Annons

Varning för internetköp med UPS som leverantör

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Beställde från B & H Photo i USA. Beställde för ca 4 veckor sedan och allt sköttes bra därifrån. Men sedan kom UPS med i bilden som fraktansvarig. Och ännu har jag inte fått varan jag betalat för. Omdömet på Rejta med 1.33 i snittbetyg på 351 omdömen är en övervärdering då flera kommenterat att de egentligen velat ge betyget noll men att det inte går. Kommentarerna sammanfattar också precis hur det är. Så kolla noga vilken leverantör ett företag använder och undvik de som använder UPS.
 

staika

Aktiv medlem
Håller med till 100%.
Ett jävla strul.
Dom verkar tro att man ska ta en semesterdag för att sitta hemma och vänta på att dom ska behaga leverera. Ifall dom över huvudtaget meddelar när leveransen ska ske :-((
Jag vägrar att åka 5 mil t.o.r för att hämta mitt paket hos dom.
Beställer aldrig mer hos företag som använder sig av UPS.
Tacka vet jag Posten. Då kan man knalla ned till sin lokala ICA-handlare och hämta sitt paket.
UPS kanske är bra för företagskunder men knappast för privatkunder.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Även om posten ibland kan misshandla paket (det gör budfirmor också) så är det helt suveränt att kunna hämta ut sitt paket ända fram till kl 23 på ett närbeläget postombud. Och när man själv kan. Att UPS inte ens har tjänstemobiler, kan skriva upp portkoder och försöker leverera till grannar när man tagit sig ledigt säger något om USA's största budfirma!
Nej det är tyvärr bara bojkott av de försäljare som tyvärr använder UPS som enda leveransalternativ som gäller.
Så detta var första och sista gången B&H. Normalt sett är det är det billigast att beställa inom EU men den här varan fanns ej där. Tull, frakt och sedan moms på allt detta gör att priset ökar med 40%. Men det var jag beredd på. Men inte beredd på UPS.
 

J.D

Aktiv medlem
Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet. Jag har likt staika också beställt saker hos B&H Photo i USA och det levererades med UPS. Då ringde killen i bilen mig och frågade vart han kunde leverera paketet (eftersom jag inte var hemma) och han levererade då till mitt jobb. Tror även att jag beställt en datorskärm via ups från England en gång och inte heller det var något problem, men då var jag hemma.

Edit: Dock om jag kommer ihåg rätt är det rätt svårt att spåra paketen under resans gång.
 

kaoriblast

Aktiv medlem
Själv har jag aldrig haft problem med UPS, när jag var yngre och spelade hockey, beställde jag alltid utrustning från USA och fick det levererat från dem. Det funkade både i Sverige och när jag själv var i USA. Själv föredrar jag budfirmor alla dagar i veckan. Använder alltid bud när jag beställer från Cyberphoto också.
 

Frolicc

Aktiv medlem
Hur serviceminded ups är beror ju mkt på hur deras UE sköter sig lokalt. Problemet är ofta att man som kund pratar med ups fast det inte är de som budar paketet och då blir det bara kaos. Här i Karlstad kör Bring åt ups, bring har sedan ännu en underentreprenör och om man kontaktar denne direkt är oftast de flesta problem lösbara. Kompisen fick sina slalomskidor budade ända ut i slalombacken av Åre budtjänst, trots att detta enligt ups var omöjligt och han skulle behöva sitta i stugan hela dagen och vänta på budkillen utan mobiltelefon.
 

tildeberg

Aktiv medlem
Samma här i Karlstad. Har fått ett tiotal paket med ups, alla har fungerat perfekt. Samtal först för o kolla om jag är hemma. Några ggr har jag fått levererat till den plats jag just då står o fotar på (skall ju passa bägge). Ibland har jag skickat dem till min fars jobb där de lämnat av grejerna :)
En annan sak som är bra med ups är att man får moms o det där på faktura :) helt perfekt! Inga kontanter inblandade…
Har även kört usps vid enklare beställningar från USA och det verkar fungera bra det med. allt har kommit fram, dock oförsäkrat och ospårbart utanför USA.

Lustigaste problemet jag haft med utrikespaket är en beställning från Nederländerna med GLS.
Det stod Sweden 2ggr på adressen och när paketet kom till Tyskland blev det stopp…
Då hade det passerat tre sorteringar men nu åkte det tillbaka. Väl tillbaka strök de under hela adressen med bläck, inkl 2ggr Sweden :) och skickade igen.
Nu kom det fram, men blev ospårbart i sverige, haha. Inte ens Schenker kunde spåra det.
Men jag fick sms om att det fanns att hämta.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Det kanske är UPS just i Sthlm som inte funkar. Här kör de nämligen själva ut och allt som är praktiskt möjligt strular. Här kräver de f ö kontant betalning (på öret, de saknar växel, tar ej kort eller faktura) av tull moms etc.
 

eskil23

Aktiv medlem
UPS "affärsidé" verkar vara att erbjuda "servicen" hemleverans. Det faller dock på att det är avsändaren, inte mottagaren, som beställer tjänsten.

Posten, Schenker och DHL fungerar klockrent, men kommer något med UPS så får man beställa eftersändning till jobbet i stället.
 

iSolen.se

Guest
UPS "affärsidé" verkar vara att erbjuda "servicen" hemleverans. Det faller dock på att det är avsändaren, inte mottagaren, som beställer tjänsten.

Posten, Schenker och DHL fungerar klockrent, men kommer något med UPS så får man beställa eftersändning till jobbet i stället.
UPS, DHL...har blandad erfarenhet. Ibland är de extremt flexibla och jagar en tills de kan leverera någonstans.

Men det enklaste är att beställa till något ställe med bemannad reception. Senast till ett ställe där de inte kände mig men jag förvarnade receptionen. Gick hur bra som helst. Det var en dyr laptop.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
UPD, DHL...har blandad erfarenhet. Ibland är de extremt flexibla och jagar en tills de kan leverera någonstans.

Men det enklaste är att beställa till något ställe med bemannad reception. Senast till ett ställe där de inte kände mig men jag förvarnade receptionen. Gick hur bra som helst. Det var en dyr laptop.
DHL kan ju både vara paket som levereras till ServicePoint och med hemkörning. Min erfarenhet av det senare är UPS-modellen, där det slutade med att jag fick åka ut till terminalen i ett industriområde och hämta paketet. Att ringa kunde de inte trots att numret stod på paketet (jag var hemma) och aviseringen fungerade måttligt bra. Den kom några dagar efter att jag tröttnat och begärt rätt sifferkombination från leverantören.
 

Sabud

Aktiv medlem
Har inte haft några större problem med UPS även om jag föredrar Fedex. Brukar styra om leveransen till jobbadressen då man sällan är hemma på dagarna. Bor ett par mil utanför Stockholm (Järfälla) så det brukar inte heller vara några problem att bli uppringd av chaffisen i stället för att han får göra en `bomkörning´. Att man uppger telefonnummer vid beställningstillfället är inte mycket värt. Leveransen får man styra upp i detalj via UPS hemsida.

/Stephan
 

jpp

Aktiv medlem
Jag har enbart usla erfarenheter av UPS, de klarar inte av att kommunicera med mottagaren. Har flera gånger bett att de skall hålla paket till mig på sin terminal, med resultatet att de meddelar att eftersom kunden (avsändaren) beställt utkörning så körs paketet ut. Trots att jag meddelat UPS Göteborg att jag inte är hemma. Då de behöver en portkod för att komma in i porten kan/får de inte lämna en lapp med ett meddelande om störningsnummer. När jag försökt tala med deras kundtjänst får jag upplysningen att trots att jag har kolli-ID måste de ha det särskilda störningsnumret.
Numer försöker jag att vara på UPS terminal kl 06.00 (när de öppnar) och säga att jag skall hämta mitt paket. Givetvis med kolli-ID och leg. Funkar oftast dagen efter att de försökt köra ut paketet, dock har ibland den bilen redan hunnit iväg, men oftast inte så långt att den inte kan komma tillbaka. Varje gång ber jag dem att spärra min adress och istället lämna paket till mig på terminalen, det funkar så där var tredje gång.

Dock skall tilläggas att personalen på terminalen håller med om att deras affärsmodell inte fungerar för privatpersoner och gör sitt bästa för att lösa problemen, men se har ytterst rigida ramar att hålla sig till från huvudkontoret i USA.
 

tildeberg

Aktiv medlem
För mig i Karlstad fungerar posten företagspaket sämst…
Då jag har kontoret hemma i lägenheten verkar det som om de gör allt för att slippa leverera.
Det här var väl inget problem förra året då de svängde förbi mitt serviceställe efter paketrundan var slut. Brukade bli runt 16 samma dag.
Men nu har de ändrat sina rutiner så paketet åker tillbaka till Västerås, sorteras och åker till Karlstad igen för att lämnas efter kl 17 till mitt serviceställe, ofta utan sms.
Sist var de vid dörren med mitt paket som innehöll bläck, väntade lite desperat på det… Avlämningen fungerar inte eftersom budet inte klarade av att ringa på dörrklockan. Typ 5:e gången det här händer för posten företagspaket. Sedan börjar jakten på paketet för att det inte skall åka till Västerås.

Min erfarenhet är att välja leverantör efter hur brådis det är och vad som fungerar bra i ditt område.


Här är det Bring som kör ut ups…


/ Torben
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det finns statistik för borttappade paket och där ligger UPS mycket sämre till än FedEx. Nu är B&H ett bra företag. Då frakten bokades borde du fått ett mejl med ett UPS tracking nummer. Det finns spårninglänkar i mejlet. Hittar du det inte den vägen ringer man UPS Sverige. Hittar dom det inte då ringer man till B&H och de kollar upp det. Är det borta brukar B&H vara måna om sitt rykte och skickar en ny och tar upp det med UPS sedan. Så det löser sig nog.

Samma hände mig hösten 2012 och det löste sig med två samtal till B&H.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
UPS "affärsidé" verkar vara att erbjuda "servicen" hemleverans. Det faller dock på att det är avsändaren, inte mottagaren, som beställer tjänsten.

Posten, Schenker och DHL fungerar klockrent, men kommer något med UPS så får man beställa eftersändning till jobbet i stället.

Jag har handlat hos B&H på nätet för 5-6 år sedan och UPS har strulat båda ggr. Problemet var att UPS vill leverera till din hemadress på uppdrag B&H som då dessutom inte godtog leverans till annan adress (förmodligen för att grejerna inte skulle kunna komma på avvägar) och det vare sig du är hemma eller ej. Eftersom jag då aldrig kunde arrangera så jag verkligen var hemma, så kunde de inte leverera och jag var tvungen att ta mig till deras centrala hub i Bromma och hämta paketen själv över disk. Jag undviker dem om jag kan.
 

Mats__o

Aktiv medlem
Det måste hänga på underleverantörerna för jag har inget som helst problem med UPS.

Då jag bor på landsbygden så är de förståndiga nog att höra av sig innan de tar en lång extratur och är jag då i stan så gör man bara upp om en träff på lämplig plats istället.
 
ANNONS