Annons

A6000 - Inställningar för fokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus.tengmo

Aktiv medlem
Ni som har A6000, hur har ni ställt in inställningarna för att den ska fungera så bra som möjligt?
Tänkte speciellt på fokus, och följande fokus. Tex när barnen springer osv.
Känns som det finns tusen inställingar och ändra på.
 

matti

Aktiv medlem
Mitt 'barnspringläge' är som följer (har det som ett av de tre förprogrammerade lägena): Slutarprio (S) - 1/250 som ingångsval. Autoiso. AF-C. Matningsläge - serietagning mid. Fokusområde - mitten. 'Lås på AF' - start med avtryck.

Med detta läge låser du den följande fokusen med objektet i mitten av bilden, men sedan följer a6000 det även om det avviker från mitten, dvs tillåter att du 'komponerar om' och/eller panorerar utan att tappa följande fokus på objektet. Detta så länge du håller avtryckaren nere halvvägs. Fungerar förvånansvärt bra :)
 
Senast ändrad:

matti

Aktiv medlem
På de andra förprogrammerade lägena har jag följande:

1: För allmänt snapshotfoto och när man lämnar bort kameran till nån annan: Programauto (P). Autoiso (max satt till 3200). AF-A. Fokusområde - brett. 'Lås på AF' - av. Matningsläge - enkelbild.

2: Läge för kreativt eftertänksamt foto: Bländarprio (A). Autoiso. AF-S. Fokusområde - flexibel punkt. Lås på AF - av. Matningsläge - enkelbild.

I bägge dessa lägen har jag i custommenyn valt så att bakre ratten ger tillgång till direkt exponeringskompensation.
 

magnus.tengmo

Aktiv medlem
Tack, ska ta och gå igenom inställningarna.

Det här med ansiktsigenkänning, hjälper det till vid "lock AF on" ? Läste det på någon blogg.

Mvh Magnus
 

matti

Aktiv medlem
Har aldrig testat det. Gillar generellt inte ansiktsigenkänning på några kameror. För mig känns det som kameran bestämmer för mycket då. Kan dock säkert funka på barn så länge de visar ansikte mot fotografen. Jag fotar dock också en del springande djur...hundar, hästar mm, och då blir ansiktsigenkänning överflödigt och belastar då kamerans processor i onödan.
 

Skåne1

Aktiv medlem
Har aldrig testat det. Gillar generellt inte ansiktsigenkänning på några kameror. För mig känns det som kameran bestämmer för mycket då. Kan dock säkert funka på barn så länge de visar ansikte mot fotografen. Jag fotar dock också en del springande djur...hundar, hästar mm, och då blir ansiktsigenkänning överflödigt och belastar då kamerans processor i onödan.

Tackar för tips enligt ovan.
Vilka objektiv använder du för din fotografering?
 
ANNONS