Annons

Exponeringar kvar - visas även vid avstängd?

Produkter
(logga in för att koppla)

svartkrabba

Avslutat medlemskap
Jag har en D80, LCDn visar hur många bilder jag har kvar att ta även när den är avstängd.
Nu är det väl ingen stor grej då det inte lär dra batteri så man märker det, men känns helt onödigt för mig.

Går det att stänga av? Hittar ingen inställning men jag har missat grejjer förr ;)
 

svartkrabba

Avslutat medlemskap
Haha, jag är inte snål, men stör mig lätt på småsaker :)

Men tack då vet jag! (Får väl försöka leva med det ;))
 

svartkrabba

Avslutat medlemskap
"stör mig lätt på småsaker"
Räcker inte det som förklaring? :)
Tycker bara att det är så lätt att slå på kameran och det oftast är just då man vill veta hur många bilder man kan ta.

Mkt möjligt att de alltid gjort det, jag är rätt ny och bara undrade, tråden har en klar fråga som redan är besvarad.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det är inte nog med att du ser hur många rutor du har kvar - kolla in i sökaren med och utan batteri i så kommer du inte kunna sova i natt ;-)
 

svartkrabba

Avslutat medlemskap
Haha jo det har jag också märkt, stör mig faktiskt inte på det! ;) Det verkar ju inte dra mer än ingenting.
 

Ades

Aktiv medlem
Jag har en D50 .. och jag har min kamera jämt på.. märker absolut ingen skillnad i batteritid gentemot om jag skulle ha den avstängd(vilket jag haft förrut).. .. jag tjänar ju faktiskt lite "arbete" på att jämt ha den på.. slipper jag ju slå på och av då jag ska använda den..
 

Janne B

Aktiv medlem
Så skall det låta Anders....så talar en riktig karlakarl. Jag skall banne mig ha min kamera på också, och jag funderar på om jag inte även skulle låta både projektorn och TV:n va på dygent runt också;-)
Mvh
JB
 

Ades

Aktiv medlem
Janne B skrev:
Så skall det låta Anders....så talar en riktig karlakarl. Jag skall banne mig ha min kamera på också, och jag funderar på om jag inte även skulle låta både projektorn och TV:n va på dygent runt också;-)
Mvh
JB
Bra liknelse.. Otroligt bra liknelse..
 

perstromgren

Aktiv medlem
Ades skrev:
jag tjänar ju faktiskt lite "arbete" på att jämt ha den på.. slipper jag ju slå på och av då jag ska använda den..
En anledning till att stänga av kameran är att inte ofrivilligt exponera.Inte för att det gör så mycket, men om man han har kameran inställd för serietagning kan det bli några rutor.

Per.
 

JohanK84

Aktiv medlem
Kollade lie på det där med när jag hade en d50, som tyvvär blev stulen. Har för mig att jag läste någonstans att skillnaden i hur mycket ström som gick åt beroende på om kameran var på eller av låg ganska lågt
 

Spunken

Aktiv medlem
Jag har läst (tror det var Thom Hogan) att Nikons kameror går ner i något slags sleep-mode, typ som mobiler, när de inte används.

De drar tydligen nästan lika mycket batteri avstängda som i detta viloläge.
Enligt Thom behöver man aldrig stänga av kameran när man är ute och plåtar - men tydligen kan batteriet skadas om de ligger och blir helt tomt, vilket talar för att stänga av kameran när den är hemma.

Ibland blir den ju tyvärr liggandes en stund i träta. :)
 

zatopek

Aktiv medlem
Det är väl bra att påmind att man glömt kortet i datorn utan att behöva slå på kameran..

/M
 
ANNONS