Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal rangefinder - begagnatköptips efterlyses

Produkter
(logga in för att koppla)

olind

Aktiv medlem
Jag har fotat lite med min Agfa Optima (min första kamera) igen nu och trivs rätt bra med att använda den som komplement till digitala systemet. Sökaren är stor, storleken är lagom, den är enkel, fin och folk blir avslappnade (lättare att fota) när jag tar fram den. En stor begränsning är dock att det inte finns något sätt att mäta avståndet utan man uppskattar och håller tummarna. Och en lite mindre begränsning är att man inte har en aning om slutartiden. Oftast funkar det fint med tiden men mindre fint med avståndet :)

Någon som har tips på liknande kameror som går att hitta begagnat men som löser de två problemen?

Här kommer två bilder från senaste rullen.
 

Bilagor

Yonazarith

Aktiv medlem
Kompakter från 80-talet med elektrisk automatik funkar förvånansvärt bra fortfarande, bortsett från att det kan vara svårt att hitta batterier av rätt sort. Har själv en Minolta Hi-Matic F från 85 som jag kör med två LR44 vilket ger lite för hög effekt, vilket i sin tur ger för kort slutartid, vilket löses genom att pusha ner ISO-inställningen ett steg ungefär... (Kör 400-film inställd på ASA 200 alltså)

Så väl prisbild och funktioner och titta runt på tradera, ebay och liknande. Finns ju allt möjligt att välja på, från gamla helmanuella Leicor (och kopior som FED och Zorki) till det som nämns ovan :)
 

olind

Aktiv medlem
Oj va fint! Tack så mycket för de fina tipsen! FAD hade jag tittat lite på men jag tror jag ska leta mig fram till nått halvmanuellt ändå. Och gärna med nått som ser ut att vara möjligt att lyckas ladda filmen i också. På FADen såg det ut som ett äventyr i sig :)
 

beetle

Aktiv medlem
Canonet QL 17 är en trevlig kompakt som jag ägt men sålde den för jag gillar mer att fota med spegelreflexer trots att dom både är större och tyngre! Har några ryssar också som bara står på hyllan och samlar damm. Kolla in denna länk om mätsökarkameror: http://www.cameraquest.com/com35s.htm
 

olind

Aktiv medlem
När jag har läst på lite står det att många av de gamla kamerorna behöver man göra en service på om man vill börja använda dom. Är det något man gör själv? Jag är händig men har ingen tidigare erfarenhet alls av det eller kan man lämna in till någon?
 

beetle

Aktiv medlem
När jag har läst på lite står det att många av de gamla kamerorna behöver man göra en service på om man vill börja använda dom. Är det något man gör själv? Jag är händig men har ingen tidigare erfarenhet alls av det eller kan man lämna in till någon?
Man får ju självklart kolla att alla funktioner är ok innan köp. Det kan ibland vara problem med ljustätningen bl a på den kameran jag nämnde men det kan nog vara ett självjobb.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Det finns många mätsökarkameror. Kanske en Kodak Retina IIc eller IIIc vore något? De har bra optik från Schneider eller Rodenstock, bra inbyggd avståndsmätare och Synchro-Compur-slutare av högsta kvalitet. De är inte dyra heller.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Minolta CLE eller någon annan med M-bajonett är kanske inte så tokigt om du blir biten. Lätt att bygga vidare både digitalt och analogt.
 

PMD

Aktiv medlem
En Agfa Optima Sensor 1535 kanske? Den har mätsökare. :)

Jag antar att du vill ha en kamera med exponeringsautomatik, och det finns massor av sådana med mätsökare från 1960-talet och framåt. Konica C35, Olympus RC samt tidigare nämnda MInolta Hi-Matic och Canon Canonet är bara några. Yashica Electro 35 är också en rätt bra kamera.
 

olind

Aktiv medlem
Hej!

Tack för alla jättefina svar!
Jag börjar med en XA så får vi se var det slutar :) Återkommer!
 

olind

Aktiv medlem
Första känslan med XAn är att den är väldigt liten. Kanske tom lite väl liten för mina stora händer och framförallt är sökaren väldigt liten.

Får kanske leta efter nått lite större ändå :)
 

olind

Aktiv medlem
En Agfa Optima Sensor 1535 kanske? Den har mätsökare. :)

Jag antar att du vill ha en kamera med exponeringsautomatik, och det finns massor av sådana med mätsökare från 1960-talet och framåt. Konica C35, Olympus RC samt tidigare nämnda MInolta Hi-Matic och Canon Canonet är bara några. Yashica Electro 35 är också en rätt bra kamera.
En Agfa Optima Sensor 1535 kanske vore nått :) Den verkade inte superlätt att hitta dock :)
De jag gillar (förutom de personliga anledningarna) med min Agfa 1035 är att sökaren är så stor och ljus.

Jag tror jag letar efter en kamera där man kan ställa bländaren och så kör den tiden själv.
Minolta Hi-Matic är väl helautomatisk va?
 

Yonazarith

Aktiv medlem
Hi-matic är helauto ja...

Leica M7 kanske är fel prisklass? Annars är det en riktigt trevlig kamera som har ett auto-läge för slutartiden... Själv brydde jag mig inte om just den biten och satsade på en M6 istället, riktigt trevlig den med :)
 
ANNONS