Annons

Frågelådan - vilken växt är detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
En låsbräken är det i alla fall. Vilken låter jag vara osagt
Det är Botrychium lunaria. På svenska kallas den enbart låsbräken eller månlåsbräken. Den har minskat katastrofalt de senaste årtiondena och är numera rödlistad. Dess växtplatser brukar vara fina och där kan man ofta leta rätt på många andra trevliga arter.
Bladformen (egentligen är sporsamlingen också ett blad så ska man vara korrekt så är det formen på det sterila bladet) är helt typisk för lunaria.
/ Joakim
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Tack Joakim!
Vattenmynta hittar jag i Ursing-Fältflora och den är där mindre allmän så denna strandmynta är väl nästan sällsynt?
Ursings fältflora var bra på sin tid men är rejält "outdated" nu. Utbredningsuppgifterna är ofta fel, hur vanliga arter är är många gånger fel det med och avgränsningen av olika arter har ändrats rejält de senaste femtio åren, vilket är ungefär så gammal som väl Ursing är. Det har hänt mycket i botaniken på senare år, det är definitivt inte någon statisk vetenskap.
Ett modernt alternativ är följande, som är lika lättillgänglig som Ursing i format och text och har Bo Mossbergs formidabla målningar. Samma som i "Nordiska floran" som många i början tycker är tung (både bokstavligt och bildligt).
http://www.bokus.com/bok/9789146213369/svensk-faltflora/
Och vattenmyntan ja, den är rätt ovanlig i stora områden av landet och frågan är om den någonsin hittats i Hälsingland. Strandmyntan har däremot svensk nordgräns någonstans i norra Hälsingland. Den är en karaktärsart på stränder vid Östersjön.

/Joakim
 

MicaelKarlsson

Aktiv medlem
Svamp i blomkrukan

Hej på Er allihop!

När jag skulle vattna glasörtskaktusen igår och hittade svampar i krukan. Eftersom jag är kass på svampar tänkte jag fråga alla experter här på fotosidan.
Vad kan det vara för svampar som växt upp i blomkrukan?

Översta bilden är lite mer översikt och andra ligger svampen på linsskyddet till mitt objektiv för att ni skall få en uppfattning om storleken på svampen.
 

Bilagor

Joakim.e

Aktiv medlem
Det måste ha blivit någon hopblandning av bilder här :)
Ovanstående bild är helt rätt en gulvial (Lathyrus pratensis) och den ser ju inte alls ut som någon malört. Den senare kan möjligtvis likna, ytligt sett, den allergiframkallande växten gråbo, som är vanlig på skräpmarker och vägrenar.
 
ANNONS