Annons

Fotografera gratis - krav???

Produkter
(logga in för att koppla)

Carlos Z.

Aktiv medlem
Hejsan

Jag ska försöka göra detta kortfattat.

Bakgrund; Under det senaste året har jag tittat djupare in i att se möjligheterna med att försöka försörja mig med fotografi, vägen dit är svår men värt att helt klart försöka. Detta har jag gjort genom att bygga upp min portfolio, läsa ganska mycket på om marknadsföring och skapa kontakter.

Nu är det så att jag har blivit förfrågat av bekanta, en nystartat skivbolag, om att fotografera en kommande artist - gratis. Deras motivering var att jag skulle få en ersättning när pengarna fanns. Jag var mycket skeptisk till detta, men har till slut gjort det. Jag tänkte att det skulle vara bra att ha i min portfolio. Och det är det också. Jag har även varit med dem på musikvideo inspelningen där producenten ville att jag skulle filma mest. Jag har ju aldrig filmat på det sättet förklarade jag, men det skulle tydligen duga tyckte regissören.

Nu till saken; Jag har gjort detta nu i tre olika tillfällen, både foto och film - helt gratis. Och jag har mer och mer upplevt mycket arrogans och orespekt från regissören. För att inte tala om den gigantiska bristen på kunskap kring "bildlagen". Nu senast så fick jag droppen när han rusade in i ett rum och och undrade vad jag höll på med. Jag fotograferade tjejerna från musikvideon på backstage. Det var det jag skulle göra den dagen hade jag fått veta. Men han ställde till en scen med att förklara att jag inte fick göra det om han inte hade gett order om det. Jag ville ha en motivering till det men fick ingen. Jag blev mycket upprörd för detta. Jag förklarade sedan för honom att jag fanns där för att hjälpa till men att det är jag som håller i min kamera och det som hamnar i den är det jag som "äger"! Jag fick nog av detta och bestämde mig att ta min utrustning och gå.

Så min fråga är; Eftersom jag har gett dem kopior på mina bilder från fotograferingen kan dem då göra vad dem vill med dem? Jag vet att i annat fall så skriver man på ett kontrakt om hur bilderna ska användas, men hur blir det nu när det gjordes gratis?

Och, om jag nu hade blivit anlitad av dessa med ersättning och allt, kan han verkligen säga till vad eller vem jag får fotografera? Speciellt när det var lite random och bakom kulisserna.

Ni tänker säkert "jobba aldrig gratis"! Men jag är mycket tacksam på era funderingar kring detta!
 

levitte

Aktiv medlem
Att bilderna är gratis har ingen som helst betydelse, kontrakt bör nog skrivas ändå, eller göras i någon annan form (muntliga överenskommelser räknas också, även om de är svårare att styrka.

Så, frågan är vad för överenskommelse ni egentligen hade (muntligen då). Det lär väl säga en hel del om hur de får använda dina bilder.

Mvh,
Richard
 

Carlos Z.

Aktiv medlem
Att bilderna är gratis har ingen som helst betydelse, kontrakt bör nog skrivas ändå, eller göras i någon annan form (muntliga överenskommelser räknas också, även om de är svårare att styrka.

Så, frågan är vad för överenskommelse ni egentligen hade (muntligen då). Det lär väl säga en hel del om hur de får använda dina bilder.

Mvh,
Richard
Tack för svar!

Jag håller med dig, men en helt tydlig överenskommelse gjordes aldrig. Jag fick bara veta att bilderna skulle användas till skivor och pr. Men, dem fick jpeg kopior där dem hade efterbehandlat en av bilderna, utan att kolla med mig först. Jag vet att det är sådant som ska stå i kontraktet, slarvigt av mig att inte vara tydlig med detta. Det som sades också var alltså att ersättning skulle jag få när pengarna fanns.

Men, kan jag verkligen lita på detta utan att det kan styrkas med papper?

En annan händelse var att; en av inspelningarna skedde i samband med en mindre show från victoria's secret. Jag såg detta som en mycket bra chans att få bra foton. Modellerna bar tydligen smycken från en butik där ägaren var vän med skivbolaget. Denna person frågade om jag kunde skicka honom alla bilder, helt obehandlade, då modellerna skulle tydligen vilja ha dem och som hans pr för smycken. Då förklarade jag att vi skulle säkert kunna komma överens en deal som skulle gynna oss både. Men detta var tydligen ointressant för honom och ville endast komma över bilderna. Jag hänvisade honom till min portfolio hemsida om det skulle vara intressant ändå och förklarade att jag inte släpper bilder hur som helst.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
När jag frilansade hörde jag det där ofta, framförallt från små reklambyråer och enskilda reklamfixare; "Första jobbet vi gör kan du ju göra billigt. Så tar du normalt betalt när vi är igång med samarbeten senare." Och det där fungerar ju nästan aldrig.

Ta normalt betalt på första jobbet, och sänk _en_ gång på nästa istället. Om det blir något nästa jobb vill säga.

Lycka till, det är en djungel där ute...! Men stå på dig, är man rakryggad brukar man tjäna på det i längden.
 

mac60

Aktiv medlem
Hej
Mina tankar på ditt problem är så här
Ta det med en nypa salt för jag är inte insatt i reglerna men vad jag läst och hört så är mina tankar såhär

1
Bilderna är dina, speciellt borde det vara svårt för dom att använda dina bilder om ni inte har skrivet avtal om dom. Då använder dom ju bilderna utan ditt tillstånd (stöld) även om du gett dom kopior för dom har ju inte papper på att dom får använda dessa

2.
Om dom nu redigerat en av dina bilder (utan avtal att dom får) så blir det väl stöld( kanske lite hårt ord ) utan ditt tillstånd

3
"Nu är det så att jag har blivit förfrågat av bekanta, en nystartat skivbolag, om att fotografera "
Prata med dina bekanta som "anlitat" dig om detta och fråga dom om det skall vara så här
och förklara för dom hur du tycker detta gått fel ( om nu inte det är någon av dessa som "regisserade" )

4.
Vem är det som har fixat tillståndet på dom som fotograferas?
Har inte du det så kan du ju inte använda bilderna heller utom för att visa hur du arbetar men om det inte finns något sådant så kan ju inte dom heller använda bilderna

Största frågan för mig är faktiskt om dom får använda dina bilder utan tillstånd från dig
Jag utgår i från att du inte skrivet på papper att dom får använda bilderna??
Har du det så ta det som en läxa och strunta i dom hädanefter!

Detta är bara mina tankar som kanske inte stämmer men det får jag nog höra här iså fall:)
Gratis är alltid gott för den som får det:)
Mats
 

Hermanssson

Aktiv medlem
Har inte så mycket att tillföra ämnet, men jag ville bara säga att jag tycker bilderna var riktigt riktigt bra. Hoppas det löser sig till din fördel till slut. Om inte kan du säkerligen hitta liknande jobb för kunder som arbetar som professionellt och betalar därefter med tanke på hur duktig du är.
 

Carlos Z.

Aktiv medlem
Tack ska ni alla ha för era tankar och råd! Jag uppskattar det verkligen!

En läxa är lärd. Från och med nu är det tydliga avtal och överenskommelser som gäller!

@mac60
Vilken tillstånd syftar du på i punkt fyra? Är det en model release du menar?
Om så, så finns inget sådant dokument.
 

mac60

Aktiv medlem
Tack ska ni alla ha för era tankar och råd! Jag uppskattar det verkligen!

En läxa är lärd. Från och med nu är det tydliga avtal och överenskommelser som gäller!

@mac60
Vilken tillstånd syftar du på i punkt fyra? Är det en model release du menar?
Om så, så finns inget sådant dokument.
Alldeles riktigt var det det jag menade
Och dom får väl inte använda dina bilder utan ditt tillstånd om jag inte har helt fel?
Så jag ser ju att det är dom som har största problemet med att få dig att godkänna deras användning av bilderna?
Då får dom ju börja om från början med en ny fotograf
Synd att det nu skulle drabba dig men å andra sidan så har du ju hjälpt andra som läser här hur det inte skall gå till :):)
Mats
 

lumor_

Aktiv medlem
Det låter på din beskrivning som att du råkat ut för några som förväntar sig att du ska jobba gratis åt dem. Om man får gissa kan det dröja med betalningen om det ens blir någon. Trist.
Kanske är det lättast att bara strunta i dem. Kan kännas surt att släppa bilderna men så läng de inte används i något riktigt otrevligt sammanhang kanske det ändå inte är värt energin och tiden det tar att bråka med dem.
Om du ändå känner att du måste bråka med dem kan du nog inte riktigt förbjuda dem att använda bilderna eftersom det fanns en muntlig överenskommelse om att det skulle bli så. Däremot kan du stoppa dem precis vid den gräns som går utanför vad ni kommit överens om. T ex får de inte göra om dina bilder eftersom ni inte sagt något om det.

Nästa gång blir det förhoppningsvis ett vettigt samarbete. Var på din vakt för liknande situationer men undvik att verka alltför paragraf/kontroll-mässig eftersom det är uppskattat folk som är smidiga att jobba med.
 
ANNONS