Annons

Betalt enligt BLF på event-fotografering??

Produkter
(logga in för att koppla)

Ida Frid

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått en förfrågan om att fota på ett event med scen, prisutdelningar etc i två timmar nu på måndag. Beställarna vill ha tre till fem bilder på sin websida.

Jag läser i BLF:s prislista och ser att jag kan ta väldigt bra betalt...
Frågan är om jag skrämmer bort beställarna ifall jag tar betalt för tre timmars (inkl resa) fotouppdrag, en timmes bildbehandling samt kostnad per bild (3-5 st) för internetpublicering. Om företaget dessutom vill ha bilderna på webben i obegränsad tid blir det över 3000 kr per bild (sammanlagt 15 000 kr) i bara publiceringskostnad.

Vad skulle ni ta betalt och hur resonerar ni som gjort sådana här fotouppdrag?

Tacksam för svar!!!
 

T. Guldstrand

Aktiv medlem
generellt brukar man väl ta betalt antingen per timma eller per bild, inte bägge delar?
diskussionen om vilken prisnivå du ska lägga dig på ger jag mig inte in på, beror på erfarenhet o så mycket annat...

/Tobias
 

Ida Frid

Aktiv medlem
Enligt BLF är det ett pris för fotografering inkl resa och sedan tillkommer material, leverans, kopior etc "som listas i avsnitt B". Och det var i det avsnittet jag fann priserna för bilder på internet.

Annars får man väl sätta ett paketpris...

Alternativt blir det ett pris för bara uppdraget... Men skall det ingå att de publicerar bilderna på nätet och låter de ligga där i flera års tid? Bör man inte lägga på något för publiceringen?
 

Gomer

Aktiv medlem
Hej
Jag vet att många kommer att skrika högt över mina förslag. Förstörd marknad o.s.v.
Min uppfattning är att botten gick ur branschen för tio år sedan.
Många yrkesfotografer har svårt att leva på sitt yrke idag.

Anledningen är att oavsett vilket pris du erbjuder kunden ringlar det alltid en lång kö av folk bakom din axel som är beredda att göra jobbet billigare. Oftast saknar dom både kunnande och rätt utrustning. Men tyvärr tycker jag att kundernas kunskap om bild och kvalitet är så låg idag och de flesta tittar bara på prislappen.
Det här är stressande och jag upplever att det här har generellt sänkt priserna rejält.
Samtidigt har priserna på utrustning ökat, vilken kombination.

För att överleva på sikt och stå sig i konkurrensen så tror jag man måste ha en kombination av rimligt pris och hög servicenivå till kunden.

Jag debiterar i sådana här fall hel eller halvdag. Redigerar och levererar ett antal bilder på CD-DVD.
Kunden får använda bilderna fritt.

Så gott som alltid i sådana här lägen saknar bilderna allmänvärde utan är bara intressanta för just din kund så varför snåla?

Att ta 15.000:- för fyra timmars jobb idag tror jag tyvärr är en utopi. Då får förmodligen någon annan jobbet.

Mitt förslag:
Debitera en halvdag, leverera och gå vidare.
Lycka till
 

Ida Frid

Aktiv medlem
Håller med om att det är en utopi.

Jag ringde blf idag å de sa att jag bara ska ta betalt för uppdraget. 4 timmar, så får det bli!
 

Gomer

Aktiv medlem
Att "Bara ta betalt för uppdraget" är att måla in sig i ett hörn har jag lärt mig av egen erfarenhet.
Jag är numer noga med att i orderbekräftelsen ange att priset innebär 4 timmars ARBETE vid en halvdagsfotografering.
I arbete ingår redigering, bildbehandling och produktion av media för leverans.
Vill kunden att jag fotograferar i fyra timmar tillkommer det övriga.
Om vi inte specar detta och lär våra kunder att bilden inte är klar för leverans bara för att man tryckt på avtryckaren, hur skall vi då någonsin få betalt för det kunnande vi så surt förvärvat runt bildbehandling, retusch, backup och arkivering???
 

Ida Frid

Aktiv medlem
Ja, jag tar betalt för resa, bildbehandling etc. Har också lärt mig att vara tydlig med sånt. Jag menar bara att jag inte tar extra för publiceringen.
 

Gomer

Aktiv medlem
Publiceringen kan nog bli svårt att ta extra för.
Bra och tufft att du tar för resor, det har jag inte vågat ännu.
Lycka till, det går säkert bra.
G
 
ANNONS