Annons

Hur stora SD kort klarar DL?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nemesis

Aktiv medlem
Funderar på att kompletera med ett extra SD kort och undrar hur stora kort klarar *ist DL? Har inte hittat något i manualen eller på nätet...

Nån som vet?
Nån som kör med 2GB eller 4GB kort?
 

interpix

Aktiv medlem
DL klarar kort upp till 2 GB enl Steves Digicams, en källa från Pentax hade kanske känts säkrare.
 

holmbo

Aktiv medlem
DS klarar med säkerhet 2MB med senaste FW (2.0). Jag satte i ett igår. Jag har för mig att Pentax amerikanska hemsida har manualer för nerladdning. //Lars
 

Nemesis

Aktiv medlem
Antar att du menar 2GB ;)

I min svenska manual finns bara uppgift om 1GB och då i tabellen om hur många bilder man får plats med. Har laddar ner en annan manual från nätet och har inte hittat någon annan uppgift i den...

Man kanske får ta och ringa Pentax och fråga...
 

interpix

Aktiv medlem
Även på Steves site finns Pentaxtabellen med 1 GB men i direkt anslutning står det som sagt att 2 GB går bra. Troligtvis är det rätt men det kan ju vara värt ett samtal att kolla.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Min eos1D har "fat 16". Tar 2GB,kort.

Går det på ngt vis att få den att acceptera 4GB eller är det helt enkelt stop i propp??

MVH Niclas,
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Kolla även din kortläsare. Många kortläsare klarar inte 2GB SD kort. Har själva ett par stycken som går bra med 4GB CF men inte klarar 2GB SD kort
 

Nemesis

Aktiv medlem
Har mailat Pentax men inte fått svar.

Men känner mig säkrare nu när jag vet att folk kör med 2GB i DL.
 

Nemesis

Aktiv medlem
Har nu fått svar från Pentax Scandinavia AB och enligt det så garanterar Pentax bara 1GB minne.

Jag hade även en fråga om det var några problem med för snabba minnen (som har diskuterats i en annan tråd) och enligt Pentax är det riskfritt att använda snabbare minnen än kameran klarar.

Jag frågade även vad som var kamerans maxhastigheten, men den frågan har dom inte besvarat...
 
Ju mer kapacitet som stoppas in i korten, desto instabilare blir de. SD standarden i sig klarar inte mer än 2Gb, det har börjat komma en ny lösning som heter SD HD, men den har inte slagit igenom än och den stöds inte av existerande produkter. Det som begränsar är filformatet, men det ska gå att formatera ett 4Gb SD (ej SD HD) i datorn och sedan använda i kameran. Det går ej att formatera 4Gb i kameran.

Hälsar
R
 

MrTellus

Aktiv medlem
Jag har hållit på i många år med att bygga, laga, fel söka och svurit åt datorer och deras komponenter, och med tråkiga erfarenhet på skadade lagringsmedia. Så jag är lite skeptisk emot för mycket kapacitet på samma kort, då använder jag hällre flera mindre, typ 1Gb.

Dom är så pass billiga idag så det är värt att köpa flera sådana i stället.
Jag har vunnit budgivning på tradera för 1gb SD minnen Digimatic 150x High speed, 250kr/st bör få hem dom på Tis eller onsdag. Om det är någon som är intresserad och veta om dom funkade bra så kan jag höra av mig till forumet.

Mvh Magnus
 

MrTellus

Aktiv medlem
Dom funkade super bra i datorn, men i min DL så funkade dom inte. Så det blir att leta kort någon annan stans.....

Mvh magnus
 

johanni

Aktiv medlem
Ett litet SD tips till er alla... beställde ett 2 GB Ultra 2 kort av TBH.se i söndags och fick det idag, pris 813:-
Kollade av någon anledning in på sidan i dag igen och de har nu sänkt korten med över 200:- Kostar nu bara 609:-
:( Känns lite surt... men ni som inte precis beställt ett kort har ju nått att fundera på...
Johan

http://www.tbh.se/index.asp?id=7&kat_id=1027&prod_id=7883
 

Per_tissen

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Min eos1D har "fat 16". Tar 2GB,kort.

Går det på ngt vis att få den att acceptera 4GB eller är det helt enkelt stop i propp??

MVH Niclas,
En FAT16 parition kan inte innehålla mer än 2GB. Sandisk har konstruerat något 4GB-kort med en switch på som man kan ställa om för att växla mellan två 2GB partitioner, men om man ändå måste ta ut kortet kanske det är lika smidigt med två kort? Och billigare lär det ju också bli.
 

MrTellus

Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Menar du att kortet inte fungerade alls i kameran? Konstigt.
Har du försökt fylla kortet med 1GB i datorn?

Tänkte om det kanske är ett bluffkort.
I datorn så kunnde jag lägga in bilder på kortet, gå till min bärbara flytta bilderna igen från kortet till datorn, inga problem. Har jag kortet i kameran, så får jag medelandet "kan ej lagra bilden", eller så står det "fel på kortet"

Jag har även försökt med att låta kamera formatera kortet, men det gillade han inte alls.

Så köp inte dessa kort om ni ska ha dom till en Pentax kamera.

Digimatic 150 X High Speed SD 1GB
 
ANNONS