Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa smartphone för fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

PMD

Aktiv medlem
Jag har startat en ny tråd (följ länken) där vi kan diskutera kinesiska telefoner och angränsande ämnen, så att den här tråden kan återgå till att handla om fotografering med mobiltelefoner.
 

JohanB2

Medlem
Har inte själv kikat på Huaweis telefoner. Varken generellt, eller på de bilder de producerar. Detta pga. i tråden tidigare nämnde anledningar; dels den starka koppling till kommunistparitet i Kina, och dels att de blivit av med samarbetet med Google och osäkra framtida leveranser av Android (är själv inget fan av Android, men detta är tillräckligt för att jag inte ens skulle överväga Huawei själv, eller rekommendera de för andra).

Gällande framkallning av JPEG och bildprocessingen hos Huawei, så är den inte gjord av Leica (de har sålt några plastlinser till Huawei som de brandat "Leica"). För övrigt så är just digitalteknik och bildprocessande knappast något kärnområde som Leica kan eller excellerar inom. Snarare en svaghet än en styrka. Och det säger jag som en som äger och använder en riktig Leica själv, och lite av fan av varumärket. Det är deras RF-finmekanik och objektiv som de är fantastiskt duktiga på (och orsaken till att man köper och älskar deras system).
Det du skriver stämmer inte. Leica har inget att göra med plastlinserna (faktiskt inte ens Huawei). Däremot har Leica varit ansvariga för hur data från sensorerna renderas till raw- och jpeg'ar. Det är i det man betalar för, precis som när man köper Leica-varianten av en Panasonic-kamera. Lite Leica-smak.

Jag håller med dig om att Leicas styrka inte nödvändigtvis ligger där. Så är det nog. För mig har Leica inte klarat övergången till digitalt särskilt bra överhuvudtaget.
 

PMD

Aktiv medlem
"Test"? Det är en lista, vilket också står i början av artikeln.
Man får gå till DXOMARK för att se testerna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det ska du nog inte vara så säker på.
Men är det inte ändå så man skiljer på den positionering som telefonens GPS-system ger och den som själva telenätssystemet kan ge via trianguleringar? Det är ju olika saker fast båda kan användas för att fastställa position. Är det det du menar eller menar du att telefonerna positionerar fast GPS:en är avstängd?
 

martinot

Aktiv medlem
Det du skriver stämmer inte. Leica har inget att göra med plastlinserna (faktiskt inte ens Huawei). Däremot har Leica varit ansvariga för hur data från sensorerna renderas till raw- och jpeg'ar. Det är i det man betalar för, precis som när man köper Leica-varianten av en Panasonic-kamera. Lite Leica-smak.
Tidigare så har Leica lagt ut den här typen av mjukvara på externa bolag då de inte har någon stor IT-kompetens internt. Deras styrka är optik, mekanik, design och marknadsföring. De har alltid varit extremt svaga på bildbehandlingssidan. Inte alls i närheten av bildprocessandet och JPEG-framkallningen hos Canon, Nikon, Sony och Fuji.

Gällande samarbetet med Panasonic så är det precis tvärt emot vad du påstår ovan; det är Panasonic som hjälpt Leica med bildbehandling, elektronik och mjukvara i deras nyaste fullformats spegellösa (L-mountkameror).

Gällande de Leica-brandade Panasonickamerorna med mindre sensorer (m43, 1", etc.) så är det Panasonic som utvecklat hela kamerorna, inklusive all mjukvara.

Jag är en fantast av Leica (köpte en ny M-kamera bara för någon vecka sedan), och tycker de har fantastisk design, mekanik och byggkvalitet, och fantastiskt fina objektiv, men elektronik/sensorer/bildprocessing/mjukvara är deras absolut sämsta och svagaste område (trots att jag är ett lite av ett Lecia-fan).
 

Bengf

Aktiv medlem
Precis, DXOMARK´s tester i ett lättillgänligt format. Du har fattat galoppen :)
Frågan är nog att dom telefoner som passerar 90 hos DXO, fortfarande är ganska så bra, frugans gamla Iphone 5 gör inte totalt bort sig beroende lite på hur ljuset är fast hos DXO blir det rena hedenhös förstås.
 

Stockholmar3n

Ny medlem
Mycket spekulationer i detta stycket, kan jag tycka. Själv har jag haft Samsung galaxy S2, S4+ och nu S8+ och i den mån det blir aktuellt att skaffa en ny lur igen, kommer jag sannolikt att satsa på en ny Samsung.

Jag köpte denna telefon ny för 2 år sedan och batteriet håller fortfarande. Faktum är att jag precis kontaktade Samsung för att få reda på vad ett nytt batteri (inkl. arbetskostnad) skulle gå på för min S8+ och det skulle då kosta 650 :- (om man lämnar in telefonen över disk, och då får man det gjort medans man väntar).

Jag har inte tagit reda på vad samma operation skulle gå på om man vill byta på en Apple, men jag är ganska säker på att det inte landar på 650 :- (inklusive batteri och arbetskostnad).
Samma pris för Apple.
 

Bengf

Aktiv medlem
Frugans Iphone 5 där klarade sig batteriet i 6 år, men hon surfar inte oavbrutet, telefonen laddas en gång varje morgon, men kan då ha kvar c:a 30%, vi har alltid kört fullt till 100% man säger att man inte skall göra det utan stanna före 100%. Vid semester förbrukas det mera av batteriet förstås.

Ett par killar i Karlskoga tog 400kr för att byta batteriet, tittar man på Youtube och batteribyte på nyare Iphone verkar det mycket krångligare, sugkopp för att ta bort bakstycke, någon värmde telefonen för att lyckas bättre osv, lite kul att kolla vad som krävs på Youtube, inte bara att lirka ur batteriet som förr.
 
Jag vill skaffa ett komplement till min Fuji X-T2 och har funderat på att köpa en Sony RX0 II då jag tycker om att fota och filma korta klipp när jag är ute på paddel-, skid-, skridsko-, klättrings- och vandringsturer.

Vill gärna ha en liten och portabel kamera som går att ha med överallt.

Men i och med att min telefon gick sönder häromdagen började jag fundera på att lägga pengarna på en kvalitativ smartphone istället med goda fotoegenskaper.

Är det någon som har erfarenhet av HUAWEI P30 Pro/P20 Pro?
Den har Leicaoptik, makrolins med närgräns på 2,5 cm, videostabilisering och är IP68 klassad vilket är ett måste då jag vill kunna använda den i våta miljöer.

Eller kan tipsa om annan tålig smartphone som ger bra video- och bildkvalitet?
Jag fotar mycket med min Huawei P20 Pro. Den är ett starkt verktyg när jag inte har kameran med mig. Bra nattbilder, fin kontrast och porträtt-mode är en favorit.
Den svartvita linsen är även skarpare än de andra!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej, det är nog svårt med den nuvarande regimen.

Extra tråkigt dock när de applicerar detta på användare utanför Kina.
PMD skrev:"Telefontillverkarna kan ju inte gärna bryta mot lagen. Det brukar medföra allvarliga konsekvenser i Kina. "

Men om telefonerna och Huaweis teleplattformar är tillverkade med partiets goda minne och i enlighet med partiets och statens behov då samt efter de regler som läckt ut att det är var kines skyldighet att tjäna stat och parti så kan väl läget bli ett helt annat. Det kanske faktiskt är helt förenligt med Kinas regler lagar och bestämmelser men inte nödvändigt med andra länders. Är det inte just misstanken om sådana saker som gör att en del västländer nu ifrågasätter Huawei som telesystemsleverantör? Det är ju faktiskt så att det ytterst är Kinas Kommunistiska Parti som är lagen i Kina. Vi har ju i väst nu i många är fintats av Kinas dubbla samhällssystem: marknaden och partiet.

Rickard Swartz skriver idag 4:e mars 2020, om just detta i artikeln "Det amerikanska handelskriget mot Kina är här för att stanna". Han ser nu hur Kina håller på att förstöra globalisering med sina allt mer öppet framförda maktanspråk och i Sverige inte minst ser vi detta allt oftare och allt mer småaktigt i en rätt rabiat kinesisk ambassadörs uttalanden där inget är för småttigt för att passera. Egentligen är det lite rörande för hans beteende är en liten rädd hunds fast hunden idag har vuxit till den största och starkaste i hela kvarteret. Jag tror vi ska vara väldigt glada åt denne koleriske ambassadör för med offentliga kinesiska representanter som honom så kommer det aldrig råda några tvivel om vilken husbonde den rösten talar för.

Jag skulle inte alls bli förvånad om den nu pågående epidemien kommer bli en vattendelare. Vi har nu blivit varse att vi inte längre har något kvar av den beredskap vi hade byggt upp efter andra världskriget men som Reinfeldt/Borg helt kom att skrota under den tid vi trodde att världen för evigt skulle vara en vänlig plats då Sovjetunionen just kollapsat. Helt plötsligt har världen kommit på att det är i Kina nästan alla mediciner och sjukvårdsartiklar tillverkas. Där ligger också Canons och många andras monteringsfabriker för både kamerahus och objektiv, som nu temporärt måste stängas. Kineserna har också kontroll över mer än 90 % av världens startegiskt viktiga jordartsmetaller som är oumbärliga för exv. elektroniken i både kameror, telefoner och annan elektronik.

Vi i väst har fullständigt aningslöst låtit marknaden avrusta hela väst industriellt och lagt en stor del av all tillverkning i Kina. Det ett uppvaknande kring detta som nu fått USA att konfrontera Kina och bl.a. ifrågasätta Kinas stölder av immateriella rättigheter samt deras ohämmade gynnande av sina egna företag på världsmarknaden som smörjs av staten med billiga krediter, sånt som företag inom EU och i USA inte får ägna sig åt utan att riskera att som Ericsson få betala miljarder i skadestånd.

Nu börjar man tala om decoupling, vilket i princip är en reversering av globaliseringen där man kommer att bryta upp de tillverkningskedjor som globaliserats och det här kan gå fort när billig arbetskraft blir ett allt sämre argument för att förlägga en också ofta riktigt dåligt organiserad industriell process i ett land som inte alls tagit sitt miljöansvar. Det kommer av miljöskäl bli fullständigt "no go" för att skicka norsk lax till Kina fram och tillbaka för filetning eller för skalning av räkor. Det är också så att vi nu står inför ytterligare ett språng när mer AI i tillverkningsprocesserna i allt högre utsträckning frigör sig från beroendet av billig arbetskraft. Frågan är väl bara hur Kina kommer reagera på detta.

Kinas Kommunistiska parti och det kinesiska folket har ett samhällskontrakt som går ut på att partiets makt accepteras så länge de kan vidmakthålla den utveckling som lyft många hundra miljoner kinesers levnadsstandard enormt på kort tid. Samma parti fruktar vad som ska hända om man förlorar denna legitimitet om man inte kan leverera. Denna fruktan är ju just det som drivit fram landets ohämmade satsning på elektronisk övervakning som idag går ända ner på individnivå där dessa data sedan även används i bonussystem för att styra hela befolkningen som ett gäng "Skinner"-råttor. Det kommer bli intressant att se vart detta tar vägen och glöm inte att hålla ett öra mot vad Kinas ambassadör i Sverige säger för den vägen kan man lära sig mycket om den regimen.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ett stämningsläge ....

Det finns en lågintensiv och lärorik pågående konflikt i synen på media och yttrandefrihet mellan Sverige och Kina. Hur den ser ut i praktiken framgår rätt väl i följande två videosekvenser från satirprogrammet Svenska Nyheter med Jesper Ekdal. Ekdal menar att Kina nu använder bl.a. Sverige som en testballong för att se hur långt man kan gå rent praktiskt med att påverka press och opinion i mindre länder.

Detta inslag sändes 16 februari 2019 och heter "China´s most hated Suede"

https://www.youtube.com/watch?v=D2lTSbDqm2s


Ursprunget till videon ovan var videon "Rasism mot kineser" i serien Svenska Nyheter nedan som sändes 22 september 2018:

https://www.youtube.com/watch?v=DeU13fWzp1Y
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det finns en lågintensiv och lärorik pågående konflikt i synen på media och yttrandefrihet mellan Sverige och Kina. Hur den ser ut i praktiken framgår rätt väl i följande två videosekvenser från satirprogrammet Svenska Nyheter med Jesper Ekdal. Ekdal menar att Kina nu använder bl.a. Sverige som en testballong för att se hur långt man kan gå rent praktiskt med att påverka press och opinion i mindre länder.

Detta inslag sändes 16 februari 2019 och heter "China´s most hated Suede"

https://www.youtube.com/watch?v=D2lTSbDqm2s


Ursprunget till videon ovan var videon "Rasism mot kineser" i serien Svenska Nyheter nedan som sändes 22 september 2018:

https://www.youtube.com/watch?v=DeU13fWzp1Y
Sen finns det ju ett inslag till som handlar om svensk Kina-diplomati i samband med Gui Minhai-fallet och Sveriges ambassadör i Kina.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS