Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köpa ny bärbar dator

Produkter
(logga in för att koppla)

80-Åsa

Medlem
Hej

Jag har ångest inför att köpa ny dator. Jag är dålig på teknikaliteter och förstår mig inte på alla begrepp.

En vän till mig föreslår HP Envy Touch Smart 14. Jag förstår inte mer än att den har riktigt bra upplösning (3200 x 1800) och IPS-panel. Men är det en bra dator för bildredigering? ser färgerna vettiga ut? Skärmen är liten, men misstänker att priset stiger rätt snabbt när skärmstorleken ökar. Priset hos Dustin är 6990 kr. Jag har en stor, men ganska gammal skärm som jag kan köra med parallellt, inte så himla bra, men kan funka som komplement.

Finns det någon annan bärbar dator i ung. samma prisklass som skulle vara ett bättre val för mig? Datorn ska användas för bildredigering, vanligt kontorsarbete/surf och ibland film.

Har någon lust att ge mig respons redan ikväll vore jag jättetacksam.

/Åsa
 

sumpan

Aktiv medlem
Det är många som skriver på nätet att högupplösta touch-skärmar har väldigt dåliga färger.

Jag skulle leta recensioner av den här specifika modellen och själv titta på den med egna ögon om jag var spekulant.

I övrigt ser det där ut som en vettig dator i storlek och pris förutsatt att man vill ha touch-skärm. Asus Zeenbook med matt skärm brukar många rekommendera om man vill ha en liten smidig dator, de är dock lite dyrare för anständiga modeller. Går man upp i vikt och storlek så finns det mycket att välja på i denna prisklass.
 

80-Åsa

Medlem
Hjälp! Jag är så villrådig. Någon touch-skärm blir det inte, tack för info.

Jag har tittat lite till och har hittat denna, Billig och dålig? http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-17-tum/lenovo-g70-7080hw003qmt/210763.3004/

Dessa är kanske bra men kanske onödigt dyra och jag ska inte spela. http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-17-tum/asus-rogg771jm-t7080h/210152.3004/ http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-17-tum/acer-aspirevn7-791g-78fr/210078.3004/tbest.

Nu har jag sökt på 17 tums IPS. räcker det med IPS för att få hygglig färgåtergivning eller är det något annat som man bör titta på?

Någon som vill hjälpa mig på traven?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ska du trycka eller skriva ut till papper bör du ha en skärm som klarar AdobeRGB och det lär du inte hitta hos någon laptop IPS eller inte. För web räcker sRGB. Att skärmen är av IPS typ säger inget om vilka färgrymder den klarar. Oavsett vilken färgrymd skärmen klarar behöver den kalibreras så du behöver en kalibrator
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ska du redigera bilder så skaffa minst 8GB RAM och minst en procerssior i i5 nivå (detta är vad jag har och det är på gränsen, så gärna mer). Den billiga från Netonet är för svag. Jag har valt en extern skärm 24" IPS och en mindre 13" laptop jag tycker det fungerar riktigt bra (detta blir troligen billigare än att få en riktigt bra skärm på en laptop). Jag har laptopen under den externa och använder delat skrivbord
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du kan prova med att använda prisjakt.nu
Genom att sätta parametrar så sållar man ganska bra i utbudet.

Bärbara datorer 2860
Upplösning 1920x1080 788 kvar
IPS 207 kvar
Max 8000kr 21 kvar

det är i alla fall värt att pröva lite o laborera med parametrarna
 

sumpan

Aktiv medlem
Själv så tycker jag man ska börja med att ställa sig ett antal frågor:

-Hur stor/tung ska den vara?
-Kommer jag att koppla in den till en större skärm och tangentbord när jag är hemma och gör tungt arbete?
-Är detta min huvudsakliga dator eller har jag en stationär med högre prestanda hemma?
-Batteri-tid, hur viktigt är det?

Personligen så ville jag ha en dator som är lätt att ta med och som fungerar som min enda dator. Så jag kollade på en lätt 13.3" laptop med bra prestanda och mycket minne. Hemma kopplar jag den till en 24" skärm och externt tangentbord och mus.

Jag kompromissade med en sämre kvalitet på själva laptop-skärmen (och i viss mån batteritid) för att det helt enkelt inte fanns någon dator under 15000 kr som uppfyllde alla mina krav.
 

Lennart E

Medlem
Litet tips på hyfsad dator med 17 tums skärm, och också ett bra pris med rabatten .
Du har två datorer här , en med 15 tums skärm och en med 17. Jag går och funderar på den med 17 tums skärm. Priset verkar också vara bra , om man nu kan säga att 8500 är bra. Fast utan rabatt så hamnar man på 10000.Frakten inräknad. Gör väl en hundring kanske..


http://www.xn--bst-i-test-q5a.se/Barbar-dator
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=J5C04EA&opt=UUW&sel=PCNB&jumpid=af_3zuqfwpd4e/site:Bäst-i-Test.se
 

80-Åsa

Medlem
Själv så tycker jag man ska börja med att ställa sig ett antal frågor:

-Hur stor/tung ska den vara?
-Kommer jag att koppla in den till en större skärm och tangentbord när jag är hemma och gör tungt arbete?
-Är detta min huvudsakliga dator eller har jag en stationär med högre prestanda hemma?
-Batteri-tid, hur viktigt är det?

Personligen så ville jag ha en dator som är lätt att ta med och som fungerar som min enda dator. Så jag kollade på en lätt 13.3" laptop med bra prestanda och mycket minne. Hemma kopplar jag den till en 24" skärm och externt tangentbord och mus.

Jag kompromissade med en sämre kvalitet på själva laptop-skärmen (och i viss mån batteritid) för att det helt enkelt inte fanns någon dator under 15000 kr som uppfyllde alla mina krav.
tack för kommentarerna, men det har ju inte precis blivit enklare att välja.

svar på frågorna ovan:
- den ska orka bäras runt i huset, inte mer, vill gärna ha ganska stor skärm så man kan kolla på film.
- jag har större skärm och tangentbord som går att koppla in, men den skärmen är rätt kass tror jag. Det kanske är en bra idé att köpa en billigare dator och så småningom satsa på en bra skärm.
-ja, det blir min huvudsakliga dator, kompletteras med surfplatta.

Kan man hitta en bärbar för ca 5000-6000 kr om man inte lägger så mycket krut på skärmkvalitet?
 

sumpan

Aktiv medlem
Vilken skärmstorlek som behövs för att kolla på film är ju subjektivt. Vissa kollar film på sin telefon medan andra villa ha 100" tv-skärm.

5000-6000 kan räcka till en ok dator med 15.6" skärm, men det blir kompromisser någonstans. Vart dom ska hamna måste du nog komma fram till själv.

Mina tips utifrån det du skrivit:
-Hitta en skärmstorlek som känns bra
-8 GB minne eftersom jag antar du vill hålla på med bildredigering
-SSD-disk, gör väldigt mycket för upplevd prestanda
 
ANNONS