Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var lagra bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stinanylén

Aktiv medlem
Kan någon rekommendera något ställe på nätet där man kan lagra sina bilder? Jag vet ju att det finns massor av olika. Svårt att välja tycker jag. Cd-brännaren är sönder här och det känns nervöst.
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Kan någon rekommendera något ställe på nätet där man kan lagra sina bilder? Jag vet ju att det finns massor av olika. Svårt att välja tycker jag. Cd-brännaren är sönder här och det känns nervöst.
Och då tycker du att nätet känns säkrare?
Vet du vilka som rotar bland dina digitala bilder då?

Köp en portabel hårddisk på några hundra Gb och känn att du har gjort en bra affär (du han ju ta med dig mängder av bilder till släktingar i handväskan) och du har en bra lagring.
Alla typer av lagringsmedier kan gå sönder eller sluta fungera. En Ny CD/DVD-brännare kostar 156:- i dag och det går lätt att byta den själv, även för dem som bara äger en enda skruvmejsel. ;)
En portabel hårddisk kostar runt 1000:-, men då får du ju fördelen av att kunna ta mängder med bilder och även filmer, om du filmar, och ta med dig det lätt. Många spelkonsoler som PS3 har ju möjlighet att ansluta portabla hårddiskar och då kan man ju ha bildspel på stora TV:n. =)

Det sista av allt som jag skulle rekommendera är att lagra på nätet. Du vet inte alls vem som har hand om bilderna och du kommer att betala mer än de 1000:- du betalar för något som är ditt.

Lycka till!
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Och då tycker du att nätet känns säkrare?
Vet du vilka som rotar bland dina digitala bilder då?

Köp en portabel hårddisk på några hundra Gb och känn att du har gjort en bra affär (du han ju ta med dig mängder av bilder till släktingar i handväskan) och du har en bra lagring.
Alla typer av lagringsmedier kan gå sönder eller sluta fungera. En Ny CD/DVD-brännare kostar 156:- i dag och det går lätt att byta den själv, även för dem som bara äger en enda skruvmejsel. ;)
En portabel hårddisk kostar runt 1000:-, men då får du ju fördelen av att kunna ta mängder med bilder och även filmer, om du filmar, och ta med dig det lätt. Många spelkonsoler som PS3 har ju möjlighet att ansluta portabla hårddiskar och då kan man ju ha bildspel på stora TV:n. =)

Det sista av allt som jag skulle rekommendera är att lagra på nätet. Du vet inte alls vem som har hand om bilderna och du kommer att betala mer än de 1000:- du betalar för något som är ditt.

Lycka till!
Nej, jag tror verkligen inte det är ett dugg säkert på nätet. Det är därför jag frågar här, för att någon kanske kunde rekommendera det minst dåliga och osäkra av alla dåliga och osäkra alternativ. Det hela är tänkt som en nödlösning tills vi fixat något bättre. Ska föda barn vilken sekund som helst och har inte tid eller ork att köpa brännare eller hårddiskar men är orolig för bilderna som ligger på en enda hårddisk. Men tydligen finns det inga såna tips att få. Tack ändå.
 

AFJ

Aktiv medlem
Nej, jag tror verkligen inte det är ett dugg säkert på nätet. Det är därför jag frågar här, för att någon kanske kunde rekommendera det minst dåliga och osäkra av alla dåliga och osäkra alternativ. Det hela är tänkt som en nödlösning tills vi fixat något bättre. Ska föda barn vilken sekund som helst och har inte tid eller ork att köpa brännare eller hårddiskar men är orolig för bilderna som ligger på en enda hårddisk. Men tydligen finns det inga såna tips att få. Tack ändå.
Lite stingslig så här i slutspurten! :)

Om det är ont om tid så tror jag inte att Internet-lagring är lösningen. Vi vet ju i och för sig inte hur mycket bilder du har men det är ju inte ovanligt med flera 100 GB. Om du skall föra över det via nätet så kommer det att ta längre tid än att kila ner till Clas Ohlson och köpa en disk!

En extern hårddisk kostar 700 kronor. Det ÄR det absolut enklaste, smidigaste och snabbaste sättet att få en fungerande lösning - och det är en bra lösning som kommer att fungera även i framtiden.

Det tycker i alla fall jag.
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Lite stingslig så här i slutspurten! :)

Om det är ont om tid så tror jag inte att Internet-lagring är lösningen. Vi vet ju i och för sig inte hur mycket bilder du har men det är ju inte ovanligt med flera 100 GB. Om du skall föra över det via nätet så kommer det att ta längre tid än att kila ner till Clas Ohlson och köpa en disk!

En extern hårddisk kostar 700 kronor. Det ÄR det absolut enklaste, smidigaste och snabbaste sättet att få en fungerande lösning - och det är en bra lösning som kommer att fungera även i framtiden.

Det tycker i alla fall jag.
Japp, jag är grinig... får be om ursäkt. Jag har inte särskilt många bilder som inte redan är brända på cd och förvaras på annat ställe, utan det är bara det allra senaste som det handlar om. Clabbe finns tyvärr inte i min stad, men det är klart att ger man sig den på det hela kan man förstås få hem en hårddisk. Det är inte pengarna det handlar om utan en sån där desperat förlossningsstress att jag ville bli säker ikväll...
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Att ha alla äggen i en korg (en HDD) kan ju aldrig vara bra!

Jag bränner backup på CD/DVD. För inte så längesedan kopierat över spannade 1,44BM Disketter med bilder tagna med Sony Mavica från mitten av 1990talet. Så länge du har en enhet i datorn som kan läsa CD/DVD så kommer du att kunna hitta dina bilder samt kopiera över dom till modernare lagringsutrymmen.

CD/DVD kommer inte att försvinna över en natt eller ett år, så där huxflux. Att lagra på HDD kan som sagt verka lockande med pris/MB men det är lätt att det crashar.... förr eller senare. När du har haft din CD/DVD i fem år är det billigt att bränna om dom till nya skivor om bilderna fortfarande är intressanta för att spara för framtiden.

Jag har själv digitala bilder från 1992 på CD, skrivna med 2X hastighet på en Sony-brännare som kostade 12000:- SEK på den tiden. Dom går fortfarande att titta på med min moderna CD/DVD som läser med 48x hastighet. Det kommer säkert att finnas bakåtkompatibla enheter även i framtiden.

Mitt råd är således att bränna ner bilderna på DVD av god kvalitet.
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Att ha alla äggen i en korg (en HDD) kan ju aldrig vara bra!

Jag bränner backup på CD/DVD. För inte så längesedan kopierat över spannade 1,44BM Disketter med bilder tagna med Sony Mavica från mitten av 1990talet. Så länge du har en enhet i datorn som kan läsa CD/DVD så kommer du att kunna hitta dina bilder samt kopiera över dom till modernare lagringsutrymmen.

CD/DVD kommer inte att försvinna över en natt eller ett år, så där huxflux. Att lagra på HDD kan som sagt verka lockande med pris/MB men det är lätt att det crashar.... förr eller senare. När du har haft din CD/DVD i fem år är det billigt att bränna om dom till nya skivor om bilderna fortfarande är intressanta för att spara för framtiden.

Jag har själv digitala bilder från 1992 på CD, skrivna med 2X hastighet på en Sony-brännare som kostade 12000:- SEK på den tiden. Dom går fortfarande att titta på med min moderna CD/DVD som läser med 48x hastighet. Det kommer säkert att finnas bakåtkompatibla enheter även i framtiden.

Mitt råd är således att bränna ner bilderna på DVD av god kvalitet.
CD/DVD är direkt mer känsliga för värme än vad en HDD är så av den anledningen skulle jag inte välja CD/DVD som förstahandsval.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
CD/DVD är direkt mer känsliga för värme än vad en HDD är så av den anledningen skulle jag inte välja CD/DVD som förstahandsval.
Vad är det för värme du är rädd för? Du kan ju själv reglera värmen genom att välja rätt tempererad förvaringsplats. Ett billigt kylskåp kostar mindre än en HDD. Det får plats många DVD i ett litet kylskåp...
 

Falumas

Aktiv medlem
Om man absolut vill köra sin backup över nätet så tar man sin gamla PC och konfigurerar den som en FTP-server och ställer den hemma hos sina föräldrar.

Är man osäker på hur man konfigurerar en FTP-server så frågar man närmaste IT-nörd i sin omgivning som kommer bli grymt imponerad över att du ens vet vad en FTP-serer är och genast hjälpa dig med detta.

/Karl
 

Stinanylén

Aktiv medlem
CD/DVD är direkt mer känsliga för värme än vad en HDD är så av den anledningen skulle jag inte välja CD/DVD som förstahandsval.
Men vad är det här nu då? Jag har redan nästan alla mina bilder på CD/DVD och avser att bränna om dom med sådär 5 års mellanrum. (Dessutom beställer jag oändliga mängder papperskopior men det hör ju inte hit.) Skulle dom kunna smälta bort i vanlig rumstemperatur? Är det det ni talar om?
Just nu tycker jag digitalt foto känns heljobbigt...
 

Stinanylén

Aktiv medlem

_pin

Aktiv medlem
Det absolut viktigaste är ändå att ha bilderna på många ställen.
Jag har bilder på skiva, en annan dator och på RAIDade hårddiskar i datorn. Ta inte bort bilderna från datorn när du har kopierat till skiva ;)
 

agehall

Medlem
Ett väldigt reellt problem som folk gärna glömmer, är stöld/brandrisken. Om man har bilder lagrade på en extern hårddisk som ligger brevid datorn hemma, så är risken stor att det inte hjälper vid ett inbrott eller vid brand.

Jag har min backuplagring av bilder på en portabel hårddisk som jag brukar förvara på mitt jobb. Detta ger inte 100% säkerhet, men det är bättre än att ha allt förvarat på samma ställe och det är praktiskt eftersom man ändå är på jobbet ganska ofta.. :)
 

Benganbus

Aktiv medlem
Det absolut viktigaste är ändå att ha bilderna på många ställen.
Jag har bilder på skiva, en annan dator och på RAIDade hårddiskar i datorn. Ta inte bort bilderna från datorn när du har kopierat till skiva ;)


Många ställen... ?? "E de så?" ;)
Jag har bara haft dom på ett ställe sedan 1959..!? ;) ;)
(Å när jag va ute och reste några år,
så stog pärmarna hos morsan)
B)
 

EVK200H

Medlem
Just nu tycker jag digitalt foto känns heljobbigt...
Inte för att jag tycker det är enklare att ha säker förvaring av negativ. Där har du ett och endast ett orginal. Om det brinner upp eller bleknar så finns det inte så mycket att göra.

Vad det gäller hårddisk så tror jag inte någon här förespråkar att ha endast en hårddisk. Utan istället handlar det om att ha en extra disk för backup. Hårddiskar kan förstöras med tiden precis som en cd/dvd, men det är lättare att verfiera att en stor disk fortfarande är en kopia av orginalet än att gå igenom motsvarande mängd data på DVD. För ca 1000kr får man idag en disk på 1-1.5Tb. I mitt tycke betydligt behändigare på alla sätt än DVD.
 
ANNONS