Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var kan man se hur många bilder man tagit

Produkter
(logga in för att koppla)

Ani63

Aktiv medlem
Hej!

Har en Sony A33. Kan jag på något vis se/få reda på hur många bilder jag har tagit med min kamera?

Anitca
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det finns inget totalräkneverk som vi användare kan läsa av. Antagligen har verkstäderna någon serviceprogramvara som kan göra detta, men det får man ju normalt inte tillgång till.

Det vanligaste är att man tittar på bildfilsnumret. Varje bild som tas tilldelas ett unikt nummer. Om kameran är ny och man har ett nytt minneskort så får första bilden filnumret 100-0001. Ifall man har ställt in bildfilsnumreringen på Serie (eller något motsvarande) så kommer varje efterföljande bild att inkrementeras med 1, tills man kommer till 100-9999. Därefter inkrementeras mappnumret med 1, så att bilden därefter kommer att få filnumret 101-0001.

Ifall man har flera minneskort och använder alla dessa i samma kamera, så fungerar allting bra. Det finns ett minne i kameran och ett i varje minneskort. Kameran kommer att fortsätta nummerserien efter det HÖGSTA nummer som är registrerat i kameran alternativt det som finns i minneskortet. Så länge man använder minneskorten enbart i samma kamera, eller använder minneskort från någon annan kamera där antalet exponeringar är LÄGRE än de som man har i sin kamera, så funkar numreringen. Problem blir det ifall man har tagit, säj 2.350 bilder t.ex. med sin kamera, och sedan sätter i ett minneskort från en annan kamera som har gått, säj 25.755 exponeringar (eller nåt), så kommer ens kamera att ge nästa bild man tar nr 25.756, inte 2.351. Och det går inte att gå tillbaka. Man får ett "hål" i nummerserien.

Såg för inte så länge sedan på nätet någon som hade lagt ut ett program som heter "The alpha shutter count tool" och som man ladda ner gratis. Avsikten är att man ska kunna avläsa totala antalet exponeringar . Länk:
http://www.dyxum.com/dforum/the-alpha-shutter-count-tool_topic97489_page1.html?KW=EXIF+tools

Det är en del att läsa där... Där finns också länkar till programmet Exiftool, som har funnits länge och som också kan laddas ner gratis. Det verkar också kunna avläsa kamerans inre räkneverk.

Jag har inte använt något av dessa program själv, så jag har inga praktiska råd att ge. Hårddisken är nästan full på mitt gamla datorhärke, så jag vågar inte ladda ner någonting alls längre...

När det gäller att avläsa de data som man får ut ur dessa program, så kanske det eventuellt underlättar lite ifall man har någon vana vid att räkna med andra talbaser än 10, som 2 eller 16. Men ifall du laddar ner något av dessa program och har lite svårt att räkna ut totalen själv, så skriv upp de data du får ut, så kan jag hjälpa dig med att räkna ut det hela.
.
 

holmbo

Aktiv medlem
PhotoMe http://www.photome.de/
är ett annat program som kan läsa räkneverket (shuttercount) ur en bildfil. Programmet är gratis så det är bara att testa. Just räkneverket funkar inte på alla kameror men det kan vara värt att testa.

//Lars
 

Ani63

Aktiv medlem
Tack!

Stort tack till er alla som svarat. Spännande information. Ska genast kolla min kamera. Hur många exponeringar är det "uträknat" att en kamera ska klara? Tänker på min a33:a.
 

eskil23

Aktiv medlem
Stort tack till er alla som svarat. Spännande information. Ska genast kolla min kamera. Hur många exponeringar är det "uträknat" att en kamera ska klara? Tänker på min a33:a.
Jag tror inte att Sony har med slutarlivslängd i sin specifikation för A33, men den ligger antagligen runt 100 000 bilder. Mer än vad de flesta behöver.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Vet inte hur det är med just din kamera, men de billigaste systemkamerorna brukar ha mekanik (slutare) som är specificerad att hålla för 50 000 - 100 000 bilder, men det är förtåss ingen garanti för att den inte kan gå sönder tidigare än så.

Elektronik slits inte på samma sätt, så det är svårt att sätta någon siffra på. LCD och EVF på din kamera har förmodligen begränsad livslängd (lystid). Men det bör vara betydligt längre livslängd på dessa än mekaniken, så vida du inte använder dessa flera timmar mellan varje bild du tar.
 
ANNONS