Annons

Bildbearbetning efter fotograferingen. Hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Jag skulle vilja veta hur ni gör ni när kommer hem från er bröllopsfotografering med era bilder.
Hur & vart redigerar ni i för program. Photoshop, Bridge, Lightroom mm. Vad är bra/dåligt med de olika.
Är det nåt ni gör med alla bilder?
Hur sorterar ni, vad slängs, vad sparas?
RAW/JPEG?
Hur stora bilder sparar ni?
Skickar ni med logga/vattenstämpel?

Ja berätta hur ni gör. Jag har ingen att bolla med & jag jobbar som jag alltid har gjort... Men jag känner att det finns säkert många andra sätt att göra göra det på.
Så berätta mer än gärna för mig.
Tack på förhand :O)
 
Jag skulle vilja veta hur ni gör ni när kommer hem från er bröllopsfotografering med era bilder.
Hur & vart redigerar ni i för program. Photoshop, Bridge, Lightroom mm. Vad är bra/dåligt med de olika.
Är det nåt ni gör med alla bilder?
Hur sorterar ni, vad slängs, vad sparas?
RAW/JPEG?
Hur stora bilder sparar ni?
Skickar ni med logga/vattenstämpel?

Ja berätta hur ni gör. Jag har ingen att bolla med & jag jobbar som jag alltid har gjort... Men jag känner att det finns säkert många andra sätt att göra göra det på.
Så berätta mer än gärna för mig.
Tack på förhand :O)
Hur gör du?
 

Melmis

Aktiv medlem
Jag fotar oftast i jpeg, ibland i RAW.
Laddar ner bilderna till min dator när jag kommer hem. Back up på extern hårddisk.
Går igenom bild för bild i Bridge & känner efter vilka jag vill ha kvar & slänga.
Grundredigerar i Bridge för att sen ev göra något mer i Photoshop om jag tycker det behövs.
Sparar ner bilden i jpeg från Photoshop i högsta kvalite.
När jag skickar till kund går jag åter in i Bridge där jag & förminskar bilderna till ca 1300x1300. De får då en ny mapp i mitt grundalbum av bilder.
Sen laddar jag upp ett webbalbum på Dropbox & skickar till kund.
 
Jag fotar oftast i jpeg, ibland i RAW.
Laddar ner bilderna till min dator när jag kommer hem. Back up på extern hårddisk.
Går igenom bild för bild i Bridge & känner efter vilka jag vill ha kvar & slänga.
Grundredigerar i Bridge för att sen ev göra något mer i Photoshop om jag tycker det behövs.
Sparar ner bilden i jpeg från Photoshop i högsta kvalite.
När jag skickar till kund går jag åter in i Bridge där jag & förminskar bilderna till ca 1300x1300. De får då en ny mapp i mitt grundalbum av bilder.
Sen laddar jag upp ett webbalbum på Dropbox & skickar till kund.
Hur många timmar lägger du ner på efterarbetet när du fotat ett bröllop?
 

Melmis

Aktiv medlem
Hur många timmar lägger du ner på efterarbetet när du fotat ett bröllop?
2-5 timmar beroende på hur mycket bilder jag tagit så klart. Är det många som ska vara med på kort blir det fler tagningar, då det alltid är någon som blundar. Lika om barn ska vara med, man ska försöka fånga dem bra, beroende på ålder. Men själva tiden jag tar bröllopet är ca 1 1/2 timme

Hur gör du?
 

lonian

Aktiv medlem
Kör med Lightroom och arbetar med att försöka få bilderna att se naturliga ut, rätar upp bilderna och beskär där det passar. Alla bilder som för mig ser ut som skräp kastas på en gång.
Om bilderna är köpt så lägger jag inte på någon vattenstämpel, men har jag gjort bilder på egen hand utan att få någon betalning så lägger jag alltid vattenstämpel innan det slängs upp på nätet. Köpta bilder får kunden välja vad de vill göra av dem.
 

Melmis

Aktiv medlem
Kör med Lightroom och arbetar med att försöka få bilderna att se naturliga ut, rätar upp bilderna och beskär där det passar. Alla bilder som för mig ser ut som skräp kastas på en gång.
Om bilderna är köpt så lägger jag inte på någon vattenstämpel, men har jag gjort bilder på egen hand utan att få någon betalning så lägger jag alltid vattenstämpel innan det slängs upp på nätet. Köpta bilder får kunden välja vad de vill göra av dem.
Så dina kunder får alltid bara det antal bilder de bestämt sig för innan? Säg att de valt att köpa 30st bilder, för att det ingick i ett paket. Då väljer du vilka bilder de får & de andra slängs. Tänk om de skulle köpt fler om de fått se fler? Men du kanske bara har stora paket där de får 100 & kanske mer bilder? Då kan jag tänka mig att de inte kan sitta & välja.

Gör du allt i Lightroom. Varför bara det & inte Photoshop? Inget fel, jag bara undrar varför ni väljer som ni gör :O)
Jag kanske har missat nåt ;OP
 

LasseGurra

Aktiv medlem
Mitt arbetsflöde ser ut så här. Fotar dock inte bröllop men vad man fotar bör ju inte spela någon roll, använder inte vattenstämpel eller dylikt. Ger alltid kunderna extra bilder som bonus och det uppskattas lika mycket som snabba leveranser.

För över alla bilder till backup --> skapar en mapp på en annan hårddisk (Jobb) där jag gör en snabbgallring --> beskär och fixar skärpa och kontrast --> kopierar dom redigerade bilderna till backuppen och namnger mappen redigerade. Endast dom färdigredigerade bilderna sparas på hårddisken (Jobb).


Jag använder View NX (Nikon) och fotar i JPG tidsåtgången för ca 750 bilder är ca 30min.
 

Melmis

Aktiv medlem
Mitt arbetsflöde ser ut så här. Fotar dock inte bröllop men vad man fotar bör ju inte spela någon roll, använder inte vattenstämpel eller dylikt. Ger alltid kunderna extra bilder som bonus och det uppskattas lika mycket som snabba leveranser.

För över alla bilder till backup --> skapar en mapp på en annan hårddisk (Jobb) där jag gör en snabbgallring --> beskär och fixar skärpa och kontrast --> kopierar dom redigerade bilderna till backuppen och namnger mappen redigerade. Endast dom färdigredigerade bilderna sparas på hårddisken (Jobb).


Jag använder View NX (Nikon) och fotar i JPG tidsåtgången för ca 750 bilder är ca 30min.
Vilket program redigerar du i?
 

Anjou

Aktiv medlem
Så berätta mer än gärna för mig.
Tack på förhand :O)
Nu fotar jag inte så ofta bröllop men arbetsflödet är alltid det samma.
Om jag har stora volymer bilder så gör jag sorteringen i tre steg. Först gör jag en riktigt snabb grovsortering och väljer ut alla bilder som teoretiskt går att använda. Sedan tar jag ett varv till och väljer ut de som jag själv kan stå för. Sedan tar jag tredje steget och väljer ut lagom många bilder för leverans, detta beror helt på sammanhanget. Jag är van att sortera många bilder så de här tre stegen går snabbt.

Sedan väljer jag ut två, tre bilder som jag tycker tycker är bra och som representerar lite olika miljöer tex en inomhus, en med blixt och en ute. Från dessa bilder jobbar jag snabbt fram en "look" som jag tycker funkar för tillfället eller om det ska matcha något som kunden använt tidigare eller specifikt önskat. Från detta sparar jag en preset för varje bildkategori. Nästa steg är att lägga på rätt preset på respektive bildkategori. Detta tar bara några sekunder om man markerar många bilder åt gången. Ofta har jag dessutom redan färdiga presets från liknande fotograferingar. Sista steget är att gå igenom varje enskild bild och göra finjusteringar. För mig passar det bättre att först lägga på en preset och sedan ställa svart- och vitpunkt än att göra detta i första steget.

Dessa bilder levereras sedan både som jpg-lågisar och högupplösta tiff. Ibland skickar jag med kontaktkarta med det större urvalet och låter kunden göra kompletterande beställningar. Jag visar aldrig uppenbart felexponerade bilder och jag lämnar inte ifrån mig RAW-filerna utan att detta är uppgjort i förväg.

Jag levererar alla bilder i sRGB eftersom INGEN kund vet hur man använder Adobe RGB. Adobe RGB kan man använda när man själv ansvarar för hela flödet. Jag lägger aldrig på någon vattenstämpel eller logotyp, det blir ingen gladare av.

Jag använder nästan uteslutande Lightroom och jag fotar enbart i RAW-format. Jag försöker att undvika Photoshop så långt det går, det är bara om det verkligen är något som måste plockas bort eller om någon råkat blunda. Bridge har jag aldrig fattat vad det ska tillföra, är inget för mig i alla fall.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Importerar allt i Lightroom, markerar de som ska framkallas med vit flagg, de som är oanvändbara med svart, en hel del är omarkerade som reserv. Går till framkallning, väljer de flaggade, lägger en standard inställning med kontrast, skärpa mm på varje bild som start. Därefter beskärning, detaljjustering mm. Varje bild tar kanske 1 minut. När alla bilderna är behandlade så markerar jag de som jag har framkallat och exporterar Ut dessa i full upplösning, ev väljer jag att exportera ut en pixelreducerad variant för visning. I LR kan man sätta vad filnamnet ska heta, med objektiv, kamera, bländare mm så får man med det i filen
 
2-5 timmar beroende på hur mycket bilder jag tagit så klart. Är det många som ska vara med på kort blir det fler tagningar, då det alltid är någon som blundar. Lika om barn ska vara med, man ska försöka fånga dem bra, beroende på ålder. Men själva tiden jag tar bröllopet är ca 1 1/2 timme

Hur gör du?
Jag gör allt arbete i Lightroom. Bara i undantagsfall redigerar jag bilder i Photoshop och då handlar det om att ta bort något ur bilden som inte passar in. Att arbeta med Photoshop är alldeles för omständligt när man ska hantera så många bilder. Photoshop och Bridge är inte gjort för det.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Fotar i RAW.
Tankar över till LR.
Flaggar keepers som får vidare till sållning2
Flaggar dessa med rejects som inte håller måttet.
Redigerar enbart i LR.

Får säga grattis att det bara tar dig 2-5 timmar. Jag lägger åtskilliga fler timmar innan leverans till kund.

Med vänlig hälsning

/stefan
 

horvendile

Aktiv medlem
Mitt arbetsflöde när jag har många bilder att ta hand om (kan men behöver inte vara bröllop) har varit likt många andras här:
Fota i RAW
Import i LR
Gör urval i LR
Redigera i LR
Export

Steg 2 och 3 kan dock bli väldigt tidskrävande om det är många bilder med många pixlar. Jag har därför nu skaffat programmet Fast Raw Viewer för strax under 200 kr och gjort första sållningen där, för att därefter importera de utvalda i LR och fortsätta arbetet där. Hittills verkar det funka bra.

Alltså poängen är att Fast Raw Viewer är brutalt mycket snabbare på att hoppa mellan olika bilder än vad LR är. Dock är defaultrenderingen av raw-filerna inte helt klockren tycker jag. Men det duger ändå.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Mitt arbetsflöde när jag har många bilder att ta hand om (kan men behöver inte vara bröllop) har varit likt många andras här:
Fota i RAW
Import i LR
Gör urval i LR
Redigera i LR
Export

Steg 2 och 3 kan dock bli väldigt tidskrävande om det är många bilder med många pixlar. Jag har därför nu skaffat programmet Fast Raw Viewer för strax under 200 kr och gjort första sållningen där, för att därefter importera de utvalda i LR och fortsätta arbetet där. Hittills verkar det funka bra.

Alltså poängen är att Fast Raw Viewer är brutalt mycket snabbare på att hoppa mellan olika bilder än vad LR är. Dock är defaultrenderingen av raw-filerna inte helt klockren tycker jag. Men det duger ändå.
Vet inte hur mkt snabbare det blir med Fast Raw Viewer, men jag sållar ju mer än 1bild/s i snitt på en 4 år gammal laptop.
Importen och Preview tar såklart sin tid, men sånt gör jag över natten efter jag kommit hem efter uppdragen.

/stefan
 

Melmis

Aktiv medlem
Fotar i RAW.
Tankar över till LR.
Flaggar keepers som får vidare till sållning2
Flaggar dessa med rejects som inte håller måttet.
Redigerar enbart i LR.

Får säga grattis att det bara tar dig 2-5 timmar. Jag lägger åtskilliga fler timmar innan leverans till kund.

Med vänlig hälsning

/stefan
Men hur många bilder redigerar du då?
Jag räknar med att fotografering & redigering tar i snitt en arbetsdag, ca 8h. Med resor & annan förberedelse.
Jag har inte arbetat i Lightroom & känner mig ju självklart hemma i Bridge & Photoshop.
Men jag fixar varje bild för sig, en & en. Kan man i Lightroom fixa flera bilder samtidigt om det nu är samma "fel" på bilderna, typ underexponerade eller nåt annat?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Men hur många bilder redigerar du då?
Jag räknar med att fotografering & redigering tar i snitt en arbetsdag, ca 8h. Med resor & annan förberedelse.
Jag har inte arbetat i Lightroom & känner mig ju självklart hemma i Bridge & Photoshop.
Men jag fixar varje bild för sig, en & en. Kan man i Lightroom fixa flera bilder samtidigt om det nu är samma "fel" på bilderna, typ underexponerade eller nåt annat?
5-800st går jag igenom en o en. Av dom är mellan 50-100 mer ingående justerat.
Ja LR justerar batchvis. Men jag går ändå igenom dom en och en som ska levereras till slutkund.

/Stefan
 

Melmis

Aktiv medlem
5-800st går jag igenom en o en. Av dom är mellan 50-100 mer ingående justerat.
Ja LR justerar batchvis. Men jag går ändå igenom dom en och en som ska levereras till slutkund.

/Stefan
Har du ofta fotograferingar där du följer med bröllopsparet en hel dag? Eller du kanske fotade annat än bröllop?
Jag brukar nog hamna på runt 300-500 bilder på 1 1/2 timme. Men jag är nog ganska duktig på att bränna på bilder. Allt för att verkligen få de bilder jag slutligen vill skicka till min kund. Och är det många med på bilden är det alltid någon som blundar, tittar åt ett annat håll osv. Jag bränner hellre på än att står & tittar i sökarfönstret på precis varje bild. Det blir så långdraget för kunderna. De brukar tycka att det är ganska kul att posera när de väl har kommit igång :O)
 
ANNONS