Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om höstfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

MrTellus

Aktiv medlem
Hej på er alla!

Har nu varit medlem ett tag på fotosidan, och tittar igenom alla foton som kommer in i kritik polerna. Det som jag har sett är att dom flesta höstkorten är färgsprakande bilder. När jag tar kort så blir dom gråa, färglösa, och tråkiga bilder. Har säkert tagit 1500 kort under hösten och alla blir lika tråkiga.

Nu till frågan som jag tänkte ställa. Hur gör ni för att få bilderna så färgsprakande? är det PS som gäller eller är det någon annan hämmighet som man måste lista ut?

Mvh Magnus.S
 

Fredrik Nordström

Aktiv medlem
Prova leka lite med enda din rawkonverterare eller ps om du fotar jpeg.. Dra lite i färmättnad/nyans, lek med kontraster...

En annan teknik som du kan prova leka lite med är HDR, sök på HDR här på fotosidans forum som kommer du hitta exakt vad du behöver!

Lycka till!
/ Fredrik
 

Arleklint

Aktiv medlem
Det allra viktigaste för att få fram färg i bilden är att välja vilket ljus man fotograferar i.
 
Senast ändrad:

abbeman

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Det allra viktigaste för att få fram färg i bilden är att välja vilket ljus man fotograferar i.
Så sant som det är sagt. Det spelar ingen roll hur mycket man vrider och vänder på kurvor och färger om inte ursprungsbilden är bra.
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Om du kan så låna ett Polfilter och ta bilder med solen 90grader till sidan om dig. Då blir det sprakande färger så det räcker och blir över om ljuset är rätt.

HDR anser jag vara överkurs, det är bättre att hitta ett bra motiv och invänta rätt ljus.
 

MrTellus

Aktiv medlem
Tack för era tips, fotar i tid och otid. Har provat de flesta tiderna på dygnet. Men jag ska försöka med era tips. Förmodligen så är det okunskap bakom kameran, så det är mer träning låter det som. Tack igen.....

Mvh Magnus.S
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Träning, träning och mera träning är det som gäller. Men det är inte antalet exponeringar som avgör om man blir bättre, fundera inför varje plåtning, vad vill du göra och hur. Fundera även efter varje plåting vid datorn, hur blev det och varför?

Om du vill ha lite flera tipps så kolla in några naturfotogafers siter, en del skriver några ord om varje bild hur och när den är tagen. Man kan lära sig en hel del genom att bara titta och fundera.
 

McLinks

Aktiv medlem
1500 bilder bara nu i höst? Ett hett tips är att ta färre och lägga ner mer tid på varje bild. Då får du garanterat fler som är bra.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag brukar ofta säga att ju färre bilder jag kommer hem med, desto bättre är dom.

Ju färre bilder jag gjort, desto mer har jag jobbat på varje bild. Min fästmö har ofta hör mig säga: "Shit, nu har jag gjort 200 bilder, så det är nog bara skitbilder"

Fota gärna få bilder och lägg ner arbete inför varje exponering. Med arbete menar jag att svara på ett par frågor:

- Vilken bild vill jag skapa?
- Var skall jag fotografera för att göra den?
- När skall jag fotografera så att ljuset blir rätt?
- Vilket perspektiv vill jag ha (fotograferingsavstånd)
- Vilket utsnitt vill jag ha? (brännvidd)
- Vilket skärpedjup vill jag ha (bländare)
- Vilken rörelseoskärpa vill jag ha (slutaren)
- Hur skall jag mäta ljuset?

Tänk helst så varje gång du skall trycka på avtryckaren. Jag vet det är svårt, men diciplin ger resultat, och det är väldigt roligt att komma hem med en mängd bilder där nästan alla är bra, och som kanske inte ens behöver fixas i PS, även om det då är färre bilder.
 

MrTellus

Aktiv medlem
hmm, det kan nog vara så att jag är lite impulsiv. Jag släpar med mig kameran överallt (Kl 04.45 - 23.00), och ser jag något fint så fotar jag utan några större eftertankar. Jobbar som resemontör så det är lite svårt att planera mina turer för att fotografera.
Har provat några gånger och planera in lite foto turer på helgen, men då har det varit dåligt väder mm. Och när det har varit bra väder så har jag jobbat helg för att bli färdig på något bygge. Och när man är hemma så tar mina barn mycket tid. Ja, Ja dåliga ursäkter :)

Men jag har fått många fina tips här nu som jag ska försöka följa, och forska vidare på.

Tack igen för hjälpen.....

Mvh Magnus.S
 

MrTellus

Aktiv medlem
McLinks skrev:
1500 bilder bara nu i höst? Ett hett tips är att ta färre och lägga ner mer tid på varje bild. Då får du garanterat fler som är bra.
Men det är bara ca 150st som var användbara :)
Håller fortfarande på och lär mig Slutartid, bländare mm.
 

Gunnlaug

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Jag brukar ofta säga att ju färre bilder jag kommer hem med, desto bättre är dom.

Ju färre bilder jag gjort, desto mer har jag jobbat på varje bild. Min fästmö har ofta hör mig säga: "Shit, nu har jag gjort 200 bilder, så det är nog bara skitbilder"

Fota gärna få bilder och lägg ner arbete inför varje exponering. Med arbete menar jag att svara på ett par frågor:

- Vilken bild vill jag skapa?
- Var skall jag fotografera för att göra den?
- När skall jag fotografera så att ljuset blir rätt?
- Vilket perspektiv vill jag ha (fotograferingsavstånd)
- Vilket utsnitt vill jag ha? (brännvidd)
- Vilket skärpedjup vill jag ha (bländare)
- Vilken rörelseoskärpa vill jag ha (slutaren)
- Hur skall jag mäta ljuset?

Tänk helst så varje gång du skall trycka på avtryckaren. Jag vet det är svårt, men diciplin ger resultat, och det är väldigt roligt att komma hem med en mängd bilder där nästan alla är bra, och som kanske inte ens behöver fixas i PS, även om det då är färre bilder.

Eller kanske rent av... "tänk så lite som möjligt... kör på ren reflex & serietagning..."
Det kan vara otroligt svårt, för att inte säga direkt omöjligt att tillämpa din skaparprocess på en stressad småskrake i 120 blås, speciellt när den har vinden i aktern ...

Bara en liten reflexion i all välmening...
 
ANNONS