Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket tål en D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Starsailor

Medlem
I forumet för "köpråd" har jag lagt in en tråd ang. om jag ska köpa en D80 eller en K10D. Efter mycket funderingar och klämmande på kamerorna har jag kommit fram till att det enda som får mig att tveka till D80 är att den inte är vädertätad, vilket K10D är. I övrigt känns D80 som en bättre passande kamera för mig, ionte minst ergonomiskt.

Så till saken: Är vädertätnignen egentligen en anledning till att tveka och hur mkt klarar egentligen D80 när det gäller väder och vind?
Det är absolut inte så att jag kommer vara ute och fota i extrema väderförhållanden jämt och ständigt, däremot har jag några saker som det vore skönt om fixar:


* Klarar den ett lätt/fint duggregn en kortare (några minuter) stund?

* Överlever den resor till subtropiska länder? Vi pratar kortare perioder, ett par veckor kanske.

* Får den fnatt om jag är på en strand och det börjar blåsa lite sand på den?

* Hur går det om jag bor i tält en vecka med ev fukt som kan uppstå då?

* Snö? (inte snöstorm :)

* Ner till 20 minusgrader och upp till 40 plus?



Skulle kännas bra at få bekräftat från så många D80-ägare som möjligt, det finns ju rätt många här på forumet.
Ska även tillägga att jag är väldigt rädd om mina prylar och när kameran inte används kommer den givetvis att ligga i väska. Och skulle jag få för mig att fota i ösregn så kommer jag givetvis införskaffa mig en regnskydd till den.
 

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej

dom är motståndskraftiga mot väder och vind. Jag har använt min ute längre och kortare perioder i både snö och regn, dock har jag skyddat kameran under jacka eller liknande medan jag inte fotar. Varmt och fuktigt väder har inte heller varit några bekymmer. Däremot skulle den nog inte klara att spolas under rinnande vatten.

mvh
 

grummel

Aktiv medlem
Den tål mycket. Min har används i både snö och regn, Den har tappats i snö och borstats av lite, sen var det bara att fota vidare. Den har även används en månad i mexiko. Där utstod den en del. Den enda som har hännt är att efter den har vart ute i regn ett tag har det blivit imma på spegeln. Kanske inte så bra men den har aldrig slutat att fungera.
 
Ang. vatten och snö är det inga probelm! Min D80 har varit med allt från snöstorm, spöregn och värmebölja! Jag har inte sett ett enda fel på den. Men alltid efter en dag i skidbacken får kameran ligga kvar i väskan ca: 2 timmar i en plastpåse då jag inte vill riskera fuktskador, om du fotar på en strand och det blåser spelar det nog inge roll så länge du inte tar av objektivet och får skit inne i huset på sensorerna, det blir nog jobbigt isf!
 

pasram

Aktiv medlem
Min har varit uppe på nästan 8000 meters höjd, - 35 grader och sovit i samma sovsäck som jag i 18 dagar i sträck. Den tål en hel del... :) Extrabatterier är dock att rekommendera vid kyla.
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Som jag skrev i andra tråden så kan du få tag i D200 för under 10lakan hos några affärer. Den är ju vädertätad.
 

Starsailor

Medlem
Man tackar för alla svar. Tycker det låter kalasbra oc hän så länge har det bara varit försäljare som på rak arm sagt att den inte bör användas i något av de exeplen jag skrev.. :)

Rickard.v: D200 är säkert jättebra plus att den är tätad. Däremot känns den lite overkill för att vara en första systemkamera. Dessutom ligger den tillsammans med objektiv över budget.
 

Starsailor

Medlem
Simon_Lindberg skrev:
Ang. vatten och snö är det inga probelm! Min D80 har varit med allt från snöstorm, spöregn och värmebölja! Jag har inte sett ett enda fel på den. Men alltid efter en dag i skidbacken får kameran ligga kvar i väskan ca: 2 timmar i en plastpåse då jag inte vill riskera fuktskador, om du fotar på en strand och det blåser spelar det nog inge roll så länge du inte tar av objektivet och får skit inne i huset på sensorerna, det blir nog jobbigt isf!
Att låta kameran ligga kvar i väskan är en bra idé, men om ev fukt finns på och runt kameran är det då en bra idé att lägga in den i en plastpåse? Då blir det ju lättare för fukten att vara kvar, den blir ju instängd i påsen. Eller missuppfattade jag ditt trick!? :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Starsailor skrev:
Att låta kameran ligga kvar i väskan är en bra idé, men om ev fukt finns på och runt kameran är det då en bra idé att lägga in den i en plastpåse? Då blir det ju lättare för fukten att vara kvar, den blir ju instängd i påsen.
Tanken är att när en kall kamera kommer in i ett rum kondenseras den varma luftens fuktighet på kameran. (På samma sätt som man får imma på glasögonen.) Har man kameran i en plastpåse när man tar in den hamnar kondensen istället på påsens utsida.

Plastpåstricket är bra om man ideligen kilar in och ut en kall dag. När man kommer hem för natten efter en dag i skidbacken har den dock ingen praktisk betydelse.
 

jonas67859

Aktiv medlem
Har inga direkta erfarenheter (enbart ägt en D40 och inte använt den i extrema situationer) men "vädertätning" känns som om det blivit ett modeord vilket tillverkarwn utnyttjar likasom liveview, megapixel etc. jag skulle inte lägga någon större vikt vid det, speciellt inte låta det avgöra vilken kamera jag väljer.
 

robwah-9

Aktiv medlem
jonas67859 skrev:
Har inga direkta erfarenheter (enbart ägt en D40 och inte använt den i extrema situationer) men "vädertätning" känns som om det blivit ett modeord vilket tillverkarwn utnyttjar likasom liveview, megapixel etc. jag skulle inte lägga någon större vikt vid det, speciellt inte låta det avgöra vilken kamera jag väljer.
WORD.....Återkom när någon tillverkare ha en IP-klassad kamera så att man vet vad tillverkaren menar med vädertätad.
 

dokido

Aktiv medlem
1.Pentax: om det står i garantin att den ska klara regn så kan det ju vara en fördel, frågan är om det står och vilka objektiv som också är vädertätade

2, hade min d80 i 1.5 år och tog ca 25000 bilder, lite i regn, fast mest dugg, och snöstorm lite grann, aldrig några problem med den kameran, jag var rätt försiktig iofs
 

Jewster

Aktiv medlem
ErlandH skrev:
Plastpåstricket är bra om man ideligen kilar in och ut en kall dag. När man kommer hem för natten efter en dag i skidbacken har den dock ingen praktisk betydelse.
Hur menar du nu?
Det spelar ingen roll om man kommer in en eller tio gånger på en dag med en kamera från 20 minus till 20 plusgrader. Imman uppstår ju på en halvsekund när du kommit in i farstun, oavsett om kameran bara skall vara inne tio minuter eller en hel natt.
Det handlar ju (precis som du skriver) om att hålla fuktigheten i inneluften borta från kameran under tiden kamera och objektiv växlar temperatur från kallt till varmt.
Antingen har man kameran i en påse och håller fukten borta, medan kameran (ganska snabbt) växlar temperatur. Eller så har man kvar kameran i den kalla väskan man haft med sig ute. Då tar temperaturåterställningen längre tid och imma kommer inte uppstå, eftersom imma bara uppstår vid snabba skiftningar från kallt till varmt.
 

marhed

Medlem
Ett litet tips:
Något jag alltid bär med i fotoväskan är ett par små avfuktningspåsar, som följer med t.ex. skor och vissa kläder. Dessa kan kanske suga upp en del fukt som följer med kameran. Tar ingen plats och det känns bra att ha dem där.
 

Mechanical

Aktiv medlem
* Klarar den ett lätt/fint duggregn en kortare (några minuter) stund?
- Min D80 har klarat det många gånger.

* Får den fnatt om jag är på en strand och det börjar blåsa lite sand på den?
- Det tvivlar jag starkt på. Jag har fått lerstänk på hela mig, fotat i sandtag och lite varierande naturmiljöer - min kamera lever.

* Snö? (inte snöstorm :)
- Inga problem där heller, men man får nog passa så att snön inte smälter och vattnet då rinner in i huset.

* Ner till 20 minusgrader och upp till 40 plus?
-Ner till 20 minus är iaf inget problem. Har inte fotat i med den i varmare än 30 plusgrader, men det var inget problem.

Kameran har utöver varierande fotomiljöer råkat åka i marken några gånger... Som sagt var så lever kameran än idag - efter snart ett år av misshandel från mig. ;)
 

Ades

Aktiv medlem
Min D50 var ute en hel natt med mycket dagg så den var i princip helt blöt.. Displayen sluta funka i en vecka ungefär.. I övrigt inga andra fel.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jewster skrev:
Hur menar du nu?
Det spelar ingen roll om man kommer in en eller tio gånger på en dag med en kamera från 20 minus till 20 plusgrader. Imman uppstår ju på en halvsekund när du kommit in i farstun, oavsett om kameran bara skall vara inne tio minuter eller en hel natt.
Jo, det spelar roll. Om du (eller rättare sagt kameran) kommer att vara inne ganska länge är kondensen inget problem -- kameran kommer att "avfuktas" av sig själv när den fått rumstemperatur. Däremot vill du inte knata ut i kylan igen med en fuktig kamera. Då kan du få en massa konstiga problem.

marhed skrev:
Ett litet tips:
Något jag alltid bär med i fotoväskan är ett par små avfuktningspåsar, som följer med t.ex. skor och vissa kläder. Dessa kan kanske suga upp en del fukt som följer med kameran.
Fast det funkar ju bara om avfuktingspåsarna inte är använda tidigare. De kan bara absorbera en viss (ganska liten) mängd fuktigthet. (Man lär dock kunna "förnya" dem genom att lägga dem i en varm ugn en stund.)

För övrigt är jag övertygad om att oron över att moderna kameror skulle vara så känsliga för väder av olika slag är väldigt överdriven. Inte mer än någon enstaka gång har jag läst här på FS om någon som faktiskt drabbats. Då gällde det någon som plåtat vid ett tropiskt vattenfall (kan det ha varit Iguassu?). Alltså i en miljö där luften är helt fylld av mycket små droppar av ljummet vatten. Om jag minns rätt klarade sig en Canon 1D medan en 40D packade ihop efter ett tag.
 
Senast ändrad:
ANNONS