Annons

Ska man köpa 1dx mark2 eller vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)

napsterspy

Ny medlem
Hej.
Jag fotar mycket sport och gör med följande setup.
Canon 5dmark3 + 300 2,8 zoom.
Jag känner av att 5d ger inte den snabba respons och focusmöjlighet som 1dx kan ge, skrivhastighet till ultra CF, så jag i tankar på uppgradering.
Nu verkar det som spegellös system på framfart och det händer väldigt mycket, jag får kalla fötter. Ska man investera 60k i ett kamerahus som snart kommer blir föråldrat?

Negativt med 1dx är storlek och vikt. FPS är snabbare på nya olympus t.ex.

Hur skulle ni resonera vid inköp av sådan dyr kamerahus? Kommer Canon fronta med spegellös kamera som är av hög standart?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vi är helt klart på väg mot en kameramarknad där spegelfria lösningar på sikt kommer att dominera.

Men, skall vi döma av teknikutvecklingen så här långt så är just professionella sport- och actionkameror den del av kamerautbudet där spegelfritt kommer ha svårast att ta över, och där det troligen kommer att ta längst tid.

Om du tycker att 5D Mark III + 300/2,8 inte ger dig den respons du behöver så finns det idag ingen spegelfri kamera som kommer att vara bättre. Plus det enkla faktumet att det inte ens finns någon 300/2,8 till någon av de spegelfria systemen. Det är generellt ont om teleobjektiv till spegelfritt även om det faktiskt har dykt upp ett gäng nu sista året - men det är mer av typen lite ljussvagare objektiv (mest zoomar) som är utmärkta för natur- och resefoto men kanske inte i första hand tänkta för sport (där man ju ofta kämpar med svagt ljus och vill ha kort skärpedjup).

Det finns en rad saker där spegelfria kameror ger fördelar över traditionella DSLR, till exempel att de kan vara närmast ljudlösa, att de kan uppnå mycket hög framerate, de har i princip aldrig front-/bakfokus, de kan ge mycket mer omfattande sökarinformation, de är smidigare för video och de kan byggas mer kompakta. Men det finns också områden där DSLR-kameror fortfarande har fördelar: snabb följande autofokus, helt omedelbar sökaruppdatering och batterikapacitet.

Visst är en 1DX stor och tung, men med de objektiv du kommer vilja använda för sport skulle storleken på paketet som helhet ändå inte nämnvärt mindre med spegelfritt. Och tro mig, skall du fotografera längre stunder med lite större objektiv kommer du vilja ha en kamera med ett rimligt stort grepp. Tänk dessutom på att få spegelfria kameror klarar mer än sisådär 300-400 bilder på ett batteri, medan en 1DX ganska ledigt klarar det tiodubbla (i praktisk användning). Glöm inte batterierna du behöver ha med när du jämför vikt :)

Nu skulle väl min rekommendation för dig kanske snarare vara att istället kika på 5D Mark IV som ju visserligen också kostar en slant, men är rejält mycket billigare än en 1DX Mark II. Av de tidiga reaktionerna från användare är den påtagligt piggare än 5D Mark III, läs senare delen av den här tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=167074
Ett annat alternativ är ju att kika på en begagnad 1DX, du kan köpa en sådan, provköra den i ett halvår och är det inte en kamera för dig kan du med största sannolikhet sälja den marginellt billigare än du själv köpte den. Att köpa begagnat är ofta det absolut säkraste sättet att hålla nere den finansiell risknivån.
 

napsterspy

Ny medlem
tusentack för du tog din tid och skrev så utförligt svar!
Träffat lite mina förundringar och kanske stillat mitt oro.
Kanske blir en tidigt julklapp för mig i år
 
ANNONS