade tänkt att åka iväg om en vecka den 16/6 och vara borta till torsdag eller fredag midsommarafton.

Jag har beställt ett litet enmanstält och hade tänkt att sova i det fria och frågan som jag har är om man kan få slå upp ett tält på ön? Eller är det ett fredat område med tanke på alla fåglar som häckar?

/ Björn
 

andreassofus

Aktiv medlem
Hej!

Har funderat om jag skulle slå ihop mina intressen och åka mc till västra Norge och eventuellt ta med system kameran och mitt 100-400 objektiv, för att fota lunnefåglar på ön Runde.

Hade tänkt att åka iväg om en vecka den 16/6 och vara borta till torsdag eller fredag midsommarafton.

Jag har beställt ett litet enmanstält och hade tänkt att sova i det fria och frågan som jag har är om man kan få slå upp ett tält på ön? Eller är det ett fredat område med tanke på alla fåglar som häckar?

/ Björn
du har en väldigt liten camping i anslutning till fågelberget där lunnefåglarna är. där är helt perfekt att campa eftersom det ligger helt i anslutning. Sen vandrar du upp för berget. jag såg inga campare alls där uppe så jag vet inte om det är tillåtet eller inte.
när du är framme till campingen och berget så kommer du typ inte längre så runt omkring där kan du nog inte tälta nere på marken heller. det är ett väldigt koncentrerat och litet ställe ute i den änden av ön.

Men som sagt. Perfekt att tälta på campingen (som är väldigt primitiv) ta med egen mat. Finns bara en liten kiosk med godis. dock finns det ett gemensamt kök där du kan laga mat. Du har också tillgång till en dusch om du vill.

när du vandrar upp för berget så rekommenderar jag att du tar den långa vägen runt. en helt fantastisk tur.
Lunnefåglarna börjar flyga in mot land vid 20.00 ungefär och är då ganska långt ifrån. Men ju längre du väntar, desto mer närgångna blir dom och tillslut så nära som 50cm från fötterna.

Se till att vara där i tid bara för alla står vid ett och samma ställe. Finns bara en liten plats där man tittar och fotar lunnefåglarna.

Här har du en film/foto vlog från min youtubekanal från när jag var där förra året.
https://www.youtube.com/watch?v=JEVPHwqVhig
 

kanelbulle

Aktiv medlem
En helt perfekt beskrivning av läget och en trevlig liten film att se också! Satt hjärtat i halsgropen när du snubbla till där med kamera och allt :)

Du campade fritt på den lilla vändplan alltså? Tyckte du att det fungerade bra?

Annars styr jag väl ner till campingen ( kostade 100nok med mc/tält och natt) och det kan det ju vara värt en natt eller två.

Är det bro eller färja för att ta sig över till Runde förresten?
 

andreassofus

Aktiv medlem
En helt perfekt beskrivning av läget och en trevlig liten film att se också! Satt hjärtat i halsgropen när du snubbla till där med kamera och allt :)

Du campade fritt på den lilla vändplan alltså? Tyckte du att det fungerade bra?

Annars styr jag väl ner till campingen ( kostade 100nok med mc/tält och natt) och det kan det ju vara värt en natt eller två.

Är det bro eller färja för att ta sig över till Runde förresten?

nej detta är på campingen faktiskt. på själva tomten där huset ligger. Hans privata hus som han gjort till en camping. man kan tälta lite överallt på tomten. och på andra sidan vägen, vid havet kan man ställa husbilar och husvagnar, men är osäker på om man får tälta på den sidan.

hehe jag snubblar hela tiden när jag fotar :D

Det är bro över till ön så det är smidigt.
 

kanelbulle

Aktiv medlem
Blixt

Är det någon större idé att ta med en blixt till Runde och dess Lunnefåglar?

Såg att någon testat men med tanke på begränsade packmöjligheter,så kanske jag skippat den på denna resa.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Är det någon större idé att ta med en blixt till Runde och dess Lunnefåglar?

Såg att någon testat men med tanke på begränsade packmöjligheter,så kanske jag skippat den på denna resa.
jag är egentligen ingen fågelfotograf så jag vet inte om man brukar använda blixt till det. Men det var inget jag eller någon annan gjorde heller när jag var där. Kändes inte som det skulle tillföra något.
Om det är för mörkrets skull så är det ingen fara för det blir inte så väldigt mörkt där under tiden man är där uppe.

jag körde 200mm f/4 1/250sek och iso 800 på bilderna som jag tog sent.
 
ANNONS