Annons

Objektiv för att fota inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Jag funderar mycket på vilket mitt nästa objektiv ska bli och försöker fundera på behov, fotoglädjen och vad plånboken tillåter.

Vid social fotografering kan jag tycka att 35 mm på min Nikon D7200 inte alltid räcker till. Speciellt vid fotografering inomhus vid tex en middag osv. Vi är relativt unga och det speglas i storleken på våra lägenheter :) Den är inte tillräckligt vidvinkel helt enkelt.

Premierat är pris och bra optik. Kan tänka mig fasta alternativ såväl som zoomar. Har ni några förslag?
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Jag funderar mycket på vilket mitt nästa objektiv ska bli och försöker fundera på behov, fotoglädjen och vad plånboken tillåter.

Vid social fotografering kan jag tycka att 35 mm på min Nikon D7200 inte alltid räcker till. Speciellt vid fotografering inomhus vid tex en middag osv. Vi är relativt unga och det speglas i storleken på våra lägenheter :) Den är inte tillräckligt vidvinkel helt enkelt.

Premierat är pris och bra optik. Kan tänka mig fasta alternativ såväl som zoomar. Har ni några förslag?
Sigma tror jag hade passat dig bra :)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1912955
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Om du vet med dig att du ska "uppgradera" till FX i framtiden så skulle jag gå på ett av de nyare vidvinkelobjektiven för fullformat.
Nikkor 20mm 1.8G eller 24mm 1.8G. Dessa är ganska dyra om man tänker på att de har bländare 1.8. Sigma 24mm art är 1.4 och kostar ungefär samma, men är betydligt tyngre.
 

horvendile

Aktiv medlem
Det där är lite av ett problem med Nikons DX-system. Förslagen ovan är bra men kanske utanför budget?
Ett lite mer radikalt alternativ är Samyang 14/2,8 om du tycker att ljusstyrkan räcker. Väldigt mycket mer vidvinkel. I mesta laget egentligen för vanligt socialfoto, blir ganska speciella bilder. Bra för astrofoto. Bara manuell fokus. Bra pris.
 

millgard

Aktiv medlem
Eller varför inte Tokina 12-24 ATX eller Sigmas motsvarighet? Enda smolket är väl egentligen lite långsam AF men optiskt bra och prisvärd.
 

eskil23

Aktiv medlem
Nikon 28 mm f/1,8 är det objektiv jag använder för just inomhusfoto. Brännvidden är nära nog ideal för en normal på en DX-kamera. Den är också billigare och lättare än 24 mm och 20 mm objektiven i samma serie.
 

JKON

Aktiv medlem
Nikon 28 mm f/1,8 är det objektiv jag använder för just inomhusfoto. Brännvidden är nära nog ideal för en normal på en DX-kamera. Den är också billigare och lättare än 24 mm och 20 mm objektiven i samma serie.
Är 28 mm jämfört med 35 mm tillräcklig stor skillnad för att det ska bli en poäng på en APC-C sensor?
 

Sianin

Aktiv medlem
Jag rekommenderar också sigmas 18-35 f1.8, jag är väldigt nöjd med mitt och tycker att det lämpar sig ypperligt för innomhusfotografering
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag rekommenderar också sigmas 18-35 f1.8, jag är väldigt nöjd med mitt och tycker att det lämpar sig ypperligt för innomhusfotografering
Jag vet inte hur jag glömde bort det objektivet. Antagligen för att jag tänkte på små primes. Finns bara pengarna är problemet löst!
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har haft Nikons 12-24/4 i många år som bl.a. utmärkt inomhusobjektiv (och mycket annat). Och en 7200 har väl betydligt bättre brusegenskaper än min gamla D2:a? En "oumbärlig" brännvidd på Dx helt enkelt. Begagnat cirka 4500 kr.
 

Jojje3

Aktiv medlem
Glöm inte Nikons 16-85 som jag aldrig kommer att sälja så länge jag har kvar någon DX-kamera (dock inte så ljusstark men riktigt bra förövrigt). Går att handla begagnat för ett bra pris.
 

eskil23

Aktiv medlem
Är 28 mm jämfört med 35 mm tillräcklig stor skillnad för att det ska bli en poäng på en APC-C sensor?
Ja! Det är faktiskt 25% skillnad i brännvidd.
Jag har provat både Nikon 35 mm f/1,8 och Sigma 30 mm f/1,4 innan jag "hittade rätt" med Nikon 28 mm f/1,8
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Jag funderar mycket på vilket mitt nästa objektiv ska bli och försöker fundera på behov, fotoglädjen och vad plånboken tillåter.

Vid social fotografering kan jag tycka att 35 mm på min Nikon D7200 inte alltid räcker till. Speciellt vid fotografering inomhus vid tex en middag osv. Vi är relativt unga och det speglas i storleken på våra lägenheter :) Den är inte tillräckligt vidvinkel helt enkelt.

Premierat är pris och bra optik. Kan tänka mig fasta alternativ såväl som zoomar. Har ni några förslag?
Hej

Nu tar jag på mig skottsäker väst och splitterskyddad hjälm och hoppar ner i bunkern som är EMP säker, MEN.......
För dem pengarna som föreslås att köpa optik för kan du handla en Samsung NX500 och en 16/2,4 och använd den istället för middagsfotograferingarna, den slinker dessutom lätt ner på bordet mellan vinglasen och i jackfickan på mysiga kvällspromenader eller andra tillfällen då en tjockkamera är lite overkill. Jag har gått den vägen. Du behöver inte vara orolig för bildkvaliteten för den är fenomenal. Det finns ju upplysningsvis andra kameror och objektivkombinationer oxå som gör samma jobb som mitt förslag. Typ Olympus EPL 7 och en 17/1,8 eller lumix 14/2,5, 20/1,7.......
 

JKON

Aktiv medlem
Hej

Nu tar jag på mig skottsäker väst och splitterskyddad hjälm och hoppar ner i bunkern som är EMP säker, MEN.......
För dem pengarna som föreslås att köpa optik för kan du handla en Samsung NX500 och en 16/2,4 och använd den istället för middagsfotograferingarna, den slinker dessutom lätt ner på bordet mellan vinglasen och i jackfickan på mysiga kvällspromenader eller andra tillfällen då en tjockkamera är lite overkill. Jag har gått den vägen. Du behöver inte vara orolig för bildkvaliteten för den är fenomenal. Det finns ju upplysningsvis andra kameror och objektivkombinationer oxå som gör samma jobb som mitt förslag. Typ Olympus EPL 7 och en 17/1,8 eller lumix 14/2,5, 20/1,7.......
Jag tycker du tänker helt rätt. Det gäller att sätta saker i perspektiv.

Därför måste jag fundera på vad jag mer får när jag köper ett objektiv till D7200.

Mest sugen är jag på Sigma 18-35/1.8 DC HSM Art. Förutom inomhusfoto och porträtt kan jag väl använda den till landskap? Vad kan jag mer fota? Det står närbilder när jag läser om den, vilken typ av bilder avses då? Macro?

Jämfört med en ny kamera för ändamålet så kan jag ta med mig bara ett system på resor med allt vad det innebär, laddare, minneskort osv.

Måste bara försöka hitta ett begagnat...
 

Mashavet

Aktiv medlem
Sigmas 10-20 är väl snart en klassiker. Bör funka lika bra på Nikon som på min Pentax. Den gluggen får med det mesta fast man står alldeles intill.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Signa 17-50 f/2.8 OS HSM kanske?

Mycket bra och prisvärt objektiv. Inte riktigt samma nivå som deras 18-35 men i gengäld bildstabilisering och ett större omfång, så om du även plåtar annat än inomhus kanske även de egenskaperna är aspekter att beakta?
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Jämfört med en ny kamera för ändamålet så kan jag ta med mig bara ett system på resor med allt vad det innebär, laddare, minneskort osv.
Jag löste det på detta sätt. Istället för skaffa ett 24/28mm AF objektiv till min D610 så köpte jag en begagnad coolpix A (18.5mm APS motsvarande 28mm). Funkar fint till landskap, street och familjemiddagar. En väldigt bra backup-kamera helt enkelt istället för ett extra objektiv, och det är inte speciellt jobbigt att ta med en extra laddare.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Jag funderar mycket på vilket mitt nästa objektiv ska bli och försöker fundera på behov, fotoglädjen och vad plånboken tillåter.

Vid social fotografering kan jag tycka att 35 mm på min Nikon D7200 inte alltid räcker till. Speciellt vid fotografering inomhus vid tex en middag osv. Vi är relativt unga och det speglas i storleken på våra lägenheter :) Den är inte tillräckligt vidvinkel helt enkelt.

Premierat är pris och bra optik. Kan tänka mig fasta alternativ såväl som zoomar. Har ni några förslag?
Ja ett annat "ur bunkern" förslag är en kamera med liten sensor, vinsten är rätt påtaglig och då avser jag skärpedjupet som kommer med en sån. Gruppbilder i trånga utrymmen, stora bländare, "stora" sensorer och korta avstånd anser jag ställa höga krav på var fokus hamnar om avsikten är att alla vid bordet ska ser skarpa ut, med en Canon G16 eller motsvarande löser sig det mesta, visst den brusar mer och brusreduceringen får jobba, jag anser iaf att det stora skärpedjupet är mer värt än en brusfri och tekniskt sett bättre bild.
 

Johansson1956

Aktiv medlem
12-24

Jag funderar mycket på vilket mitt nästa objektiv ska bli och försöker fundera på behov, fotoglädjen och vad plånboken tillåter.

Vid social fotografering kan jag tycka att 35 mm på min Nikon D7200 inte alltid räcker till. Speciellt vid fotografering inomhus vid tex en middag osv. Vi är relativt unga och det speglas i storleken på våra lägenheter :) Den är inte tillräckligt vidvinkel helt enkelt.

Premierat är pris och bra optik. Kan tänka mig fasta alternativ såväl som zoomar. Har ni några förslag?
Om man är på små ytor så rekommenderar jag varmt Nikon DX 12-24/4

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DX12-24

Det är jäkla dyrt nytt men fina ex går att få för halva priset. Det är mitt senaste förvärv och jag är synnerligen nöjd!!!!!
 
ANNONS