Annons

Ta betalt eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har fotat ett tag nu och det är rätt många som blivit intresserade av att bli fotade av mig. De har börjat erbjuda pengar, men eftersom jag inte är någon proffsfotograf vet jag inte om jag ska ta betalt för det eller inte.

1. Ta betalt för pris per bild. Hur mycket?
2. Låta dem "avgöra" priset när jag skickat bilderna till dem. (ska diskuteras)
3. Ta ett pris för alla bilder.
4. Inte alls ta betalt.
5. Eget förslag?

(mina bilder: juliafuentes.deviantart.com)

Tacksam för svar!
/ Julia Fuentes,16.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Klart att du ska ta betalt! Och mycket! Du är ju jätteduktig!

Fantastiska bilder!

Hur mycket? Svårt tycker jag, men ett angreppssätt kan ju vara att ha differentierade priser beroende på hur väl du känner dina modeller. Nära vänner ett pris, bekanta ett annat och okända ett tredje. Högt! Det är dina bilder värda!
 
Du kan ju alltid fråga dem hur mycket de tycker att det är värt.
Jag är i samma situation som du: ung, inte så erfaren och framför allt dålig på att ta betalt. Det känns nästan som att man riskerar att förolämpa någon om man föreslår ett pris.

Fundera på hur mycket du skulle vilja ha i timmen om du jobbade på något annat jobb och sätt ditt pris utefter det om du inte vill använda någon befintlig prislista. Tycker de du fotar att det är för dyrt så kan du alltid sänka priset i en förhandling.
(Nu är det säkert nån som tycker att jag resonerar korkat och tycker att man ska klämma ut så mycket som möjligt av kunden så att de räknar med att betala lika mycket nästa gång, men det handlar om förmågan att leverera. Går man till en proffsfotograf så är man säker på att få kögkvalitativa bilder, och då betalar man för det. Går man till en som inte är proffs så blir leveransen lite osäkrare = lägre pris)

Jag håller med Garylingman om att du ska ha olika priser. De du känner kan du ge bra erbjudanden och låga priser, men då kan du också be dem att inte sprida ut vad de har betalat eftersom det är ett kompispris och inte stämmer med den prislista du skulle ha om du fotade personer du inte känner.
Om någon du inte känner ber att få bli fotad så är det förmodligen för att vederbörande har hört talas om att du är duktig. Sätt ett ganska högt, men fortfarande förhandlingsbart pris.
 
ANNONS