Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är det för skillnad mellan adapter med respektive utan speed boosterfunktion?

Produkter
(logga in för att koppla)

siwjon

Aktiv medlem
Ska köpa adapter till min Sony a6000 för att kunna använda mina Nikonobjektiv. Ska jag köpa en adapter med eller utan speed boosterfunktion? Ökar brännvidden utan speed boster och minskar med?

Några andra för och/eller nackdelar?


Finns det några billigare alternativ till Metabones adaptrar?

Tacksam för svar.
 

afe

Aktiv medlem
Speedbooster gör att det som är 50 mm på din Nikon FX får samma bildvinkel på A6000 (och ungefär samma ljusstyrka). Den förkortar alltså den effektiva räckvidden. Den är också ordentligt dyr.

Jag tycker inte det är värt det utan kör mina Nikonobjektiv med en linslös adapter, med den skenbara brännviddsförlängning det innebär, eller med E-objektiv.
 

siwjon

Aktiv medlem
Speedbooster gör att det som är 50 mm på din Nikon FX får samma bildvinkel på A6000 (och ungefär samma ljusstyrka). Den förkortar alltså den effektiva räckvidden. Den är också ordentligt dyr.

Jag tycker inte det är värt det utan kör mina Nikonobjektiv med en linslös adapter, med den skenbara brännviddsförlängning det innebär, eller med E-objektiv.
Ok. Linslös verkar vara alternativet. Brännvidden ökar med 1,5? Finns ju både för och nackdelar med det.

Måste man fokusera och blända helt manuell då?
 

VisualD

Aktiv medlem
50mm är 50mm oavsett vilken kamera du sätter den på eller om du så bara står och synar genom linserna med ögat. Skillnaden mellan fullformatsobjektiv och apsc är att fullformatsobjektiv tecknar ut en större bild, även om är precis samma förstoringsgrad.

Tänk på sensorstorleken som att du har ett stor eller litet fönster, motsvarande objektiv av samma brännvidd. Världen ser precis likadan ut ut genom fönstrena men det större fönstret projicerar en större yta med ljus.
Ställer du sedan det lilla fönstret bakom det stora kommer visserligen det stora projicera precis lika stort som innan men en stor del av bilden hamnar runt omkring det lilla fönstret, som i sin tur bara släpper igenom en mindre del av bilden.

Fördelen med speedbooster är att man "trycker ihop" den större projektionen från fullformatsobjektivet så att hela bilden motsvarande den större sensorn får plats i den lilla. Detta ger en högre ljusstyrka då man komprimerar ljuset till en mindre yta (tänk förstoringsglas) och man får en vidare bildvinkel än vad man annars hade fått på den mindre sensorn.
 

siwjon

Aktiv medlem
50mm är 50mm oavsett vilken kamera du sätter den på eller om du så bara står och synar genom linserna med ögat. Skillnaden mellan fullformatsobjektiv och apsc är att fullformatsobjektiv tecknar ut en större bild, även om är precis samma förstoringsgrad.

Tänk på sensorstorleken som att du har ett stor eller litet fönster, motsvarande objektiv av samma brännvidd. Världen ser precis likadan ut ut genom fönstrena men det större fönstret projicerar en större yta med ljus.
Ställer du sedan det lilla fönstret bakom det stora kommer visserligen det stora projicera precis lika stort som innan men en stor del av bilden hamnar runt omkring det lilla fönstret, som i sin tur bara släpper igenom en mindre del av bilden.

Fördelen med speedbooster är att man "trycker ihop" den större projektionen från fullformatsobjektivet så att hela bilden motsvarande den större sensorn får plats i den lilla. Detta ger en högre ljusstyrka då man komprimerar ljuset till en mindre yta (tänk förstoringsglas) och man får en vidare bildvinkel än vad man annars hade fått på den mindre sensorn.
Så ett 50 mm objektiv från min Nikon fullformat blir alltså inte 75 mm i min Sony a6000 med APS-C-censor?
 

Photocon

Aktiv medlem

siwjon

Aktiv medlem
Commlite lär ha en adapter med både AF och IS-funktion för EF-objektiv. Billig men uppges fungera bra. Tyvärr verkar ingen finnas för Nikon med AF utan endast bländarstyrning. Hade varit intressant, annars.

http://www.amazon.com/Auto-focus-Mount-Adapter-EF-NEX-Exposure/dp/B00F87A7W6

http://www.commlite.com/en/disproduct.asp?id=54

https://www.youtube.com/watch?v=EBH-lHiP9dk

Borde väl inte vara så svårt att fixa för Nikons AF-S objektiv i alla fall. Pris c:a 800:-

//Lennart
Intressant!
 

David F Stop

Aktiv medlem
Köp bara en adapter efter att först provat de objektiv du har i manualfokus!
Många objektiv som är designad för autofokus är fruktansvärt att köra manuellt.
Jag köpt en adapter för att kunna använder några Canon EF objektiv. Big mistake! Den adaptern sitter och samla damm i en låda. Nu har jag en adapter som låter mig använder manual fokus Canon FD objektiv och det fungera skit bra. Bländare ställa man på objektivet.
 

afe

Aktiv medlem
Jag håller med - många AF-objektiv är hemska att fokusera manuellt, då snäckgången är extremt kort. Makroobjektiv brukar gå bra, liksom nästan alla gamla manuella.
 
ANNONS