Annons

Bra "fotograf" eller bra "Photoshopare"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg om äkthet (och kommenterna till det).

För en del personer är det mycket viktigt, och i deras värld minskar all efterbehandling äktheten hos fotografiet. Jag håller inte med, och argumenterar gärna för varför de har fel, men det går väl bra att respektera den åsikten ändå?
Problemet är väl Marin och Per att i princip all professionell fotografi innebär efterbehandling och efterbehandling kan vara i princip vad som helst och att alla inte talar om vad de gjort med sina bilder. Det finns heller ingen absolut koncensus om vad som är OK att göra med en bild utan att den för den skull anses som manipulerad. Inte ens Terjes klipp och klistra skulle ha varit några problem om det bara framgått vad han gjort med bilderna. Jag har några fina böcker från http://1x.com/shop/books, denna härliga källa av högkvalitativa bilder med tillhörande kontext. I dessa förklarar fotograferna i detalj hur de gjort sina bilder. Där råder ingen tvekan om att bilderna är manipulerade på olika sätt men både här på FS och på andra ställen finns mängder av bilder där detta inte framgår överhuvudtaget och det kan faktiskt vara ett problem, vilket inte minst Terjes aktiviteter visaade. Sällan har väl debatten varit så infekterad i detta forum.

Jag jobbar själv dagligen med historiska bilder och på exv. museer har man policies för hur dessa bilder ska hanteras. Det handlar inte bara om själva bilderna utan även bilders metadata som idag i allt högre utsträckning bakas in i själva bildfilerna. Vi har exv. ett fält som heter orginaltext. I det fältet skrivs den beskrivande text in exakt som den stod på filmfickor eller vad det nu kan ha varit den stått på. Det är inte ens tillåtet att rätta stavfil i den texten, för det handlar just om äkthet som är ett av en handfull begrepp som tillsammans utgör källkritikskriterier. De som förr läste historia på universiteten fick börja med en ordentlig kurs i källkritik. Sedan Weibulls dagar i Lund så har de svenska historiska källorna rådbråkats hänsynslöst för att rensa ut skrönor, lögner och tendentiösa skrivningar tills det inte blev så mycket kvar. Av det skälet fanns det knappt några vidare översikter över svensk historia kvar värda namnet. Man var tvungna att i princip börja på 0 och skriva om allt. (http://www.popularhistoria.se/artiklar/kallkritiker-utan-pardon/)

Som en jämförelse kan man ju bara erinra sig den analoga tiden. Jag skulle vilja påstå att under den så var manipulerade vardagsbilder som en genomsnittlig familjefotograf tog väldigt sällsynta, helt enkelt för att det var tekniskt svårare att åstadkomma sådant. Visst gjordes t.ex. mycket politiskt influerade fotomontage inte minst under mellankrigstiden och under kriget av exv. John Hartfield men de flesta lämnade in sina rullar och labbet fixade bilderna. Idag sitter var och varannan digitalfotograf och micklar med sina bilder i sina datorer helt hämningslöst ofta. Det är en rätt stor skillnad på förutsättningar att gå över gränserna där. Vi kommer behöva ett antal Weibulls för den digitala eran också och jag tror det är en lågoddsare att påstå att de redan finns där ute här och där för problemen är eskalerande genom att omfattningen är så enorm idag.

Det är fortfarande relevant att ställa sig de källkritiska frågorna:

Vem säger vad åt vem och med vilket syfte?

... kompletterat kanske med: "Vem för vem bakom ljuset och vad tjänar han/hon i så fall på det tro?"


Det är naivt att tro varenda bov om gott.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg om äkthet (och kommenterna till det).

För en del personer är det mycket viktigt, och i deras värld minskar all efterbehandling äktheten hos fotografiet. Jag håller inte med, och argumenterar gärna för varför de har fel, men det går väl bra att respektera den åsikten ändå?
Klart man skall respektera andras rätt till åsikter. Har någon påstått något annat?

Åsikten att någon som tar bilder och som också ibland använder efterbehandling inte skall få kalla sig fotograf, den tycker jag är tramsig, det är min åsikt :)
 

PMD

Aktiv medlem
Klart man skall respektera andras rätt till åsikter. Har någon påstått något annat?
Nejdå (inte du åtminstone), det var nog mest en retorisk fråga. :)

Bra att du förtydligade, dock. Ibland använder folk ord som "inte förstå" eller "inte ha förståelse för" i ganska nedsättande mening (men inte alltid, förstås).

Åsikten att någon som tar bilder och som också ibland använder efterbehandling inte skall få kalla sig fotograf, den tycker jag är tramsig, det är min åsikt :)
Min också, men är det inte en ganska extrem åsikt som man sällan råkar på?
 

PMD

Aktiv medlem
Problemet är väl Marin och Per att i princip all professionell fotografi innebär efterbehandling och efterbehandling kan vara i princip vad som helst och att alla inte talar om vad de gjort med sina bilder.
Det kan förvisso vara ett problem, men återigen diskuterar vi två olika (men besläktade) ämnen i samma tråd.

Det du tar upp är frågan om vad som är "tillåtet" att göra för att förändra bilden så att den inte riktigt längre representerar den verklighet som fotografen avbildade.

Den andra frågan handlar om huruvida man är en bättre eller sämre fotograf beroende på hur mycket av bildresultatet som arbetas fram i efterbehandlingen. Då utan att blanda in innehållsförändrande manipulering.

Det är åsikten att svaret på den andra frågan är "ju mer efterbehandling desto sämre fotograf", som jag behandlade i inlägget om "äkthet".
 

afe

Aktiv medlem
Min poäng var just det att en råfil måste "framkallas" precis som en bild tagen på film måste göras innan det blir något vettigt av den. En jpg är betydligt mer färdig direkt ur kameran.

Jag är förstås fullt medveten om att det går att göra mycket mer i Photoshop än vad man kan göra i mörkrummet, men om man bortser från mer avancerad retuschering är det ändå så att alla bilder kräver någon form av efterbehandling (tycker jag alltså). Ja, det går fortare att göra i datorn än i mörkrummet, och det kanske är lättare att lära sig (fast det är jag inte så säker på), men jag ser inget motsatsförhållande mellan bra fotograf eller bra photoshoppare. För att bli framgångsrik fotograf idag tror jag man måste vara båda om man vill nå ut till fler än bara de närmast sörjande på FB och liknande (kanske inte just photoshop, men ni förstår säkert).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det kan förvisso vara ett problem, men återigen diskuterar vi två olika (men besläktade) ämnen i samma tråd.

Det du tar upp är frågan om vad som är "tillåtet" att göra för att förändra bilden så att den inte riktigt längre representerar den verklighet som fotografen avbildade.

Den andra frågan handlar om huruvida man är en bättre eller sämre fotograf beroende på hur mycket av bildresultatet som arbetas fram i efterbehandlingen. Då utan att blanda in innehållsförändrande manipulering.

Det är åsikten att svaret på den andra frågan är "ju mer efterbehandling desto sämre fotograf", som jag behandlade i inlägget om "äkthet".
Precis visst är det två frågor men de hänger väldigt intimt samman. Jag tycker det är helt självklart att efterarbete ska ses som en viktig del av hela processen. Jag skulle t.o.m. vilja påstå att den fotograf som behärskar efterbehandlingens svåra konst är en betydligt bättre yrkesman än den som inte gör det för han/hon har ett betydligt bredare registerer att spela på som bildskapare än den som inte gör det. Så i det tycker jag helt som Anders. Idag kan man väl i den meningen knappt tala om en uppdelning mellan fotografer och "efterbehandlare"/"Photoshopare", för det handlar idag om så mycket mer än att bara trycka på knappen och det gjorde det ju egentligen under den analoga tiden också kanske bara att allt är så mycket enklare idag och har en så väldigt mycket större omfattning idag. Även under den analoga tiden fanns ju kopister som var experter på den tidens efterbehandling. De var ju den tidens "Photoshopare" så inte heller det har väl i princip ändrat sig så mycket. De flesta yrkesfotografer arbetar ju dock i enmans eller fåmansbolag där det inte sker någon yrkesdiversifiering utan alla i mycket utför samma processer.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Att den här diskussionen kommer upp gång på gång tror jag beror på att, oftast medelmåttiga, fotografer med ytterst begränsade kunskaper i bildbehandling och en övertro på bildbehandlingens möjligheter samt en föreställning om att bildbehandling är ganska enkelt, ser fantastiska bilder. Bilder som de gärna själva skulle vilja ta, men inte kan. I det läget är det lätt att förklara den fantastiska bilden med att "den är photoshoppad". Jag tycker i alla fall att det ganska ofta luktar lite "surt sa räven" om diskussioner som denna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Att den här diskussionen kommer upp gång på gång tror jag beror på att, oftast medelmåttiga, fotografer med ytterst begränsade kunskaper i bildbehandling och en övertro på bildbehandlingens möjligheter samt en föreställning om att bildbehandling är ganska enkelt, ser fantastiska bilder. Bilder som de gärna själva skulle vilja ta, men inte kan. I det läget är det lätt att förklara den fantastiska bilden med att "den är photoshoppad". Jag tycker i alla fall att det ganska ofta luktar lite "surt sa räven" om diskussioner som denna.
Det finns en liten motsättning i det du säger för om man både har en övertro på möjligheterna med efterbehandling, är medelmåttig, samtidigt tror att bildberhandling är enkelt (vilket det inte riktigt är), så borde det ju inte innebära någon större ansträngning att förkovra sig och då skulle man ju inte behöva vara speciellt sur över några gamla rönnbär eller hur? Det skulle ju vara som i Djungelboken när Baloo säger att "Jag ska lära honom allt jag vet" och Baghera svara att "... nåja, det kan väl inte ta så lång tid".

Men att verkligen bemästra komplexa verktyg som Photoshop eller Lightrrom fullt ut idag kräver att man läses på och övar för det finns mängder av funktioner och verktyg som "trial and error" sällan snubblar över om man inte vet hur man når dem och hur de är tänkta att användas. Det handlar ju dessutom ofta om hur de ska användas ihop och i vilken ordning också. Lyckligtvis finns idag utmärkt litteratur även på svenska för de som föredrar det.

Läser man någon av 1X-böckerna som i detalj förklarar hur fotograferna där gjort för att skapa sina bilder så inser nog de flesta att det är mer än man själv trodde vid en första anblick.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns en liten motsättning i det du säger för om man både har en övertro på möjligheterna med efterbehandling, är medelmåttig, samtidigt tror att bildberhandling är enkelt (vilket det inte riktigt är), så borde det ju inte innebära någon större ansträngning att förkovra sig och då skulle man ju inte behöva vara speciellt sur över några gamla rönnbär eller hur?
"F*n, ska jag behöva plugga en massa tråk bara för att få till bra bilder? Nä, jag klagar på dom som photoshoppar istället!".
 

lumor_

Aktiv medlem
Jag skulle inte få mycket jobb ifall jag saknade rätt så avancerade kunskaper i bildbehandling. Bilderna måste ofta tas under allt annat än optimala förhållanden och under en mycket begränsad tid men måste ändå nå upp till en viss nivå. Bildbehandling hör till fotografens uppgifter men visst är det skönt de gånger förutsättningarna är perfekta och man får till bilden nästan fullständigt i kameran.
 

Tell

Aktiv medlem
Man är bara en halv fotograf om man inte bildbehandlar. Finns för många dåliga bilder som hade kunnat bli riktigt bra om "fotografen" bara la ner några sekunder i photoshop.
Folk som klagar på "photoshoppade" bilder är bara bittra på att dom själva inte vet hur man gör. ;)
 

Sverigefotograf

Ny medlem
Verklighetsuppfattning

Hej, jag är helt ny på detta forum men vill ändå flika in en idé om just digital efterbearbetning.
Vad är det vi ser? Och hur upplever vi det som vi ser?
Jag är ute i naturen och tar bilder på sådant jag upplever som vackert, märkligt, fult eller kanske otäckt. Men jag tar bilder på den verklighet som jag upplever.

Nu hör det till saken att jag har glasögon, ingen jätte styrka men tillräkligt för att jag inte ser skarpt från ca 3-4 meter och frammåt. Dessa är polariserande vilket innebär att de bli mörka utomhus, röd/brun. Det innebär också, att jag upplever världen lite annorlunda än andra då jag ser mera kontraster och mindre ljusstyrka.

Hur påverkar detta mitt fotograferande? I minaögon (hjärna) är bilderna skarpa med kontraster, mindre ljus och om jag inte redigerar bilderna när jag kommer hem ser jag inte samma bild som jag såg när jag var ute. Gör detta mig till en bättre eller sämre fotograf?
Jag vill att bilden blir så som jag upplevde den när jag tog den.

Men jag håller med om att den som lär sig hur en kamera fungerar och funderar lite på vad det är de vill se eller uppleva, eller vad de vill förmedla kommer att ta bilder som behöver mindre efterbearbetning och tillslut kanske inte alls.
 

iSolen.se

Guest
Hej, jag är helt ny på detta forum men vill ändå flika in en idé om just digital efterbearbetning.
Vad är det vi ser? Och hur upplever vi det som vi ser?
Jag är ute i naturen och tar bilder på sådant jag upplever som vackert, märkligt, fult eller kanske otäckt. Men jag tar bilder på den verklighet som jag upplever.

Nu hör det till saken att jag har glasögon, ingen jätte styrka men tillräkligt för att jag inte ser skarpt från ca 3-4 meter och frammåt. Dessa är polariserande vilket innebär att de bli mörka utomhus, röd/brun. Det innebär också, att jag upplever världen lite annorlunda än andra då jag ser mera kontraster och mindre ljusstyrka.

Hur påverkar detta mitt fotograferande? I minaögon (hjärna) är bilderna skarpa med kontraster, mindre ljus och om jag inte redigerar bilderna när jag kommer hem ser jag inte samma bild som jag såg när jag var ute. Gör detta mig till en bättre eller sämre fotograf?
Jag vill att bilden blir så som jag upplevde den när jag tog den.

Men jag håller med om att den som lär sig hur en kamera fungerar och funderar lite på vad det är de vill se eller uppleva, eller vad de vill förmedla kommer att ta bilder som behöver mindre efterbearbetning och tillslut kanske inte alls.
Jag ser också dåligt och brukar fota utan glasögon (drar ner dem lite och fotar över). Ställer dioptrijusteringen i max vilket egentligen är för lite jämfört med mitt recept men det räcker för att jag ska se skarpt.

Men den biten åsido, bilderna man kommer hem med visar ofta mer än man såg vid fototillfället och när man tittar på ett motiv ser man alltid mer än vad man kan se med en kamera (ögat filmar ju i princip).

Photoshoppa på bara och så kryssar man i rutan manipulerad om man gör mer än drar i kurvorna...eller strunta i inställningen så fattar alla ändå.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Hej, jag är helt ny på detta forum men vill ändå flika in en idé om just digital efterbearbetning.
Vad är det vi ser? Och hur upplever vi det som vi ser?
Jag är ute i naturen och tar bilder på sådant jag upplever som vackert, märkligt, fult eller kanske otäckt. Men jag tar bilder på den verklighet som jag ........

Men jag håller med om att den som lär sig hur en kamera fungerar och funderar lite på vad det är de vill se eller uppleva, eller vad de vill förmedla kommer att ta bilder som behöver mindre efterbearbetning och tillslut kanske inte alls.
Ha förtröstan, idag finns det så många åsikter om vad foto skall bestå av. Jag
har fullgod syn men ser ändå bara en bråkdel av vad som senare visas på skärmen.

Foto handlar i slutändan om bild och hur betraktaren uppfattar bilden. Vägen dit är idag generös, det finns många sätt att jobba på, det är bara välja det sätt som passar en och inte lyssna för mycket på andra..;)

/Ulf
 

lasse magnusson

Aktiv medlem
En riktigt bra fotad RAW-bild med lite efterbehandling (med känsla) kan vara härlig att betrakta men tyvärr så passar många på att skruva på lite för mycket färg, skärpa, kontrast, överdriven HDR mm. och då kan jag inte tycka att den är fin längre. När bilden helt uppenbart är överdrivet redigerad och det inte finns någon bildinfo. om detta så kan jag inte tycka om den. En bra bild måste spegla verkligheten om den inte är märkt "redigerad" annars kommer vi att gå åt samma håll som i USA där tyvärr väldigt mycket bilder är alldeles för mycket skruvade på.
En riktigt bra naturbild med naturliga färger får då inte samma uppmärksamhet bland allmänheten vilket jag tycker är synd.
För att svara på ditt inlägg så tycker jag att en bra fotograf idag måste kunna både hantverket att fota (med allt vad det innebär) och efterbehandling av Raw - filer / redigering (använt med måtta dock).
Lasse
 
ANNONS