Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LCD-skärmen kolsvart i M- och AV-läget?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Pixelinho

Aktiv medlem
Mors,

Här kommer en nybörjarfråga. Har skummat manualen men hittar inget som hjälper mig. Det är möjligt att allt är i sin ordning men jag känner att jag behöver fråga.

Jag förstår att de olika fotograferingslägena skiftar i vilka (men även mängden) inställningar man kan bestämma själv, samt att M-läget är det man väl strävar efter att kunna använda. Men, när jag väljer M- eller AV-läget med ratten så är LCD-skärmen kolsvart ända tills jag trycker av en bild då blixten hoppar upp och skärmen blir ljus (ja, så att saker och ting syns i den).

Det märkliga är bara att alla andra lägen är ljusa i skärmen, d.v.s. skärmen visar saker och ting, oavsett om blixten är uppe eller inte. Hur kommer det sig att M- och AV-läget kräver att blixten är uppe för att jag ska kunna se någonting i skärmen? Har jag kommit åt någon inställning? Har försökt hitta problemet en timme nu men utan resultat. För nog ska väl LCD-skärmen funka utan blixt även i M-läget?

Tack!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det beror på om du väljer att ha exponeringssimulering eller inte. Finns oftast i video/live view-inställningarna.

Om du lyser upp motivet med blixt så kan kombinationen av tid/bländare/iso kraftig underexponering av det befintliga ljuset. Vid exponeringsögonblicket lyser blixten upp motivet så att det blir rätt exponerat, men inte när liveview används. Om man avaktiverar exponeringssimulering så fungerar det bättre med blixt.
 

Pixelinho

Aktiv medlem
Fan. Jag kommer bara inte runt detta. Var ändrar jag inställningarna för Exponeringssimulering?

Jag får fram den lilla symbolen "Exp.Sim" när jag trycker på display-knappen men närmare kommer jag inte. Ibland blinkar den och ibland inte. Det är för övrigt i M- och TV-läget som skärmen är svart och bilderna blir svarta.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Fan. Jag kommer bara inte runt detta. Var ändrar jag inställningarna för Exponeringssimulering?

Jag får fram den lilla symbolen "Exp.Sim" när jag trycker på display-knappen men närmare kommer jag inte. Ibland blinkar den och ibland inte. Det är för övrigt i M- och TV-läget som skärmen är svart och bilderna blir svarta.
Det brukar vara på samma ställe i menyn som video/live view/direktbildsläge-inställningarna. Kan vara lite olika på olika modeller.
 

Pixelinho

Aktiv medlem
Vid Live View-inställningarna fanns inte mycket att välja på. Rutnät? Mättimer (tror jag det stod) och ett par saker till. Provade att ändra på allt men inget hände.

Har kommit underfund med en sak i alla fall. När jag släpper in mer ljus (ändrade bländaren från 5.6 till 1.8 = blända ned?) så blir det också ljusare på skärmen. Men det är fortfarande förhållandevis väldigt mörkt i jämförelse med övriga fotograferingsmetoder. Det blir ljust först när jag fäller upp blixten, men inte för att blixten lyse, utan för att den bara är uppfälld. Skumt. Det blir också ljusare på skärmen när jag ändrar exponeringstiden från 1/3200 till 1/20. Men då blir det så mycket skak att jag lika gärna kan fota hoppandes.

Slutsats: Jag förstår principerna men inte alls varför den förbannade skärmen är kolsvart i M-läget.

För övrigt lyckas jag bara få mätarna i Exp.Komp att hoppa åt olika håll. Den ena går mot ljusare och den andra mot mörkare. Jag lyckas dock inte flytta hela stapeln åt något håll. Hmpf.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Exponeringssimulering simulerar hur ljus bilden blir. Det tycks som att din kameramodell automatisk avaktiverar exponeringssimulering vid blixtfotografering.

I M-läget blir bilderna lika mörka eller ljusa på den färdiga bilden som visas på skärmen, förutsatt att du inte använder blixt.

Att det blir ljusare vid 1/20s är naturligtvis för att kameran släpper in mer ljus. Det är basal fototeknik. Vill man ha kortare tid, men lika ljust, får man höja ISO och/eller välja större bländare (ex 5,6 >> 1,8 som motsvarar ändrad tid från 1/20 >> 1/250)
 

Pixelinho

Aktiv medlem
Exponeringssimulering simulerar hur ljus bilden blir. Det tycks som att din kameramodell automatisk avaktiverar exponeringssimulering vid blixtfotografering.

I M-läget blir bilderna lika mörka eller ljusa på den färdiga bilden som visas på skärmen, förutsatt att du inte använder blixt.

Att det blir ljusare vid 1/20s är naturligtvis för att kameran släpper in mer ljus. Det är basal fototeknik. Vill man ha kortare tid, men lika ljust, får man höja ISO och/eller välja större bländare (ex 5,6 >> 1,8 som motsvarar ändrad tid från 1/20 >> 1/250)
Jo, jag förstår som sagt principerna. Lägre bländarvärde eller längre exponeringstid ger ljusare bilder. Jag kan tänka mig att bländarvärdet spelar roll redan innan exponering varför LCD-skärmen också blir ljusare. Däremot känns det inte lika självklart att skärmen blir ljusare för att jag ökar tiden, d.v.s. redan innan jag har tagit bilden. Dessa förändringar påverkar ju skärmens ljushet innan jag tar bilden. (Men kameran är ju förstås så smart så att den, precis som du säger, visar mig en exakt kopia av den färdiga bilden redan innan, ad ljushet beträffar). Fine.

I M-läget blir bilderna lika mörka eller ljusa på den färdiga bilden som visas på skärmen, förutsatt att du inte använder blixt.
Okej. Det stämmer förstås. Men frågan är fortfarande om det överhuvudtaget går att få ljusare skärm i M-läget? I övriga lägen (bortsett från TV då) är ju skärmen ljusare redan innan jag tar fotot, oavsett om blixten är på eller av.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Okej. Det stämmer förstås. Men frågan är fortfarande om det överhuvudtaget går att få ljusare skärm i M-läget? I övriga lägen (bortsett från TV då) är ju skärmen ljusare redan innan jag tar fotot, oavsett om blixten är på eller av.
Ställer du samma exponering i M-läget som automatiken väljer ska det bli lika ljust. Sen kan det ju finnas lägen då kameran stänger av EXP.SIM och då ljusar den bara upp visningen på skärmen för att man ska se motivet. Det kan vara när blixten används eftersom blixten ändå styr exponeringen.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ändra inställningarna

Jo, jag förstår som sagt principerna. Lägre bländarvärde eller längre exponeringstid ger ljusare bilder. Jag kan tänka mig att bländarvärdet spelar roll redan innan exponering varför LCD-skärmen också blir ljusare. Däremot känns det inte lika självklart att skärmen blir ljusare för att jag ökar tiden, d.v.s. redan innan jag har tagit bilden. Dessa förändringar påverkar ju skärmens ljushet innan jag tar bilden. (Men kameran är ju förstås så smart så att den, precis som du säger, visar mig en exakt kopia av den färdiga bilden redan innan, ad ljushet beträffar). Fine.



Okej. Det stämmer förstås. Men frågan är fortfarande om det överhuvudtaget går att få ljusare skärm i M-läget? I övriga lägen (bortsett från TV då) är ju skärmen ljusare redan innan jag tar fotot, oavsett om blixten är på eller av.
Du måste ju se till att du inte har inställt så att bilden blir underexponerad!!! Då är ju skärmen mörk i alla lägen! tror nog att det är där felet ligger. Kolla dina inställningar i m-läget. (längre slutartid, större bländaröppning eller högre ISO). Att det är ljust i de andra auto-lägena beror ju på att du har en (någorlunda) rätt exponering inställd tack vare automatiken.
 

Pixelinho

Aktiv medlem
Att det är ljust i de andra auto-lägena beror ju på att du har en (någorlunda) rätt exponering inställd tack vare automatiken.
Haha. Det är ungefär vad jag misstänkt också. Min okunskap i ett nötskal, förmodligen. Ibland går det för övrigt inte att minska exponeringstiden mer än till ett visst läge. 1/200 är max, liksom. Det hänger såklart ihop med att jag ändrar bländarvärdet. Att kameran ska vara så bra på att räkna ut det på förhand bara. Jag trodde trots allt att M-läget innebar 100 % skills. Att man, om man kör 1/3200 hade fått en kolsvart bild också, men kameran förutser alltså redan detta åt mig trots att jag försöker lira manuellt.

Tack för edera svar, jag får fortsätta att prova mig fram. :)
 

Pixelinho

Aktiv medlem
Sådär, ja. Nu greppar jag faktiskt exakt varför det blev som det blev. Underexponering var ordet, och det ganska rejält. Jag hade helt enkelt inte alls begrepp om hur man skulle balansera ISO, bländare och exponeringstid. Rent spontant antog jag att man fick bättre bilder med lägre ISO (vilket man iofs också får), men jag provade aldrig högre värden än 800. Lägg därtill 1/2000 och ni förstår att det blev kolsvart i en rätt mörk lägenhet under kvällstid.

Efter att ha kollat bilderna som jag tog i övriga lägen ser jag att kameran valt kombinationen 400, 1/40 och då med blixt. Haha. Det blev hursomhelst en lärorik första afton.

I övrigt känns det som att man vill undvika att använda den inbyggda blixten. Det blir så överjävla ljust då. Men det går säkert att kompensera detta också, så att bilden kanske inte tas när ljuset är som starkast? Eller är det bättre att använda blixten än att försöka kompensera på annat sätt? Riktigt höga ISO ger väl rätt brusiga bilder, och tider över 1/20 blir bara ruggigt oskarpa i min hand.
 

apersson850

Aktiv medlem
Om du använder den inbyggda blixten med rimliga värden på ISO, slutartid och bländare, samt inte ställt exponeringskompensation för blixt på något annat än noll, samt använder E-TTL (om du har en kamera där du kan ställa in den inbyggda blixten på något annat läge - det är inte alla som har stöd för det), då blir det inte "överjävla" ljust heller.

När du ska blixtfotografera, börja så här:
Ställ kameran i läge P, välj ISO 400, ställe exponeringskompensation och dito för blixt i läge noll.
Ta bild.
Kolla vilken slutartid och bländare som kameran valde.
Ställ kameran i läge M.
Ställ in samma slutartid och bländarvärde.
Ta en likadan bild till, och kolla så den blev likadan.

Nu kan du börja laborera med att blända ner (större siffervärde - stänga bländaren) och tvärtom, samt ändra slutartiden. Ta lite i taget och kolla skillnaden. Notera att du inte kan ställa in kortare tid än blixtsynktiden med den inbyggda blixten. Det är ofta runt 1/250s.
 

Pixelinho

Aktiv medlem
Ok, Anders! Ska testa detta tillvägagångssätt imorgon.

Det där E-TTL fanns det något som hette såg jag. Minns även att blixten kunde ställas in på något där man fick välja mellan 1/2 och 1/3. Känner att det blir lite mer läsning av manualen, men du ska ha tack för tipsen.
 

apersson850

Aktiv medlem
Beroende på om kameran är ställd på att justera exponeringstid och bländare i 1/2 eller 1/3 steg, blir även exponeringskompensationen, av alla slag, i 1/2 eller 1/3 steg.s

E-TTL är Evaluative Through The Lens, alltså Canons system för automatisk blixtdosering.
 
ANNONS