Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är ett äkta makroobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Helt klart, ett riktigt makroobjektiv fungerar bäst.

Men du får det att låta som om man har två likvärdiga objektiv där närgränsen skiljer, så väljer man bort det som har bäst närgräns pga. något sämre skärpa vid närgränsen.
En bra närgräns ser jag som en tillgång.

"Canon mm gör inte lika närfotograferande zoomar för att de vill inte få klagomål på skärpan vid närgränsen"

Hur slank då det här genom kontrollen: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 :)

Och kan man annvända det här vid praktisk fotografering så ser jag inga större problem med att använda en bra 50mm och mellanringar eller som Tibor visade i en annan tråd Canons 135/2,0L.


Micke.
Canon 18-55 kommer inte att användas av kritiska amatörer/proffs varför risken att den befläckar ryktet är minimal. Titta på Canons dyrare gluggar: jämför närgränsen på 70-200/2,8 med Sigma och Tamron.
 

Lawson

Aktiv medlem
Canon 18-55 kommer inte att användas av kritiska amatörer/proffs varför risken att den befläckar ryktet är minimal. Titta på Canons dyrare gluggar: jämför närgränsen på 70-200/2,8 med Sigma och Tamron.
Tja, det finns väl en del andra tveksamheter på vidvinkelsidan om man skulle var petig :)
När det gäller 70-200 kan jag se att (om vi jämför det dyraste med IS/OS) Canon är 5500kr dyrare har en närgräns på 1,2m Sigman har en närgräns på 1,4m.
Ska jag då välja Sigman?

Micke.
 

Lawson

Aktiv medlem
Canon 18-55 kommer inte att användas av kritiska amatörer/proffs varför risken att den befläckar ryktet är minimal. Titta på Canons dyrare gluggar: jämför närgränsen på 70-200/2,8 med Sigma och Tamron.
För att du skall slippa fundera hur du skall komma ur den där återvändsgränden :)

Så jämför vi de billigare utan stabilisering. Sigman närgräns 1m. Canon 1.5m
Canons 70-200 utan stab. verkar ju vara lite skarpare (har inga löst hängande glasbitar :) ) så där får man ju göra ett övervägande om man prioriterar närgräns eller något skarpare på full öppning.

Micke.
 
ANNONS