Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför ingen hjälpbelysning eos 550?

Produkter
(logga in för att koppla)

gaisaren gbg

Aktiv medlem
ingen hjälpbelysning på canon eos 550 men på sony a35?

Är just nu lite förvirrad på mitt kameraköp angående att det inte finns någon hjälpbelysning på canon eos 550 som var det tänkta offret.

En god vän var över och hälsade på på jul och visade glatt sin nya canonkamera. Han och (jag) tryckte ganska friskt på avtryckaren och det visade sig att en del kort blev suddiga (utan blixt)

Märkte då att kameran inte har hjälpbelysning som många andra kameror har. Tog fram min canon sx 130 och tog en del kort (har hjälpbelysning) och den fokuserade helt perfekt .
Vi båda tog våra kameror och fotade samma objekt med och utan blixt och otroligt nog så fick jag bättre resultat med min sx 130 (mindre suddiga kort).

Så därför har jag nu troligtvis bestämt mig för att köpa en sony a35 där det står att kameran har hjälpbelysning. Ni alla som har erfarenhet av detta varför har canon inte detta hjälpmedlet. Har själv sett att en del kort blir suddiga då den ibland har svårt att fokusera på bilden (utan blixt).

Eller är det så enkelt att vi amatörer har gjort något fel eller använder kameran på fel sätt. Har testat olika inställningar på kameran.

Finns det någon person här som har en sony a35 som kan ge mig råd och förklara om hjälpbelysningen gör ett bra jobb på kameran.

Mycket fundersam över canon eos 550då den saknar denna funktionen. Köpet blir förmodligen nu en sony a35 för endast 4995 kr.

Tacksam för alla svar.
Kan sägas ochså att kameran kommer att få jobba mycket med nattkort (upplysta byggnader m.m).
 

and30ers

Aktiv medlem
Canon 550D har inte någon dedicerad lampa som hjälp för AF, samma gäller alla Canonhus.

Canon 550D kan använda den inbyggda blixten som lampa för AF-hjälp, samma gäller alla Canonhus med inbyggd blixt.

Många externa Canon SpeedLite EX-blixtar använder istället IR-belysning för AF-hjälp, oavsett om bilden sedan exponeras med eller utan blixt (IR är trevligare för motivet/modellen om det råkar vara en människa eller ett djur). Enklaste modellen med IR-hjälp är 220EX som samarbetar med mittfokuspunkten, större blixtar som 430EX och 580EX samarbetar med fler AF-punkter. Snikblixtarna 270EX och 320EX saknar denna finess -- varning!

I sammanhanget kan det vara värt att nämna att fasta ljusstarka objektiv gör det lättare för AF än om du använder typ 18-55/5.6 kitobjektiv. Och om det är så mörkt att inte AF funkar är risken för en dålig bild ganska stor, så det kan vara idé att satsa på en rejäl extern blixt till din Canon istället för ett Sonyhus.

Nikonhusen däremot har en AF-lampa med vitt ljus vilket är jättebra. Problemet är att den ofta skuggas av normalstora objektiv med motljusskydd på. Dessutom funkar den bara tillsammans med vissa AF-inställningar.
 

Bilagor

and30ers

Aktiv medlem
Canon 550D har inte någon dedicerad lampa som hjälp för AF, samma gäller alla Canonhus.

Canon 550D kan använda den inbyggda blixten som lampa för AF-hjälp, samma gäller alla Canonhus med inbyggd blixt.

Många externa Canon SpeedLite EX-blixtar använder istället IR-belysning för AF-hjälp, oavsett om bilden sedan exponeras med eller utan blixt (IR är trevligare för motivet/modellen om det råkar vara en människa eller ett djur). Enklaste modellen med IR-hjälp är 220EX som samarbetar med mittfokuspunkten, större blixtar som 430EX och 580EX samarbetar med fler AF-punkter. Snikblixtarna 270EX och 320EX saknar denna finess -- varning!

I sammanhanget kan det vara värt att nämna att fasta ljusstarka objektiv gör det lättare för AF än om du använder typ 18-55/5.6 kitobjektiv. Och om det är så mörkt att inte AF funkar är risken för en dålig bild ganska stor, så det kan vara idé att satsa på en rejäl extern blixt till din Canon istället för ett Sonyhus.

Nikonhusen däremot har en AF-lampa med vitt ljus vilket är jättebra. Problemet är att den ofta skuggas av normalstora objektiv med motljusskydd på. Dessutom funkar den bara tillsammans med vissa AF-inställningar.
 

Bilagor

gaisaren gbg

Aktiv medlem
Tackar för det utförliga svaret. Det hjälpte mig verkligen mycket efter allt funderande varför det inte lyser ett orange sken innan tagning som det gör med många andra kompakt kameror.
Är verkligen glad att folk hjälper till när man undrar över saker inom fota.

Tack.
 

gaisaren gbg

Aktiv medlem
Tackar för det utförliga svaret. Det hjälpte mig verkligen mycket efter allt funderande varför det inte lyser ett orange sken innan tagning som det gör med många andra kompakt kameror.
Är verkligen glad att folk hjälper till när man undrar över saker inom fota.

Tack.
 

Pixelinho

Aktiv medlem
Canon 550D kan använda den inbyggda blixten som lampa för AF-hjälp, samma gäller alla Canonhus med inbyggd blixt.

Hur använder jag den inbyggda blixten som lampa på 550D? Tycker mig ha gått igenom alla inställningar. Det enda jag hittade var att slutaren kunde användas som "BULB" men det hade ju inget med saken att göra.

Behöver plåta vidvinkel med mobilkameran som ger bäst vidd, då jag saknar vettigt objektiv till min EOS. Skulle då vilja använda EOS-blixten som en ljuskälla. Tacksam för tips!
 

akterspegel

Aktiv medlem
Jag har aldrig förstått varför canon inte har hjälpbelysning, min broder har en olympus systemkamera som även den saknar hjälpbel och såfort det blir skumt ljus drar den på en strob-salva så man nästan tappar orienteringen och faller omkull.

Det är väl knappast några patentproblem eller har det kommit prestige i frågan så att det har blivit en principsak?
 
ANNONS