Annons

Produktfotopris ?

Produkter
(logga in för att koppla)

ekfeldt

Aktiv medlem
Hej.
Jag har fått ett uppdrag utav en guldsmed.
Guldsmeden vill dokumentera sina alster då han gör i stort sett allt på beställning.
Jag tror att alla bilder vid något tillfälle dessutom kommer att snurra i en eller flera digitala fotoramar i butiken.

Vad skall man debitera sådana här jobb?
Jag vill inte vara alldeles för billig då det skadar fotografkåren men samtidigt vill jag ligga lagom i pris så att jag anlitas igen såklart.

Tankar här ?
 

yalazy

Aktiv medlem
Jag har tyckt att det enklaste sättet är att ta en timpeng, och sen får de göra vad de vill med bilderna (jpeg i format efter behov). Hur mycket du ska ta? Räkna ut vad du minst vill ha ut i timmen och gånga med tre. Nu är det några år sen sist för mig, men då låg egenavgifter och skatt på ungefär 66% tillsammans.
 

ekfeldt

Aktiv medlem
Ok, då ligger jag nog rätt lågt om vi snackar timpeng.
Ingen som gjort sånt här med fast styckpris (per bild) typ ?
..eller det är ovanligt kanske ?
 

Santa771

Aktiv medlem
Hej jag tar 910 kr i timmen för sånna jobb. Det jobbiga med sånna jobb är ju att en bild blir ju ganska dyr för man har ju nästan alltid en timme för att plocka fram och ställa upp allt och sen sätta ljuset sen ska du ta bildern sen har du ju en stund i ps. Det bästa för kunden är ju om du kan ta några mer bilder en åt gången då spara han ju ställ tiden. Jag tycker ofta att arbetet efter bilden är tagen är ganska stort. Sen är det ju vad han är ute efter om det ska vara tipp topp så tar det ju en stund.
 

ekfeldt

Aktiv medlem
Tack för svaret.
Hmm...
Ingen risk att jag avskräcker kunderna med för höga priser ser jag.
Jag borde nog plugga mer på sff's prislista och göra mer sådan här research.
Man vill ju inte sabba för de som lever på det och en vacker dag ska jag kanske själv leva utav det.
Bra förslag med "mängdrabatt" men i och med att kunden jobbar på beställning så blir det aldrig flera saker färdiga samtidigt men jag kan ju plåta mina ljussättningar, mm för att korta ned tiderna lite.

Tackar för svaren men vill gärna att fler fyller på här för jag tror det är nyttig information för många.
 
ANNONS