Annons

Fota djur

Produkter
(logga in för att koppla)

od_foto

Aktiv medlem
Jag tycker att djur är fantastiska modeller. Men bara när de själva vill. Visa dina bilder på djur, framför allt tamdjur tänkte jag i den här tråden, och berätta gärna lite om hur bilden är tagen. Det kan ge tips till andra som också vill fånga djur på bild.
 
Senast ändrad:

od_foto

Aktiv medlem
Börjar själv med en bild på min kompis valp. För att få henne att sitta och se intresserad ut använde hon en körpisk (till hästar) som hade en lång kul snärt som hunden gärna tittade på, eller sprang efter. Här satt hon dock still och tittade upp på snärten.
 

Bilagor

David-Lönnberg

Aktiv medlem
Här är min hund som heter "Kompis" som jag fick till att hopp över ett träd! För att få bra fokus avstånd så ställde jag in af-omkopplaren på manuell och väntade tills min hund var i fokus innan jag tryckte av!

mvh. David
 

Bilagor

lottawe

Aktiv medlem
Till denna bilden räckte ett smackande.. och kanske lite sång för vovven också. Havrehinkar kan funka på hästar, men inte när hundar också är med och tror man leker med dem då. Om det ska vara uppställda porträtt iaf..
 

od_foto

Aktiv medlem
David-Lönnberg skrev:
Här är min hund som heter "Kompis" som jag fick till att hopp över ett träd! För att få bra fokus avstånd så ställde jag in af-omkopplaren på manuell och väntade tills min hund var i fokus innan jag tryckte av!

mvh. David
Bra tips, jag försökte fota en vit hund idag, men det tyckte autofokusen var svårt, så jag ska ta en ny vända med samma hund som motiv och testa din variant.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Familjens hund Julius är nu snart 14 år gammal, hans helbror som vi fick avliva för några årsedan var den största hunden i kullen och Julius den minsta. Han har trots sin höga ålder ett gansak barnsligt utseende.

Här tittar han ner som om han letar efter något, men i själva verket har han kopplat på "se ledsen ut" locken. Denna brukar ha ta till när det inte är roligt längre att leta efter frysta köttbullar. När han tittar ner så här brukar vi alltid ge honom köttbullen och han är inte sen på att utnyttja detta...

Förövrigt så älskar han frysta mamma scans köttbulalr över allt anant. Han ligger o knaprar på dessa och det bästa är om man slänger dom så han får jaga dom...
 

Bilagor

RickE.nu

Aktiv medlem
Kul att fotografera djur!

Jag brukar ofta fotografera hundar och barn, en grundregel som jag brukar använda är att jag fotograferar på samma "nivå" som hundarna d.v.s att jag oftast ligger ner då jag fotograferar.

Bilden på denna kinesiska nakenhund tog jag idag ( eller läs igår för klockan har passerat 12-slaget :)
Här körde jag med stor bländare alltså liten siffra på bländaren f2.2 fast det är inte så mycket som blir skarpt då jag siktar in focusen på ögonen håller kvar avtryckaren nere medan jag komponerar bilden och sedan trycker av om de är stilla, vid actionbilder gör jag naturligtvis annars, se gärna fler av mina hundbilder, de håller på bli många...

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=20675

Lycka till!

Mvh Ricke
www.ricke.nu
 

Bilagor

RickE.nu

Aktiv medlem
Actionbilder

Här är en actionbild som jag även denna tagit med ganska stor bländare f3.2, lite riskabelt att den ska bli oskarp då hunden springer med full fart emot mig, men kul med lite utmaningar :)

Kamerainställningar för bilden:
Exponeringstid: 1/2000 för att frysa ordentligt, ISO 320 lika så här för att kunna köra med den snabba exponeringen och optiken 70-200 2.8L, körde med full zoom d.v.d 200mm och inte att förglömma jag ligger ner för att komma på samma "nivå" som hunden...

Se den stora bilden här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/533918.htm?set=lp

/Ricke
 

Bilagor

od_foto

Aktiv medlem
Bobbo, som min kompis äger är en glad Dansk-Svensk gårdshund. Den här bilden är jag lite nöjd med eftersom tungan är med så mycket. Däremot är det synd att hunden har selen på sig, men det är en ögonblicksbild, sekunderna innan var han och tiggde mat av några oskyldiga stackare med en picknick-korg och när min kompis kallade in honom hade han uppenbarligen redan hunnit få något!
 

Bilagor

Allis

Aktiv medlem
Den som väntar på något gott

Jag brukar tillämpa regeln ovan, eftersom det brukar löna sig. När man dagligen befinnersig i djuren vardag får har man en känsla för tillfällen som kan "ge frukt". Klurigheten är att få till bra teknisk kvalitét på bilderna. Här är ett exempel på att tålamod kan löna sig.

 
Senast ändrad:

Tes

Aktiv medlem
Bilden är på min hund Telma och tagen med en Eos 20D och EF 70-200mm 2,8
AI Focus tror jag att det var också.
Exponering: Iso 100, 1/1600 sek, bländare 3,5, zoom 185mm.
Jag tar aldrig actionbilder så de bilder som togs vid tillfället var egentligen mest för övningens skull.
Övrigt om hur bilden togs - ivägslängd leksak av medverkande partner som samtidigt fick hejja på när hon vände och kom tillbaks så att hon verkligen skulle ge järnet, huka, sikta och skjut! =)
 

Bilagor

Senast ändrad:

MrTellus

Aktiv medlem
Detta är min katt (Tarzan) och min hund (Tezz) i deras soffa. Dom är lite bortskämda, men det är dom värda. Tyvär så fick vi avliva Tezz i slutet av April pga sprucken cancertumör i magen. Så jag är mycket glad åt att jag är en fotoamatör som sparar på alla kort jag tar. Det är fina minnen att titta på.
 

Bilagor

od_foto

Aktiv medlem
Visst är det bra minnen med bilder, det gäller ju allt omkring oss. Är katten en Russian Blue, eller är den bara blå ändå?
 

Maa

Aktiv medlem
Katter!

Jag är väldigt svag för katter. Gillar detas färgvariationer och framförallt deras vackra ögon! Man kan lixom aldrig bli less på fota dem :)

därav kom jag på att det vore kul att börja fotografera på kattutställningar - då man får tillgång till alla möjliga olika katter o fina färger o former. Kolla gärna lite bilder här : http://www.marifoto.se/porkatt.php

Många av dessa bilder är fotade med studioljus, annars brukar jag försöka fota katterna nära fönster, eller i lampsken (inga småblixtar altså)

Annars tycker jag nakenkatter är helt fantastiska. Deras rynkor är så otroligt fotografiska! (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/478488.htm?set=lp)

O jag gillar verkligen Rickes nakenhundbilder. Tror Ior-bilden är en av de bästa hundbilder jag sett någonsin!

Hundar är ju fina de med, men jag vet inte riktigt var jag ska fokusera. Har försökt fota ett par långhåriga hundar, där pälsen täcker ögonen. Tycker det är väldgt svårt att få till bra porträtt då! Sen har hundar mycket mörkare ögon - inga klara färger och jag upplever att de lätt bara försvinner i bilden. Har ni några tips?

MVH // Mari
 
ANNONS