Annons

Anmäla fotografering från drönare/multikopter, eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Även det en radiostyrd helikopter. Visserligen inte lika stor som en S-100, men fortfarande rejält mycket större än en hobbydrönare. Framför allt är rotorn mycket större och med mer rörelseenergi.
Hobby styr inte storleken men visst, det var en RC-helikopter och det skrev jag. Artikeln listade f ö några fler dödsfall.

Både helikopterpiloten och drönarpiloten i det här fallet hade flyglicens. I USA måste man ha flyglicens för kommersiella flygningar, bemannade eller ej.
Säger inte emot och ändå trots licens och proffsgrejer blev drönaren enligt drönarpiloten förföljd av helikoptern som tydligen i detta fall inte var så rädd för drönaren, mest väldigt upprörd över att den var där.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Har jag uppfattat detta korrekt tro?


Luftfartsförordningen undantar "modelluftfartyg, fasta ballonger eller drakar"
Men enligt Transportstyrelsen så klassas även modelluftfartyg som obemannade luftfartyg.
"Obemannade luftfartyg går under ett antal olika benämningar, som t.ex. UAV, UAS, drönare/drones, RPAS, modellflyg, radiostyrt flyg med flera."


Dock kräver all flygning av allt som är radiostyrt tillstånd från flygrafikledningen om den sker inom en kontrollzon.
"Flygning inom synhåll i kontrollerat luftrum (exempelvis en kontrollzon vid en flygplats, när trafikledningen är öppen) kräver tillstånd från flygrafikledningen."


Om man dessutom uppfyller några av nedanstående kriterier, oavsett var man flyger, krävs dessutom tillstånd från Transportstyrelsen.

Tillstånd från Transportstyrelsen krävs för obemannade luftfartyg som används eller är konstruerade för:

- Utprovning eller forskning
- Kommersiella ändamål, alltså all sorts verksamhet där ersättning erhålls för utfört arbete
- Uppdragsflygning och liknande, som inte är att betrakta som nöje eller rekreation
- Att flygas utom synhåll för piloten.

Obemannade luftfartyg som faller inom ovanstående punkter benämns av Transportstyrelsen som UAS och får en särskild registreringsbeteckning.



Frågan är varför Luftfartsförordningen exkluderar modelluftfartyg medan TS inkluderar dem i sina regler.



http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Luftfartsforordning-2010770_sfs-2010-770/

http://transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/Obemannade-luftfartyg-UAS/
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Hobby styr inte storleken men visst, det var en RC-helikopter och det skrev jag. Artikeln listade f ö några fler dödsfall.

Säger inte emot och ändå trots licens och proffsgrejer blev drönaren enligt drönarpiloten förföljd av helikoptern som tydligen i detta fall inte var så rädd för drönaren, mest väldigt upprörd över att den var där.
Framförallt är det stora helikoptrar som orsakar dödsfall när den som spakar dem idiotleker på väldigt nonchalanta sätt.
En helikopter i 700-klassen har en hastighet på rotorbladens spets som överstiger 600km/h.
Sådana skär genom allt.

Vassa komponenter, höga hastigheter eller tunga föremål riskerar alltid att skada någon eller något.
Jag tror många som köper sig en ready-to-fly-leksak inte riktigt förstår vad den kan orsaka om man flyger den på fel sätt.
 

iSolen.se

Guest
Framförallt är det stora helikoptrar som orsakar dödsfall när den som spakar dem idiotleker på väldigt nonchalanta sätt.
En helikopter i 700-klassen har en hastighet på rotorbladens spets som överstiger 600km/h.
Sådana skär genom allt.

Vassa komponenter, höga hastigheter eller tunga föremål riskerar alltid att skada någon eller något.
Jag tror många som köper sig en ready-to-fly-leksak inte riktigt förstår vad den kan orsaka om man flyger den på fel sätt.
Enrique Iglesias blev rätt blodig...

Även väldigt små drönarblad kapar rätt tjocka växter, en liten hubsan tar en fullvuxen tulpan upptäckte jag första gången jag använde den.

Sen köper faktiskt de flesta drönare för att det är kul, inte för att vara seriösa.
 

iSolen.se

Guest
Men han blev inte av med några fingrar. Det hade han blivit om han gjort samma sak med en gräsklippare.


:) "sliced" skrev tidningarna, köttsår.

Det finns iofs luftkuddeklippare men jag tror att med lite fart och otur kunde han blivit av med fingrar med en större drönare.

Jag skulle t ex ALDRIG vilja få in fingrarna i en Phantom 3 rotor.
 

iSolen.se

Guest
Nu var det väl en Inspire 1 som Iglesias stack in fingrarna i. Den har 15" propellrar. Phantom har 9,5" propellrar har jag för mig.
Det är en Phantom 3 jag planerar köpa men det ändrar inte min inställning till rotorer och fingrar. Tycker det borde vara obligatoriskt med en ring runt som en del drönare har.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Jag tror att vi bara har sett början på en utveckling av flygande kameror. Det kommer antagligen att öka väldigt mycket, och tillverkarna gör dem lättare att hantera, så att strängt taget vem som helst kan köra en nära nog var som helst.

Jag skulle själv kunna tänka mig en Lily
https://www.youtube.com/watch?v=4vGcH0Bk3hg
 

PMD

Aktiv medlem
Förmodligen skulle ett passagerarplan normalt klara sig vid en kollision. Men jag skulle inte villa sitta med som passagerare i en kärra på finalen med 400 km/h och 50 m över marken som får en drönare i en motor med motorbortfall strax före bantröskeln.
Över 200 knop på cirka 150 fot är väl en aning för fort för de flesta trafikflygplan? Men visst kan det nog vara otrevligt med ett motorbortfall så nära sättningen, åtminstone om banan är så kort att man helst vill använda full reversering. Har man tillräckligt med landningsbana så borde det inte vara något problem att landa med en motor borta.

Men givetvis är det inte en händelse man vill öka risken för.

Jag håller f.ö. med de som hävdar att det inte behövs fler regler. De existerande reglerna räcker till alldeles utmärkt så länge folk följer dem, och jag tror inte att det är så jättevanligt att multikopterförare bryter mot luftfartsregler på pin kiv. Det är medvetenheten om att det faktiskt finns regler som saknas. En ordentlig upplysningskampanj vore alltså på sin plats.
 

eskil23

Aktiv medlem
Det är en Phantom 3 jag planerar köpa men det ändrar inte min inställning till rotorer och fingrar. Tycker det borde vara obligatoriskt med en ring runt som en del drönare har.
Ja, propellerskydd är nog det mest underskattade tillbehöret till multirotorer. Jag har propellerskydd på min F550. De har ännu inte räddat några fingrar, med de har definitivt räddat mina propellrar. Tyvärr så är det svårt att få tag på propellerskydd större än 12".
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Hrmm. En idé är att kontakta Försvarsmakten och få tillstånd för fotografering från luften. Då har du ju ett tillstånd för bilderna. Datainspektionen redovisar bara sin uppfattning - och du har en annan.

Jag fick det utan problem från MUST i Revingehed trots att jag skulle fota och filma från helikopter inne på militärt skyddsområde. De sa bara "publicera inga bilder på ammuniktionslagret. Du kan nog räkna ut vilket det är"
Det behövs inget tillstånd för att fotografera från luften längre. Däremot så måste bilderna granskas av försvarsmakten, om man inte fått självgranskningsrät.t
 

eskil23

Aktiv medlem
Över 200 knop på cirka 150 fot är väl en aning för fort för de flesta trafikflygplan? Men visst kan det nog vara otrevligt med ett motorbortfall så nära sättningen, åtminstone om banan är så kort att man helst vill använda full reversering. Har man tillräckligt med landningsbana så borde det inte vara något problem att landa med en motor borta.
Har man kommit så långt in på finalen som 50 meter agl så är ett motorbortfall ingen större katastrof. Man är ju ändå praktiskt taget nere. Även om piloten tycker att han behöver dra på för att gå om så ska det gå med bara en motor eftersom största delen av bränslet är förbrukat och flygplanet är lätt, men det är ingen önskedröm precis. För övrigt så har nästan inga moderna passagerarflygplan reverserbara motorer.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Ja, propellerskydd är nog det mest underskattade tillbehöret till multirotorer. Jag har propellerskydd på min F550. De har ännu inte räddat några fingrar, med de har definitivt räddat mina propellrar. Tyvärr så är det svårt att få tag på propellerskydd större än 12".
Har provat propellerskydd till min Phantom 1, men dom minskar tyvärr flygtiden drastiskt.
 

PMD

Aktiv medlem
För övrigt så har nästan inga moderna passagerarflygplan reverserbara motorer.
De har utfällbara deflektorer som riktar (det mesta av) jetströmmen (snett) framåt. På turbofläktmotorer av s.k "high bypass"-typ låter man den centrala jetströmmen vara ifred och riktar om luftströmmen från fläkten (eftersom den står för den största delen av dragkraften).

Turbopropmotorer "reverseras" genom att ändra stigningsvinkeln på propellern.
 
ANNONS