Annons

Liten smidig kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoAnders

Medlem
Hej, använder systemkamera Canon 60d och tar mycket gatufotografi. Nu är jag ute efter en kompletterande kamera som är lätt att alltid ha med mig utifall en bra bild dyker upp. Går ju inte att ha systemkameran i väskan. Har tänkt mig Max 5000 men helst billigare eftersom det inte kommer vara min huvudsakliga kamera, vill dock ha bättre kvalitet än med min IPhone 7. Ett krav är oxå att det ska gå att ta bilder i Raw. En billig kamera som fått bra betyg är kompaktkameran Panasonic Lumix Dmc tz70 som kostar 2700. Nån som testat den eller nån annan att rekommendera? Alla råd och tips tas tacksamt emot! Kravet är alltså att den ska vara liten.

Anders
 

remove

Ny medlem
Sony

Hej, använder systemkamera Canon 60d och tar mycket gatufotografi. Nu är jag ute efter en kompletterande kamera som är lätt att alltid ha med mig utifall en bra bild dyker upp. Går ju inte att ha systemkameran i väskan. Har tänkt mig Max 5000 men helst billigare eftersom det inte kommer vara min huvudsakliga kamera, vill dock ha bättre kvalitet än med min IPhone 7. Ett krav är oxå att det ska gå att ta bilder i Raw. En billig kamera som fått bra betyg är kompaktkameran Panasonic Lumix Dmc tz70 som kostar 2700. Nån som testat den eller nån annan att rekommendera? Alla råd och tips tas tacksamt emot! Kravet är alltså att den ska vara liten.

Anders
Sony RX 100 V är det givna svaret. Dock lite dyr. Men även IV och III kan vara en lösning.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej, använder systemkamera Canon 60d och tar mycket gatufotografi. Nu är jag ute efter en kompletterande kamera som är lätt att alltid ha med mig utifall en bra bild dyker upp. Går ju inte att ha systemkameran i väskan. Har tänkt mig Max 5000 men helst billigare eftersom det inte kommer vara min huvudsakliga kamera, vill dock ha bättre kvalitet än med min IPhone 7. Ett krav är oxå att det ska gå att ta bilder i Raw. En billig kamera som fått bra betyg är kompaktkameran Panasonic Lumix Dmc tz70 som kostar 2700. Nån som testat den eller nån annan att rekommendera? Alla råd och tips tas tacksamt emot! Kravet är alltså att den ska vara liten.

Anders
Hej!

Jag står och väger mellan Canon G5X eller en Olympus OMD 10 II. Båda ligger på ca 6500kr nya, lite större och aningens dyrare än din budget men det är två stycken väldigt fina kameror. Båda går ner i en större jackficka. Du skrev alla råd och tips tas tacksamt emot, så där får du mina iaf.

Lycka till!
 

SallyIV

Aktiv medlem
Begagnat kan du nå en Fuji X100S, kanske en 100T. Inte raketsnabb AF i skumt ljus, men man kan ju använda manuellt förfokuserat. Funmkar bra för min del.
Även en X-E2 med Fujinon 27/2,8 eller 18/2,0 kan ligga i närheten av din budget.

Båda kamerorna levererar blidkvalitet i toppklass och Fuji's jpeg gör RAW och efterjobb inte nödvändigt - om man inte vill trixa till jämfört "med hur det såg ut".

-J!
 

PhotoAnders

Medlem
Begagnat kan du nå en Fuji X100S, kanske en 100T. Inte raketsnabb AF i skumt ljus, men man kan ju använda manuellt förfokuserat. Funmkar bra för min del.
Även en X-E2 med Fujinon 27/2,8 eller 18/2,0 kan ligga i närheten av din budget.

Båda kamerorna levererar blidkvalitet i toppklass och Fuji's jpeg gör RAW och efterjobb inte nödvändigt - om man inte vill trixa till jämfört "med hur det såg ut".

-J!
Tack för tipset!
 

SallyIV

Aktiv medlem
Tar du X100S (Blocket har/hade en för 5 000:- i Stockholm) får du en kamera som på nätet hyllas av proffs (t ex bröllop) och som sålt sina Canikon FF till förmån för X100 (eller E2 eller T1).
X100 är rolig såtillvida att den har centralslutare och väcker positivt intresse. Går lätt ner i en ficka.
E2 har å andra sidan (med senaste mjukvaran) elektronisk slutare, ju helt tyst.

Jämfört med en DSLR är slammerfaktorn sådär 1/100 ;-)

Koll t ex nedan eller ut på nätet och sök på Fuji:

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=158549

-J!
 

larjo

Aktiv medlem
När min Canon S95 började krångla så klämde jag på en del kameror. Som krav hade jag 1-tumscensor, raw-format och skaplig vidvinkel. Hur det var i långa änden spelade mindre roll.
Tittade först på de Sony- och Panasonickameror som många vurmade för men tyckte de var lite för stora, tunga och dyra. Helst då Sonyn. Så det fick bli en Canon G9X. Inte sexigast men passade mig bäst. Det jag saknar mest är 24mm i korta ändan. G9X har 28mm. Men vill jag ha vidvikligare så vänder jag på kameran och tar några vertikala bilder som jag sedan slår ihop i LR. Funkar bra hittills.
 

r2d2

Aktiv medlem
en kombo med möjlighet att bli ditt nya system överlag.

Köp en begagnad xpro1 för ca1500-2000kr plus något av dessa objektiv
fujinon 23mmf2 (hittas begagnat från ca3500kr)
fujinon 35mmf2 (begagnad ca 3000kr)
fujinon 18-55f2.8 (beg ca 2500kr)

med denna kamera och något av de här objektiven kan du verkligen fota street och samtidigt bygga på ett system som med stor sannolikhet kan komma att bli ditt huvudsystem med tiden.
 

Erik_N

Aktiv medlem
En Panasonic GM5 med ett lämpligt objektiv, kanske? Otroligt liten och smidig och med inbyggd sökare. En så liten kamera innebär förstås kompromisser med hanteringen, men då är den å andra sidan verkligen liten och smidig. Och tyst. M43, dvs hyfsat stor sensor, och jag tycker även deras lilla 12-32 zoom är riktigt bra. Fast mest prisvärda objektivet är nog en 20mm/1.7, den är riktigt bra.
 

digitaltoo

Ny medlem
Vad blev Det?

Hej, använder systemkamera Canon 60d och tar mycket gatufotografi. Nu är jag ute efter en kompletterande kamera som är lätt att alltid ha med mig utifall en bra bild dyker upp. Går ju inte att ha systemkameran i väskan. Har tänkt mig Max 5000 men helst billigare eftersom det inte kommer vara min huvudsakliga kamera, vill dock ha bättre kvalitet än med min IPhone 7. Ett krav är oxå att det ska gå att ta bilder i Raw. En billig kamera som fått bra betyg är kompaktkameran Panasonic Lumix Dmc tz70 som kostar 2700. Nån som testat den eller nån annan att rekommendera? Alla råd och tips tas tacksamt emot! Kravet är alltså att den ska vara liten.

Anders
Nyfiken på vad du köpte? Beställde precis en sån tz70 för 2000,- på NetonNet. Halva priset fr vid lanseringen. Ville ha en fickvänlig allroundkamera med wifi. Varit frestad av de små kompakta "superkamerorna". Men t.ex Sony RX100V kostar mer än fyra st (närmare fem) jämfört med min då. Utan lång zoom. Ville naturligtvis ha en större sensor (som min Canon s100 ) men det fick bli en kompromiss att testa. (Bjöd på panasonic LX 15 på ebay-men priset skenade iväg :) )

Existerar visst ingen sådan superkamera, fickvänlig, lång zoom och kvalitet som de ovannämnda.

Senaste åren har jag hållit till godo med besläktade föregångaren fr Canon, sx260hs då SLRn inte åker med utomlands heller.
 

martinot

Aktiv medlem
För den som är ute efter en bra 1"-kompakt (riktigt bra byggkvalitet och känsla i reglage för sin storlek) med inbyggd sökare och bra omfång på brännvidden (perfekt semesterkamera, eller som komplement);

Panasonic Lumix DMC-TZ100 svart, 4 990.- på rea hos SP:
https://www.scandinavianphoto.se/1024724

Absolut dyrare än de allra billigaste kompakterna med mindre sensorer (är nog helt påväg bort från marknaden pga. telefoners allt bättre kameror), men bra pris just nu på en bra 1"-kamera.
 

waruda

Medlem
Ricoh GR

Om kravet är att den ska vara liten och ha bra kvalitet så är ju det givna svaret en Ricoh GR el GR II. Varför kånka runt på en X100?
 

Sabud

Aktiv medlem
Om kravet är att den ska vara liten och ha bra kvalitet så är ju det givna svaret en Ricoh GR el GR II. Varför kånka runt på en X100?
Håller med!

Har det mesta i kameraväg men min Ricoh GR får alltid följa med om det gäller allmänfotografering.
Optiken är toppklass och likaså hanteringen.

/Stephan
 

pysse

Aktiv medlem
Hej, använder systemkamera Canon 60d och tar mycket gatufotografi. Nu är jag ute efter en kompletterande kamera som är lätt att alltid ha med mig utifall en bra bild dyker upp. Går ju inte att ha systemkameran i väskan. Har tänkt mig Max 5000 men helst billigare eftersom det inte kommer vara min huvudsakliga kamera, vill dock ha bättre kvalitet än med min IPhone 7. Ett krav är oxå att det ska gå att ta bilder i Raw. En billig kamera som fått bra betyg är kompaktkameran Panasonic Lumix Dmc tz70 som kostar 2700. Nån som testat den eller nån annan att rekommendera? Alla råd och tips tas tacksamt emot! Kravet är alltså att den ska vara liten.

Anders
Canon IXUS 285 HS
enkel bra lätt smidig billig bra zoom
 
ANNONS