Annons

Publicering av två bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Jag har ett problem med två av mina bilder som blev publicerade i en tidning.
Min ex som är journalist och fotograf sålde två av mina bilder och publicerade dom i en artikel i en motor-sport tidning.
Kunden som beställde bilderna som JAG tog, blev jätte nöjd, köpte två bilder och har betalt till den motor-sport tidning för bilder.

Jag fick varken betalt eller mitt namn som fotograf i tidningen, men hans namn står som fotograf!!!.
En månad efter publicering fick jag veta av min ex (som sålde och publicerade bilderna) att tidningen har inga avtal med frilansare och jag kommer aldrig få betalt.
Hur löser jag det problem?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Kan du bevisa (eller åtminstone göra troligt) att det är du som tagit bilderna? Om inte, kan du i så fall lura exet att erkänna att det är du som tagit bilderna? Helst skriftligt, men muntligt inför ett opartiskt vittne kan duga.

Om du kan göra något av detta är det "bara" att fakturera tidningen. De får senare i sin tur göra upp med ditt ex, det är inte ditt problem.

Om du inte kan bevisa att det är du som tagit bilderna, och heller inte kan få exet att erkänna det, så är det nog svårt för dig.
 
Kan du bevisa (eller åtminstone göra troligt) att det är du som tagit bilderna? Om inte, kan du i så fall lura exet att erkänna att det är du som tagit bilderna? Helst skriftligt, men muntligt inför ett opartiskt vittne kan duga.

Om du kan göra något av detta är det "bara" att fakturera tidningen. De får senare i sin tur göra upp med ditt ex, det är inte ditt problem.

Om du inte kan bevisa att det är du som tagit bilderna, och heller inte kan få exet att erkänna det, så är det nog svårt för dig.

Han "hatar" Canon, han är Nikon-människa.
Bilderna är tagna med min Canon 7D i RAW och jag har alla original bilder
Kan bevisa 100% att det är mina bilder.
Jag frågade tidningen där han jobbar och då hänvisade dom mig till den journalist som "anlitade" mig som fotograf, och den är han, exet som fick bilderna, sålde och publicerade.
Samtidig men privata mail ser man hur han frågade om jag kan fota och om kunden köper bilderna då handlar om flera tusen kronor betalt. Köper inte kunden bilder, då får jag ingenting.
Kunden köpte två, betalde till tidningen Motor-sport och blev publicerade i en artikel.
Efter en månad då jag gång på gång frågade om betalt då sa han att dom har inga avtal med frilansare och jag kommer få problem om jag kontaktar mera redaktionen.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Har du levererat bilderna till någon? Har du fått löfte om att du skall få betalt om bilderna publiceras? Kan du bevisa detta? Kan motparten bevisa något åt något håll? (tänk huruvida dus skulle få betalt eller inte och annat som gäller publiceringen).

Om du har ett avtal som går att bevisa med en tidning så fakturerar du dem, om du har levererat det du skall leverera enligt avtalet. Om du tycker att du inte har ett avtal (eller inte kan bevisa att du har ett avtal) med någon tidning så fakturerar du den som publicerat bilderna.
 
Har du levererat bilderna till någon? Har du fått löfte om att du skall få betalt om bilderna publiceras? Kan du bevisa detta? Kan motparten bevisa något åt något håll? (tänk huruvida dus skulle få betalt eller inte och annat som gäller publiceringen).

Om du har ett avtal som går att bevisa med en tidning så fakturerar du dem, om du har levererat det du skall leverera enligt avtalet. Om du tycker att du inte har ett avtal (eller inte kan bevisa att du har ett avtal) med någon tidning så fakturerar du den som publicerat bilderna.
Vi skrev inga avtal. Han frågade om jag kan göra "ett jobb" och om kunden är nöjd och köper bilder då handlar om flera tusen kronor (att jag ska få) Om kunden köper inga bilder då får jag inga pengar.
Det står i mailet vi skrev till varandra.

Det som stör mest är att han har sålt bilderna sin sina bilder (så som han är fotografen)

Och som sagt, efter en månad tjat från min sida, säger han att tidningen har inga avtal med frilansare och därför får jag inte betalt (inte nämnd som fotograf)
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Då fakturerar du den som faktiskt använt bilderna, så får denna prata med ditt ex: du har inte fått betalt enligt avtal, och därmed tycker jag att rätten att publicera bilderna dras tillbaka automatiskt.
 
Då fakturerar du den som faktiskt använt bilderna, så får denna prata med ditt ex: du har inte fått betalt enligt avtal, och därmed tycker jag att rätten att publicera bilderna dras tillbaka automatiskt.
Tack Uffe.
Min tanke var att jag ska gå direkt till tidningen som publicerade bilderna och ta det med dom.
Med exet går inte att prata (fast han vet som journalist att han har gjort fel).

Jag googlade från det:
Lagen om namn och bild i reklam 1978:800 (long).
Den ideella rätten gör att man har rätt att stå som skapare av ett verk, ingen annan kan ta äran av att ha skapat den bild man har tagit!.

Tack för svar.
 
ANNONS