Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

KGS

Aktiv medlem
Fick inget svar om mattskivan, så jag testade med en blåsborste... det enda dammkornet fick plötslig sällskap av en hel flock... vojne!

Skaffade apotekets blåsboll (jo de kallar den så) o blåste runt en sväng, då försvann det mesta, men massor av smått elände kvar, värre än innan jag rörde nåt... då tog jag fram mikrofiberduken o gnuggade loss på både spegel o mattskiva o si på f-n, nu är det i varje fall inte sämre än förut o det stora dammkornet är borta.

Upphetsad av framgången har jag nu dristat mej till att titta på min sensor också, men det lär dröja innan jag rör den *s*
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Skulle inte rekommendera fiberduk på sensorn. För det första är et svårt att komma åt ordentligt sedan gäller det att den inte innehåller damm för då blir det nog bara värre.
Blås bort med blåsboll och går inte det använd en absolut ren syntetborste som man gör statisk med t.ex. cykelpump. Finns att läsa på forumet hur man gör) Går inte det heller så köp Sensor swab och Eclipse. Hela alltet går på mindre än en rengöring på verkstaden och blir säkert lika bra, minst.
Sedan har du grejor för några år framåt och slipper lämna ifrån dig kameran.
 

reflux

Aktiv medlem
Jag hade E2-vätska in min incheckade väska och den låg kvar även efter det att vänliga vakter på New Arks flygplats brutit upp låset på den och kollat igenom allting, så det ska nog inte vara några problem.

tannler skrev:
Om allt fungerar och inte de övernitiska vakterna på JFK hittar "godiset", så kommer det hem "ett antal" flaskor E2 i slutet av juni. Jag hade tänkt dela med mig till behövande för 85:-/st, inkl frakt. Vanlig Eclipse kostar 135:- på Scandinavian Photo. E2 kostar 95:- + frakt på Microstore Europa.
 

tannler

Aktiv medlem
reflux skrev:
Jag hade E2-vätska in min incheckade väska och den låg kvar även efter det att vänliga vakter på New Arks flygplats brutit upp låset på den och kollat igenom allting, så det ska nog inte vara några problem.
Vakterna vet inte vad E2 är för något, men IATAs bestämmelser om brandfarligt gods gör att Eclipse inte får flygfraktas utanför särskilda containrar. Vi enskilda stackare får inte föra det med oss och vi får inte ta hem det privat från B&H med AirMail.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Stoppa det inte i handbagaget. Då blir du definitivt av med det. Numera får man knappt med sig tandkräm genom säkerhetskontrollen. Allt måste stoppas i en genomskinlig plastpåse på 1 liter. Har du någon tub eller flaska som rymmer mer äm 10 ml så åker den obenhörligt eller något som inte för plats i påsen. Så stoppa det i det incheckade bagaget där har du stor chans att det kommer igenom.
Visst det brinner men det gör en flaska starksprit också och det är skillnad på mängd.
 

iSolen.se

Guest
Flash Gordon skrev:
Stoppa det inte i handbagaget. Då blir du definitivt av med det. Numera får man knappt med sig tandkräm genom säkerhetskontrollen. Allt måste stoppas i en genomskinlig plastpåse på 1 liter. Har du någon tub eller flaska som rymmer mer äm 10 ml så åker den obenhörligt eller något som inte för plats i påsen. Så stoppa det i det incheckade bagaget där har du stor chans att det kommer igenom.
Visst det brinner men det gör en flaska starksprit också och det är skillnad på mängd.
100ml, dvs ungefär som en tandkrämstub.
 

afe

Aktiv medlem
Ett litet tips bara när det gäller rengöring med (svindyra) borstar - vissa kameror, som t.ex. min Canon 5D, kan ha ett överskott av fett utanför sensorn. Detta fett hamnar på sensorn om man borstar på den (om man nu inte lyckas borsta utan att något enda strå kommer utanför sensorn).

Den efterföljande rengöring som krävs är inte så himla skoj ...
 

tannler

Aktiv medlem
Flash Gordon skrev:
... tub eller flaska som rymmer mer äm 10 ml så åker den ...

Visst det brinner men det gör en flaska starksprit också och det är skillnad på mängd.
En tiopotens fel - 100 ml är gränsen. Ren metanol brinner med osynlig låga, vilket är den huvudsakliga anledningen till restriktionerna i IATAs regelverk.
 

kristopherhammar

Avslutat medlemskap
Damm i kamerahuset ..

Tjena..
Jag är alltid noga med att inte få damm o sånt i kamerahuset när ja byter objektiv men har visst lyckats få med lite ändå för alltid om de är något enfärgat ja fotar så ser man små prickar i bilden. Kollade cyberphoto.se o hitta blåsbälgar men det stod att man inte skulle använda dessa på sensorn i digtalkameror.. Hur kan man då fixa prickarna som blir på bilderna :(?

Mvh
 
Det verkar som att jag också fått smuts på sensorn. Men i mitt fall går det inte att ta bort. Det verkar som att det hamnat bakom skyddet för sensorn (finns det ens det?) för det går inte bort och det har blivit mer och mer. Vad kostar det att lämna in kameran på rengöring och vart gör man det? Har en Nikon D70...

Se bilden, sånt borde ju att ta bort där jag kommer åt.
 

Bilagor

Andreas K

Aktiv medlem
tompalarsson skrev:
Det verkar som att jag också fått smuts på sensorn. Men i mitt fall går det inte att ta bort. Det verkar som att det hamnat bakom skyddet för sensorn (finns det ens det?) för det går inte bort och det har blivit mer och mer. Vad kostar det att lämna in kameran på rengöring och vart gör man det? Har en Nikon D70...

Se bilden, sånt borde ju att ta bort där jag kommer åt.
Tomas.

Det du refererar som skyddet till sensorn är spegeln som vinklar upp bilden till sökaren.
Under en av menyerna (kommer inte ihåg vilken) så finns ett meny alternativ som heter spegel lås eller spegel uppfällning.
Vad den funktionen gör att när du trycker ner avtryckaren så fälls den spegeln upp men inte ner förrän du slår av kameran.
Så se till att batteriet är laddat innan du gör detta.

Steg för steg.

1. Ta av objektivet
2. Slå på kameran
3. Välj menyalternativet Spegel uppfällning/lås
4. Tryck ner avtryckaren och titta in vid bajonetten som du fäster objektivet i. Nu skall spegeln vara uppfälld och du skall kunna se sensorn (blågrön yta).
5. Ta kamerahuset i en hand och rikta öppningen snett nedåt så att all smuts som du får loss rammlar ur huset och inte tillbaka in.
6. Använd en blåsbälg för att blåsa loss all lös smuts. Det finns ingen anledning att försöka komma så nära sensorn som möjligt med munnstycket utan just utanför bajonett fattningen räcker gott. Själv använder jag en Giotto Rocket Blower som fungerar mycket bra. http://www.cameraworld.co.uk/images/products/large/giottos-rocket 251.gif
Använd aldrig tryckluft då det kan skada sensorn (gäller även burk med komprimerad luft).
7. Stäng av kameran. Nu skall spegeln fällas ner.
8. Sätt på objektivet och ta en provbild.
 

zebulon

Aktiv medlem
Jag håller med om att det kan verka löjligt med flygets bestämmelser för "Farligt Gods" men var försiktiga när Ni tar med kemikalier från USA på flygplan. Om det uppdagas är det ingen lek! Trots allt är det ett regelverk som ska skydda oss passagerare men jag håller med om att det i vissa fall blir löjeväckande när det packas fullt med starksprit i "overhead bins" ca 1 dm från syrgas-generatorer (vissa flygplans-modeller) som blir glödheta om de tas i drift.

I övrigt använder jag en Arctic Butterfly (Visible Dust) till en EOS 1 ds mkII och det funkar bra. Rekommenderar den lite kraftigare borsten!

/jonas
 

Andreas K

Aktiv medlem
Tomas,

Skoj att det blev bättre.
Innan du tar till putsduk och våtrengöring så kan du använda en mycket mjuk och fin borste för att försöka borsta loss dom små prickarna som du ser.

Sedan repeterar du med blåsbälgen igen.

Använd inte vilken borste som helst då många penslar inte lämpar sig för sensor rengöring.
Jag använder SensorKlear Lenspen själv och är mycket nöjd med den.
http://www.naturescapes.net/retail/lenspen_SensorKlear.jpg

Fråga i din lokala fotobutik vad dom erbjuder.
Kom dock ihåg att knacka borsten mot någonting ludd och dammfritt innan du använder den så att den släpper alla lösa partiklar.

Mvh, Andreas
 
Andreas K skrev:
Tomas,

Skoj att det blev bättre.
Innan du tar till putsduk och våtrengöring så kan du använda en mycket mjuk och fin borste för att försöka borsta loss dom små prickarna som du ser.

Sedan repeterar du med blåsbälgen igen.

Använd inte vilken borste som helst då många penslar inte lämpar sig för sensor rengöring.
Jag använder SensorKlear Lenspen själv och är mycket nöjd med den.
http://www.naturescapes.net/retail/lenspen_SensorKlear.jpg

Fråga i din lokala fotobutik vad dom erbjuder.
Kom dock ihåg att knacka borsten mot någonting ludd och dammfritt innan du använder den så att den släpper alla lösa partiklar.

Mvh, Andreas
Ännu en gång, tack för att du tog dig tid att förklara!

Trodde att det inte blivit bättre men sen så insåg jag att det var min datorskärm som var smutsig...
 
ANNONS