Annons

När är man snål och när blir man utnyttjad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

perstromgren

Aktiv medlem
Kan det lösas genom att du tar lite bilder under en session i kyrkan efter vigseln, för att sedan lägga ifrån dig kameran och delta i bröllopsfesten? För inte så länge sedan bestod bröllopsfotografering av några bilder från kyrkan resp kyrktrappan. Det moderna sättet, som jag uppfattat det, med fotografen som exponerar flera tusen gånger på en dag har jag aldrig förstått.

Go retro!

En present kan man alltid ha med sig ändå, nygifta behöver ofta massor av ting. En del kan kosta mycket litet och ändå vara uppskattade.

Per.

PS. Du måste givetvis berätta detta i förväg, så din kompis får chansen att skaffa en heltidsfotgraf. DS
 

Nouna

Aktiv medlem
Alla andra har redan sagt det mesta av det jag tänkt. Tycker det är väldigt synd du hammnat i denna situationen!

Håller med om att det är konstigt att hon bara bjudit dig men inga andra utanför familjen...hade jag nog frågat om lite försiktigt för att känna av läget där. Men att hon faktiskt begär att du både ska fota gratis OCH ge en present tycker jag är sniket av henne. Då hade jag nog faktiskt sagt rakt av till henne att hon får sin present redan - fotandet och sen bilderna på CD/utskrivna eller vad det nu blir. Om hon nu är så noga med present hade jag nog (lite purket) köpt en ram för bröllopskortet att va i...

Om du inte kan tacka nej nu, så gör det men jag hade nog sagt till henne hur jag känner mig. Försökt lägga det på ett snyggt sätt, men ändå ärligt så hon fattar. Och sagt att jag inte vill förlora hennes vänskap (om så är fallet).
 

Maria Maria

Avslutat medlemskap
js1 skrev:
Frågade hon om fotografering innan eller efter du fick inbjudan?
Innan!
Hon ringde och berättade att bröllopet skulle vara hemligt och i anslutning till en annan tillställning. Hon ville att jag skulle veta innan alla andra eftersom jag skulle fota.

Nu är det dock inte hemligt längre.
 

F.G.

Aktiv medlem
Det spelar ingen roll om det är fotografering, snickerier, bilmekande, datorhjälp. Profesionell eller amatörer som gör det, så ska tjänsten bytas mot antingen pengar eller mottjänster. Om någon förväntas få en tjänst utan motprestation så försöker de helt enkelt utnyttja dig.
 

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Mina två bästa vänners barn gifter sig snart så jag är inbjuden till två bröllop. Mina vänner har alltid gett mig bra rabatter på olika varor och tjänster då den ena är företagare och den andra var försäljningschef inom bilhandel. På grund av detta så kommer jag bara att ta ut en symbolisk summa i betalning för dessa uppdrag.
 

ulricahdesign

Aktiv medlem
Eftersom du är yrkesfotograf och vän med denna tjej så vet hon säkerligen vad du brukar ta när du gör ett fotojobb ? Att hon i så fall vill att du ska fota gratis PLUS ge en bröllopspresent tycker jag låter helt befängt.. jag måste säga att jag faktiskt känner mig lite förbannad här just nu när jag läser ditt inlägg.

Hon är inte lite fräck må jag säga!!
Jag förstår om du inte vill förlora din vänskap med henne, MEN.. om hon väljer att backa undan från dig som väninna för att du säger vad du tycker.. då är hon ingen riktig vän.

Att hon ens tar upp saken att du som "tjänar så mycket".. vad har det med saken att göra??? Är hon avundsjuk på din lön och tycker inte att hon ska behöva bidra till din inkomst då eller?

Nej, fy *** säger jag bara. Eftersom du är den enda vännen förutom släkten som är bjuden så är du ju det av en enda orsak och det är inte speciellt vänskapligt att göra på det sättet. Jag tycker INTE hon beter sig trevligt mot dig!!!

Säg att antingen kommer du på bröllopet utan kamera och har det jättetrevligt och köper med en fin present, eller så kommer du som fotograf och då är det betalning för utfört jobb som gäller.

Var bestämd, för det känns som du bestämt dig för att du inte är bekväm med hennes önskemål så gör klart detta för henne redan nu direkt och släpp det sedan. Gör inget som du sen ångrar!!

Kram och Lycka till!!
Låt oss gärna veta vad du beslutade dig för.
 

js1

Aktiv medlem
Maria Maria skrev:
Innan!
Hon ringde och berättade att bröllopet skulle vara hemligt och i anslutning till en annan tillställning. Hon ville att jag skulle veta innan alla andra eftersom jag skulle fota.
Hon förutsatte bara att du skulle göra det alltså.

Jag förstår ditt dilemma och köper alla kloka inlägg och råd från er andra men själv hade jag inte haft några problem med att ta bilderna till henne. Jag är nog så naiv att kännt mig stolt över att någon vill att jag ska ta deras bröllopsbilder men nu är jag ju inget proffs som du som kanske besitter en annan självkänsla vad beträffar fotografering.

(Har själv varit ute för ungefär samma sak, dock avkrävdes jag ingen present även om jag köpte en ändå) Brudparet hade mina amatörambitioner klargjorda och tog så att säga risken. Allt avlöpte väl och vi är fortfarande vänner och jag hade skitkul på bröllopet.


Fredrik skrev:
Om någon förväntas få en tjänst utan motprestation så försöker de helt enkelt utnyttja dig.
Så kan man inte generalisera. Att ta betalt av sina barn, föräldrar, syskon skulle aldrig falla mig in what so ever. Frågan är bara var man drar gränsen. En gammal vän kan vara som ett syskon, inga problem, en granne nej.
 
Senast ändrad:

timofej

Aktiv medlem
Ja din vän har rätt!

Maria Maria skrev:
Sist undrar jag: Finns det ingen som tycker att min vän har rätt? Man hör ju jämt att folk får hjälp av varandra med allt från att snickra uteplats till att laga varandras bilar. Det är ju den typen av argument som får mig att vackla. Ska man inte vara snäll och hjälpa varandra?
Ja din vän har rätt! Men bara utgående från egen syn på problemet. Hon är antagligen helt omedveten om vad fotografering innebär för en yrkesfotograf. För henne är det kanske bara att "knäppa några kort" och hon förväntar sig (med all rätt) att hennes bästa kompis ska ställa upp för det.

Om du berättar för henne hur du känner ungefär som jag beskrev i mitt inlägg ett par sidor tillbaka ändrar hon kanske sig och ni förblir vänner utan att någon av er känner sig bedragen eller utnyttjad.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Re: Ja din vän har rätt!

timofej skrev:
För henne är det kanske bara att "knäppa några kort" och hon förväntar sig (med all rätt) att hennes bästa kompis ska ställa upp för det.
Där har vi något.... Du kan gå med på att fotografera din kompis, men kräv i så fall att hon sitter med dig när du gör arbetet efter. Och så fort kompisen inte är koncentrerad på vad du gör (pratar i telefon, går på toa, vandrar med blicken...) så slutar du det du håller på med och börjar inte om förän kompisen är 'med i matchen' igen. Då kommer din kompis att få lära sig att det är långt mer än bara 'knäppa några kort'.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Re: Re: Ja din vän har rätt!

Uffe_Nordholm skrev:
Där har vi något.... Du kan gå med på att fotografera din kompis, men kräv i så fall att hon sitter med dig när du gör arbetet efter. Och så fort kompisen inte är koncentrerad på vad du gör (pratar i telefon, går på toa, vandrar med blicken...) så slutar du det du håller på med och börjar inte om förän kompisen är 'med i matchen' igen. Då kommer din kompis att få lära sig att det är långt mer än bara 'knäppa några kort'.
Det här blir ju bara ett fånigt straff som absolut inte gangar NÅGON.

Men förklara gärna hur lång tid det tar.
 

Chewbacca

Aktiv medlem
Jag var/är snickare innan jag utbildade mig vidare. Då och då snackades det om att en å annan vän pratade om hur han/hon skulle fixa iordning lägenheten med det ena o det andra. Nån som hade hus pratade om att göra om taket. Det är väl lite samma sak här.
Personer som inte är så insatta förstår inte vilket jobb det faktiskt innebär.
Sen att man jobbar 8 timmar om dan o ska ägna sig helg åt att hjälpa till att tapetsera (som det för övrigt är målare som gör) och lägga golv under helgen ägnas inte så mycket tanke.

Visst har man ju hjälpt till ibland men då har det varit lättare grejer som inte kräver mycket arbete. Och inköp av material osv har de fått fixat själva.

Situationen har ju blivit knepig iochmed att personen dessutom är så fräck att "kräva" present!
Hade hon haft lite taktkänsla så hade hon ju erbjudit sig att betala och då antagligen fått ett riktigt bra kompispris och även insett att hon gjort en bra deal. Är detta första gången som hon beter sig "sniket"? Bröllopsstress kanske?

Vilken soppa!! Har ni diskuterat vilken typ av foton hon är ute efter? Om hon bara vill ha bilder från trappan och vid altaret, inget avancerat, skulle jag gå med på det. Men räknar hon med studiobilder osv så vet jag inte hur jag skulle gjort... Skulle nog gjort det men VERKLIGEN inte gett nån bröllopspresent. Då kan ju du dela med övriga vänner eller tala om vad fotopapper osv kostar. Eller ge henne en cd som hon kan göra vad hon vill med...

Usch!
Edit: Fråga henne vad det skulle kosta om hon anlitade en annan fotograf. Det är priset på din present som du ger henne, punkt slut
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Ja din vän har rätt!

timofej skrev:
Det var nog ett skämt...
Jag menade det inte helt som ett skämt, men heller inte helt seriöst. Poängen med det är att på det viset får kompisen själv uppleva hur lång tid efterarbetet tar. Och för mig är "uppleva" bra mycekt bättre än "få förklarat för sig".
 

maker

Aktiv medlem
svårt svårt

verkar som vad du än bestämmer dig för i slutänden så är det nån sol lider eller blir ledsen

ett förslag är ju att fota som kompis/vän och bröllopspresenten blir bilderna om du fårstår hur ja menar :)
 

ywiz

Aktiv medlem
Vem kräver en present!? Låter ju helt sjukt för att tala klarspråk...
Presenter är väl en bonus och inte något man kan räkna med.

Jag ska faktiskt fota ett bröllop i helgen åt ett par vänner - de har dock både erbjudit sig att betala och inte krävt några presenter. Jag avböjde dock detta då jag inte vill ha pressen på mig (fotar inte bröllop normalt). Jag hade aldrig tackat ja till en fotografering under de vilkor som du har.

Jag skulle se det som ett gyllene tillfälle att se vad min kompis gick för - vad är en vän värd som inte respekterar din vänskap tillbaks?
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
ywiz skrev:
Vem kräver en present!? Låter ju helt sjukt för att tala klarspråk...
Presenter är väl en bonus och inte något man kan räkna med.

Jag ska faktiskt fota ett bröllop i helgen åt ett par vänner - de har dock både erbjudit sig att betala och inte krävt några presenter. Jag avböjde dock detta då jag inte vill ha pressen på mig (fotar inte bröllop normalt). Jag hade aldrig tackat ja till en fotografering under de vilkor som du har.

Jag skulle se det som ett gyllene tillfälle att se vad min kompis gick för - vad är en vän värd som inte respekterar din vänskap tillbaks?
Fast tackar du ja till ett bröllop som gäst är det kutym att du ger en present som motsvarar kuvertet i värde.
 

ywiz

Aktiv medlem
Är det även kutym att kasta det i ansiktet på sin bästa vän - och samtidigt säga att en fotografering inte alls duger som present?

Man bjuder väl de man bjuder för att det är dem man helst vill ha på festen inte för att man vill ha en present av dem. Om jag hade bjudit någon på mitt bröllop som av någon anlednig inte hade någon present hade jag knappast sagt upp bekantskapen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
ywiz skrev:
Är det även kutym att kasta det i ansiktet på sin bästa vän - och samtidigt säga att en fotografering inte alls duger som present?

Man bjuder väl de man bjuder för att det är dem man helst vill ha på festen inte för att man vill ha en present av dem. Om jag hade bjudit någon på mitt bröllop som av någon anlednig inte hade någon present hade jag knappast sagt upp bekantskapen.
Svaret på den frågan, som är NEJ, vet du redan själv, så det är sandlådeaktigt att slänga det på mig. Framförallt eftersom du redan vet att jag tyckar att Maria har hamnat i en beklämmande situation.
Dessutom så kan du inte som brudpar bestämma vad andra skall ge. Det är upp till gästen. Men visst bör gästen vara lyhörd.

Jag håller med dig till fullo i den andra delen.
Fast en del släktingar kan man givetvis vara tvingad att bjuda av familjeskäl.
 

HNormark

Aktiv medlem
Usch, vilken otrevlig situation!

Jag har också ett "konstnärligt" yrke och har märkt att även om folk säger att de förstår hur mycket arbete det är så gör de inte det egentligen. Kanske det är så med din vän också. Fast det ursäktar/förklarar inte att att hon dessutom "kräver" en present. Vem gör så!? Otroligt respektlöst.

Hoppas att det löser sig utan att ni blir ovänner!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS