Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågelådan - vilken växt är detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Tänkte starta en tråd där man kan lägga upp bilder på växter vars artnamn man inte känner till.
Tanken är då att den som kan indentifiera arten skriver vad det är.

Jag öppnar med en gul blomma jag fick på bild vid Lilla Dalen som ligger mellan Alby och Tumba..
Kabbleka, växer där det är fuktigt
 

mile

Aktiv medlem
Någon som vet vad det här är för korallliknande mossa/lav - växte på stenarna i en gammal fors-botten. Två bilder, ena är ett utsnitt ur den andra.
 

Bilagor

Jana J

Aktiv medlem
Vilken blomma?

Är det någon som som vet vad blomman heter? Fotades förra veckan på fjället i Hemavan.
Höjd 25-30 cm och blommans diameter ca 25-30 mm.
Tack på förhand.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Anders F Wester

Aktiv medlem
Gillar ide´n !

Älskar din ide´micke ! ! !
Tycker själv det är roligt med macro å sånt, Men när det kommer till namn på det jag fotograferar blir det nästan påinsamt......Jag kan med viss anstr¨åagning skilja på "lövträd", och barrträd"....se´n börjar det svåra lixom....!
Tänker genast försöka lägga inn några bilder i hopp om at någon kunnigare vet vad jag har plåtat för nått....Tack för initiativet !
 

Jana J

Aktiv medlem
Är det någon som som vet vad blomman heter? Fotades förra veckan på fjället i Hemavan.
Höjd 25-30 cm och blommans diameter ca 25-30 mm.
Tack på förhand.
Kan det vara Isranunkel? Har letat i Nordisk flora och även Nordisk fjällflora och det närmaste jag kommer är just Isranunkel. Några tips?
 

mile

Aktiv medlem
Någon som kan identifiera de här två växterna, båda tagna i en gammelskog på en bergssluttning, rätt fuktigt och lummigt i västerbottens inland.

Först en vit blomma som växte på marken bland ormbunkar.

Sen är det en utväxt från vad jag har för mig var en mossa ( jag tog bilderna för ett tag sedan för att jag tänkte höra efter här då jag inte hittade dem i min flora, men glömde sedan bort det, så nu minns jag inte om det var från mossan de växte :) ), den växte i alla fall på en sten och hängde utefter kanten.

Tacksam för hjälp
Mvh
Richard
 

Bilagor

Graylingman

Aktiv medlem
Någon som kan identifiera de här två växterna, båda tagna i en gammelskog på en bergssluttning, rätt fuktigt och lummigt i västerbottens inland.

Först en vit blomma som växte på marken bland ormbunkar.

Sen är det en utväxt från vad jag har för mig var en mossa ( jag tog bilderna för ett tag sedan för att jag tänkte höra efter här då jag inte hittade dem i min flora, men glömde sedan bort det, så nu minns jag inte om det var från mossan de växte :) ), den växte i alla fall på en sten och hängde utefter kanten.

Tacksam för hjälp
Mvh
Richard
Revlummer och knärot
 

Patrik Bylund

Aktiv medlem
Är det någon som som vet vad blomman heter? Fotades förra veckan på fjället i Hemavan.
Höjd 25-30 cm och blommans diameter ca 25-30 mm.
Tack på förhand.
Det är en lite avvikande humleblomster.

Vet inte om du var med i gruppen som kom in på naturum och frågade mig. Jag fick iaf en bild skickad av samma blomma, fast lite sämre kvalitet på bilden.
Nu känner jag mig rätt säker på humleblomstern.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Jag var i Söderhamn i augusti och tog en båttur till Enskärsoren (mycket trevligt en dag med solsken och bad) och fann denna växt
Strandmynta, Mentha aquatica ssp. litoralis. Det är en underart av vattenmyntan, som skiljer sig från denna genom att ha nästan kala blad. Den skiljer sig från flertalet vilda myntor (utom vattenmynta) genom att blommorna sitter i huvuden och inte i kransar efter stjälken.
Läs gärna mer i virtuella floran.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/lamia/menth/mentaqu.html

Den verkar vara riktigt ovanlig i Hälsingland. Grattis till fyndet och en bra bild.

Hälsningar
Joakim
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Strandmynta

Tack Joakim!
Vattenmynta hittar jag i Ursing-Fältflora och den är där mindre allmän så denna strandmynta är väl nästan sällsynt?
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Vilken växt kan det här vara, fotad på järnvägsmuseums bangård 11 sep?

/Gunnar
Åkerkårel (Erysimum cheiranthoides). Fyrkantiga skidor och fyrkantig stjälk. Ett vanligt ogräs på åkrar och i skräpmarker. Bergkårel är lik men har mer upprätta skidor. Rent teoretiskt kan det vara storkårel (Erysimum cheiranthoides ssp. altum), men då måste man se bladen, och den är uppåt metern hög, blomställningen ser lika dan ut. Men den är en raritet så du kan lugnt kalla den för åkerkårel.
/hälsn Joakim
 
ANNONS