Annons

Antal bilder per bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)
Man ska såklart inte leverera undermåliga bilder. Men det blir även rätt dumt tycker jag när man kanske har 350 bra bilder och leverar endast 150, för det har man bestämt, det finns ingen anledning. Om det inte är så att man redigerar alla bilder, då innebär det ett merjobb. Det är ju helt avhängt vad kunden vill ha och vad man har gjort upp innan. Kan tyckas bli lite bakvänt också när man hävdar att det inte är antalet som är det viktiga, men man får max 150 även om det finns fler... då är ju antalet de viktiga ändå.
Jo, det finns anledningar till att inte leverera alla bra bilder och den främsta är tid. När du levererar bilder som kommer att vara en del av den produktion du får nya jobb på, då vill du inte att de är halvfärdiga.

Mitt arbetsflöde är väldigt slimmat men för att leverera varje bild jag anser är bra innebär det att jag vill kolla varje bild enskilt. Det tar tid. Självklart gör jag det om kunden betalar för den tiden. Annars har jag helt enkelt inte råd att göra det. Det har aldrig mina kunder haft svårt att förstå.
 
Jag har bugat ur diskussionen. Men för lite humor: Ibland frågar jag frisörer om de kan tänka sig "låta det mesta vara kvar i nacken och bara klippa där uppe." Rent effektivt skapa en hockeyfrilla.

Förvånansvärt många frisörer kan tänka sig det. Sen frågar jag om de tycker det är snyggt. De säger alltid "nej". Men sen kompletterar de nästan alltid med: Snyggt sitter helt i kundens ögon och det har jag accepterat.

Sen vet jag att få saker retar en porträttfotograf så mycket som när jag jämför dem med frisörer. Dock brukar jag tycka de har mycket att lära mig. De är ju så beroende av återkommande kunder att de rent darwinistiskt blir skickliga företagare.
Jo, men om en kund ber mig ta en specifik bild (alltså säger vilken frisyr den vill ha) så gör jag givetvis det även om jag inte tycker om den själv. :)

Jag låter mina kunder välja bland alla bilder jag tycker är bra men att leverera alla låter sig inte göras för mig, rent praktiskt, om de inte betalar för det såklart. Det handlar - som oftast när man arbetar heltid med något - om att hålla verksamheten levande.

Att jag sedan inte håller benhårt på att 80 betalda bilder är exakt 80 är självklart. Om kunden upptäcker att den valt 92 bilder istället för 80 så får den 92. Det är ju kunden som beställt bilderna från början och i mitt arkiv gör de ingen nytta.

Om jag inte gör som kunden vill väljer kunden någon annan. Det går aldrig att trolla bort. :)
 

retroflex

Aktiv medlem
Jo, det finns anledningar till att inte leverera alla bra bilder och den främsta är tid. När du levererar bilder som kommer att vara en del av den produktion du får nya jobb på, då vill du inte att de är halvfärdiga.
Jag var nyligen hos en fotograf och de sålde mest av ett paket där han tillsammans med kunden väljer ut ca 150 oredigerade (eller kanske batch-redigerade) bilder som han sedan redigerar färdigt. Då löser man ju båda problemen som du nämner. Men man får se till att som fotograf få betalt för tiden tillsammans med kunden.
 
Jag var nyligen hos en fotograf och de sålde mest av ett paket där han tillsammans med kunden väljer ut ca 150 oredigerade (eller kanske batch-redigerade) bilder som han sedan redigerar färdigt. Då löser man ju båda problemen som du nämner. Men man får se till att som fotograf få betalt för tiden tillsammans med kunden.
Ja, det där är en lösning som även jag levererat vid några tillfällen. Det går inte att göra sig omöjlig som fotograf (eller som vilken yrkesroll som helst egentligen) och så länge kunden informeras om varför saker är som de är brukar det aldrig vara något problem. Det är i alla fall min erfarenhet.
 

njja

Aktiv medlem
Jag upplever det som att många här "gallrar ur" dåliga bilder. Mitt bästa tips för att snabba upp urvalsprocessen och få ner bildantalet är att vända på det.

Gå igenom bilderna och markera de bästa. Det här grundurvalet kan du sedan gå igenom igen och redigera, och under tiden sorterar du bort dubbletter och annat som inte tillför något. När du är klar har du förhoppningsvis en mängd bilder du är stolt över och slipper fundera på antal.

Såhär har jag gjort på 25+ bröllop. I kontraktet skriver jag "minst 400 foton" för att kunden ska ha något greppbart, men den gränsen har jag aldrig behövt bry mig om. I leveransen finns i princip alltid någonstans mellan 5-700 bilder, och inte en enda jag inte står för.

Föresten så upplever jag det inte som att det finns något sug efter större antal bilder. Har aldrig varit med om att en kund önskar fler än 400 bilder ens på förfrågningsstadiet. Då och då får jag däremot en fråga om att lämna ut allt råmaterial oredigerat - men det kommer jag aldrig att göra.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
 

dloow

Avslutat medlemskap
Jag tror att det finns goda skäl till varför denna diskussion kan bli milslång utan att egentligen komma någon riktig stans. Ni märker att ni är oense, men med jämna mellanrum håller ni med varandra och säger att dåliga bilder inte levereras och att kunden blir glad.

Det är ju naturligtvis för att ni alla lyckas att ge kunden det som de önskar. Fast på olika sätt. Och det är väl toppen. Om kunden är nöjd och om fotografen är nöjd och tjänar pengar så vad är egentligen problemet med att alla fotografer gör lite olika, och levererar olika produkter? Uppenbarligen finns det ett stort spann av kunder och jobb, där många fotografer får plats. Antingen så riktar ni er till olika kundsegment, eller också så lyckas ni helt enkelt få samma kundsegment att tycka att just er lösning är bra och passar dem.

Så måste det ju vara eftersom ni båda/alla har just er produkt som får er verksamhet att snurra runt.

Det tycks vara uppenbart att det går att sälja bröllopsfoton med olika koncept. Och alla koncept passar inte alla fotografer.

Det är nu jag egentligen åter landar i mitt första inlägg, startinlägget. Jag är ju TS. För vad ska just jag, som fortfarande inte fått ordentlig snurr på verksamheten göra? Steg ett är ju att över huvud taget kunna få chans att "sitta" med en kund och redogöra varför jag levererar min produkt på det sätt som jag gör. Och för att göra det måste jag få min marknadsföring att vara funktionell och den måste redogöra för och snyggt presentera min produkt. Så att den blir lockande. Det räcker inte att bara tänka konstnärligt. Och vad jag kan se, så om man bara googlar, så erbjuder många fotografer väldigt många bilder. Jag kan också konstatera att om jag inte visste bättre - så låter det väldigt lockande! Det låter mustigt att få 1000 bilder, jämfört med bara 100 bilder. Och jag som nu inte har 100-tals bröllop i ryggen kan just få en brant uppförsbacke om jag bara rätt och slätt skriver att jag levererar 100 bilder. Ska jag erbjuda färre bilder så måste jag, som Mattias skrev i början, erbjuda något annat som kompenserar. Hade jag haft 40 år bakom mig så hade jag lätt kunnat kompensera med att jag har så mycket kunnande och erfarenhet att jag vet vilken produkt som går hem bäst. osv osv.
 

njja

Aktiv medlem
Jag tror att det finns goda skäl till varför denna diskussion kan bli milslång utan att egentligen komma någon riktig stans. Ni märker att ni är oense, men med jämna mellanrum håller ni med varandra och säger att dåliga bilder inte levereras och att kunden blir glad.

Det är ju naturligtvis för att ni alla lyckas att ge kunden det som de önskar. Fast på olika sätt. Och det är väl toppen. Om kunden är nöjd och om fotografen är nöjd och tjänar pengar så vad är egentligen problemet med att alla fotografer gör lite olika, och levererar olika produkter? Uppenbarligen finns det ett stort spann av kunder och jobb, där många fotografer får plats. Antingen så riktar ni er till olika kundsegment, eller också så lyckas ni helt enkelt få samma kundsegment att tycka att just er lösning är bra och passar dem.

Så måste det ju vara eftersom ni båda/alla har just er produkt som får er verksamhet att snurra runt.

Det tycks vara uppenbart att det går att sälja bröllopsfoton med olika koncept. Och alla koncept passar inte alla fotografer.

Det är nu jag egentligen åter landar i mitt första inlägg, startinlägget. Jag är ju TS. För vad ska just jag, som fortfarande inte fått ordentlig snurr på verksamheten göra? Steg ett är ju att över huvud taget kunna få chans att "sitta" med en kund och redogöra varför jag levererar min produkt på det sätt som jag gör. Och för att göra det måste jag få min marknadsföring att vara funktionell och den måste redogöra för och snyggt presentera min produkt. Så att den blir lockande. Det räcker inte att bara tänka konstnärligt. Och vad jag kan se, så om man bara googlar, så erbjuder många fotografer väldigt många bilder. Jag kan också konstatera att om jag inte visste bättre - så låter det väldigt lockande! Det låter mustigt att få 1000 bilder, jämfört med bara 100 bilder. Och jag som nu inte har 100-tals bröllop i ryggen kan just få en brant uppförsbacke om jag bara rätt och slätt skriver att jag levererar 100 bilder. Ska jag erbjuda färre bilder så måste jag, som Mattias skrev i början, erbjuda något annat som kompenserar. Hade jag haft 40 år bakom mig så hade jag lätt kunnat kompensera med att jag har så mycket kunnande och erfarenhet att jag vet vilken produkt som går hem bäst. osv osv.
Jag tycker att du ska fokusera på att leverera en så bra produkt som möjligt. Vad tycker du är den bästa leveransen - den på 1000 bilder eller den på 300?

Är du trygg i att du levererar en bra produkt kommer du inte ha problem att marknadsföra den. Jag skulle aldrig försöka jaga den kundkategori som väljer fotograf efter antal bilder hen levererar.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
 

martinator

Aktiv medlem
Det beror på kunden.
Är det en person som inte jobbar med bilder så är det smidigaste och bästa att fotografen gör urvalet.
MEN - om man jobbar med bilder proffesionellt så kan man även vara intresserad av att göra urvalet själv. Risken är dock att man inte orkar eller hinner. Så det lutar åt att det smidigaste är att fotografen gör urvalet.

Jag är lite osäker på om det här med att man vill ha så mycket som möjligt. Själv tycker jag numera det är jobbigt med alla mappar med tusentals bilder för varje händelse, och jag brukar välja ut 15-20 som jag lägger i en mapp och mailar till övriga närvarande. Resten orkar jag i princip aldrig titta på igen... Har gått lite inflation i det hela.
 

Rikard

Aktiv medlem
När jag var seriöst aktiv före digitaltiden. Då hade 1000 bilder sannolikt varit fysiskt omöjligt och kostnaden vill jag inte tänka på ens.

Sen tycker jag att diskussionen missar bildens konstnärliga värde. Men det beror sannolikt på att jag plåtar på ett helt annat sätt (inriktning) numera.

Plåtade mycket produkter förr och dom bilderna tillskriver inte jag något större värde. Frågan är om bröllopsbilder kvalar in som produktbilder?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nu har jag bara läst de första inläggen, men det som ändå talar för många bilder är var är moster Elsa? Med många bilder så finns det mer som talar för att moster Elsa kommer med på någon. Jag försöker tex vid borden se till att få med alla, men det kan ju vara att Elsa just då inte sitter där, det är också svårt att veta att man får med alla.

Vid redigeringen så väljer man så klart de bästa från vara serie, där de är lika där behövs ju inte dubletter, därmot från blandade tagningar såkan det vara så att man ändå ska ta med de flesta även om de inte för fotografen är någon höjdare, men för partet såkanske Elsa just är där.

För den konstnärliga sidan så tar man gärna med stor öppning där fotografens motiv ligger i skärpa, men det kan vara att Elsa syns svagt i oskärpan, här kan ju fotografen och kunden ha olika syn på konstnärliga vs finn Elsa
 
ANNONS