Annons

Meningen med höga ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

jwallinder

Medlem
Jag har precis köpt mig min första systemkamera (Nikon D80) och provar mig fram hej vilt.
Nyligen så har jag hittat hur man ställer in ISO och vilka effekter det får. Har man höga ISO så blir "bilden" ljuskänslig och man kan foto i mörkare miljöer utan att använda blixt, utan att det blir allt för mörka bilder. Men tittar man sedan på bilden så blir den ju extremt brusig, så brusig att det nästan förstör bilden.

Varför ska man skruva upp ISO så extremt högt när bildkvaliten blir så lidande?
När ska man skruva upp ISO från "normala" 100?
 

Anders Östberg

Guest
Se bländare, slutartid och ISO som dom tre parametrar du har att laborera med för att få ett visst skärpedjup och en viss slutartid. Detta styr hur bilden kommer att se ut. Om du har lite ljus så måste du t.ex. öka på ISO för att kunna få tillräckligt liten bländare (om du vill ha stort skärpedjup) eller kort slutartid (om du vill frysa rörelser). Bruset är nackdelen, men som sagt, har man inget annat val så är det det man får ta.
 

Anders Östberg

Guest
Tittar man t.ex. på dom sportbilder som tas in i lokaltidningen så är varken brus, dåliga bildvinklar eller oskärpa något hinder heller verkar det som. :)
Så länge bilden bara hjälpligt föreställer det artikeln handlar om så verkar det gå att komma undan med mobiltelefonkvalitet.
 

RG

Avslutat medlemskap
Här är en bild tagen med iso25600 om jag hade valt 100 så hade jag fått en slutartid på 10 sekunder tack vare det höga isot klarade jag mig med 1/25 sekund. Pröva att handhålla 8 sekunder.
 

Bilagor

Anders Östberg

Guest
Förmodligen, känt trick som "räddat" många konsertbilder och liknande. Tur är det väl också att Fotosidan inte tar mer än 400 pixels bilagor. :)
 

angelcom

Aktiv medlem
Krig och höga ISO

Såg ni krigsfotografen Ziv Koren i Canon Professional?
Han tog en hel del bilder med mycket höga ISO som skulle varit omöjliga att ta tidigare. Blixtförbud, säkerhetsmässigt mm.

OBS!
1. Han är israel (gissar jag med namnets ledning), jag tar inte ställning politiskt genom att just denne fotograf nämns.
2. Jag ser bilder från krig berättigade för att de berättar EN av sanningarna om vad som händer i dem.
END OF MESSAGE.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Coolt att det går få fram något iaf.. Fast på 40D är det bara att ställa max bländare, ISO 1600, längsta exponering mam tror kunna hålla stadigt och sedan se vad som går gräva fram ur RAW filerna... ISO 25600.... jisses... FF är bättre...
 

Anders Östberg

Guest
FF är bättre, men det bidrar nog en hel del att det är den senaste sensorn och den senaste programvaran också.
 

kenell

Medlem
Coolt att det går få fram något iaf.. Fast på 40D är det bara att ställa max bländare, ISO 1600, längsta exponering mam tror kunna hålla stadigt och sedan se vad som går gräva fram ur RAW filerna... ISO 25600.... jisses... FF är bättre...
Du kan ju pressa din 40D upp till ISO 3200. Skall man nå ända till ISO 25600 får man "grotta ner sig" rejält i RAW-filerna.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Du kan ju pressa din 40D upp till ISO 3200. Skall man nå ända till ISO 25600 får man "grotta ner sig" rejält i RAW-filerna.
Nej, 1600 är högsta på 40D. 3200 högerskiftar bara RAW ett steg så meningslöst om man ändå kör RAW och M att välja 3200.

Det finns dock möjlighet att "pressa" till 25600, blir inte vackert vill jag dock lova....
 

bengt-re

Aktiv medlem
Ok "I stand corrected", men det kan ju vara bra när man kör jpg i alla fall...
Ja då behöver man det och kan faktist sakna ett steg till - visst blir det brus, men som är hela iden, en brusig bild är 1000 gånger bättre än ingen bild - om den sedan duger ändå beror ju på syftet.

En liten rolig iaktagelse - säkert 85%(?) av bilderna här är tagna på ISO400 eller lägre ändå snöar alla (jag också) in på hög iso frågor,,.
 

Przemek

Aktiv medlem
Att höja ISO till höga nivåer är den sista utvägen man får ta, om objektivet inte har ljusstyrkan som krävs i en viss situation och/eller om man skulle vilja använda stativ men inte kan. En annan orsak kan vara att man får för kort skärpedjup och måste blända ned objektivet.

Meningen med att höja ISO är helt enkelt att kunna kompensera för att det ljus man har att jobba med inte är tillräckligt.

Jag brukar alltid ta med stativ och ljusstarka objektiv om jag ska fota något i sämre förhållanden, skulle detta inte räcka (och om jag inte vill använda blixt) så är det att höja ISO som gäller...
 

jdandanell

Aktiv medlem
Att höja ISO till höga nivåer är den sista utvägen man får ta, om objektivet inte har ljusstyrkan som krävs i en viss situation och/eller om man skulle vilja använda stativ men inte kan. En annan orsak kan vara att man får för kort skärpedjup och måste blända ned objektivet.

Meningen med att höja ISO är helt enkelt att kunna kompensera för att det ljus man har att jobba med inte är tillräckligt.

Jag brukar alltid ta med stativ och ljusstarka objektiv om jag ska fota något i sämre förhållanden, skulle detta inte räcka (och om jag inte vill använda blixt) så är det att höja ISO som gäller...
Bra skrivet men man kanske skall tillägga att fotograferar man t.ex. sport i dåligt upplysta inomhushallar så brukar stativ, blixt och långsamma slutartider under 1/320s vara mer eller mindre oanvändbara. Då återstår bara att höja iso't om man inte har riktigt ljusstarka objektiv
 

jwallinder

Medlem
Det var många och bra svar som har levererats under kort tid, tack.

Det verkar som att om man inte kan ta en bild när man skruvar bändare och slutare, för att den blir för mörk så får man ta till ISO. Som någon annan sa, hellre en brusig bild än ingen bild alls.
 
ANNONS