Annons

Autofokus X-E1

Produkter
(logga in för att koppla)

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Hej där.
Trots att jag talat om för kameran att jag vill ha spotmätning för både fokus och ljusmätning (tror jag i alla fall att jag lyckats med) händer det att när jag mäter på låt oss säga ett föremål c:a 10m bort, visar skalan kanske 3m. Tycker mig också se att på en del bilder finns ingen direkt skärpa någonstans. Uppdaterad senast i går. Objektiv är Fujis18-55. Finns ju en del bilder tagna med denna kamera i "mina bilder" Tacksam för tips.
n´Erik
 

David F Stop

Aktiv medlem
Hej där.
Trots att jag talat om för kameran att jag vill ha spotmätning för både fokus och ljusmätning (tror jag i alla fall att jag lyckats med) händer det att när jag mäter på låt oss säga ett föremål c:a 10m bort, visar skalan kanske 3m. Tycker mig också se att på en del bilder finns ingen direkt skärpa någonstans. Uppdaterad senast i går. Objektiv är Fujis18-55. Finns ju en del bilder tagna med denna kamera i "mina bilder" Tacksam för tips.
n´Erik
Tyvärr så kan autofocus på Fuji X kamror spökar en hel del. Situationen blev så frustrerande med min x100s att om bilden vara viktigt så valde jag manual focus. Den gillar verkligen inte att fokusera på objekt som står mot en ljust bakgrund (backlit). När det gäller att knyta spot metering och fokus tillsammans så trodde jag att det var bara möjligt med X-T1. Jag kan har fel. Något jag har märkt med x100s och X-T1 är att om du använder manual fokus och flytta fokusboxen så bli fungerar inte spot metering som den ska. Den meter bara från mitten, inte från förr du placerade fokusboxen.
 

Lars S

Aktiv medlem
Det är nog så tyvärr att autofokusen på en X-E1 inte är kamerans starka sida...
Jag råkade ut för ganska många felfokuserade bilder, framför allt med objektivet 55-200, innan jag lärde mig lite mer om bristerna. Dels måste kontrasten på den yta man vill fokusera på vara tillräckligt bra, dels måste denna yta täcka hela "fokusrutan". Om en bit ljus bakgrund sticker in i rutan är det ofta kört. Vad jag förstår kan man inte koppla spotmätning till fokuspunkten, kameran mäter alltid i mitten (har inte kollat i manualen!).
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Det är nog så tyvärr att autofokusen på en X-E1 inte är kamerans starka sida...
Jag råkade ut för ganska många felfokuserade bilder, framför allt med objektivet 55-200, innan jag lärde mig lite mer om bristerna. Dels måste kontrasten på den yta man vill fokusera på vara tillräckligt bra, dels måste denna yta täcka hela "fokusrutan". Om en bit ljus bakgrund sticker in i rutan är det ofta kört. Vad jag förstår kan man inte koppla spotmätning till fokuspunkten, kameran mäter alltid i mitten (har inte kollat i manualen!).
Attans också. Vill ju få det att funka så att jag bestämmer vad som är den viktiga biten,eller var jag vill ha fokus, trycka avtryckaren till hälften och komponera. Har också märkt att om jag fokuserar på något och sen ändrar utsnitt med hjälp av zoom blir fokus någon helt annan stans. Förr kunde man fokusera på längsta brännvidd och full öppning för att få så litet skärpedjup som möjligt då det blev lättare att sätta fokus.
Ja ja, får väl ha lite mera koll och ev. träna på att i vissa situationer sätta fokus manuellt.
 

Lars S

Aktiv medlem
Förtvivla icke! Så illa är det inte, med lite koll på begränsningarna fungerar autofokusen bra. Att fokus skulle krypa när man zoomar har jag inte sett som något problem. Testade just nu med både 18-55 och 55-200 (mycket oventenskapliga tester, men ändå), ser inget problem (sörsta bländare, fokuserade med längsta brännvidd och tog bilden med kortaste).
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Förtvivla icke! Så illa är det inte, med lite koll på begränsningarna fungerar autofokusen bra. Att fokus skulle krypa när man zoomar har jag inte sett som något problem. Testade just nu med både 18-55 och 55-200 (mycket oventenskapliga tester, men ändå), ser inget problem (sörsta bländare, fokuserade med längsta brännvidd och tog bilden med kortaste).
Kollat lite mera. Vid manuellfokus händer, om man zoomar ut och in några gånger, att fokus så småningom flyttas till i närheten av oändlighet. Men varför ska man hålla på så. Däremot upptäckte jag att om jag (vid autofokus) först zomar in för fullt och trycker ned till hälften sen zoomar till lämpligt utsnitt håller kameran fast fokus. Detta verkar vara ett användbart sätt om det är problem med autofokus.
 
ANNONS