Annons

Ta bort skolfotobild eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger78Johansson

Avslutat medlemskap
Fotograferade en bekants barn ala skolfotostuk. Fick lov av ena föräldern att publicera bilden på hemsidan och facebook företagsida.
Nu vill den frånskilde andre föräldern att jag frivlligt ska ta bort bilden från facebook, gör jag inte det så blir personen tvungen att använda verktyg som finns att tillgå på fb för att få bort den. (vet ej vad personen menar)

Dock fick jag "lov" att ha den kvar på hemsidan eftersom perssonen inte har "verktyg" att få bort den.

Anledningen till borttagning tror jag beror på föräldrarna är frånskilda och personen vill jävlas.
Personen har fotat sin andra barn som personen har med den nye/nya genom att gå till en annan fotograf. Detta är en naken bebisbild utan att visa underredet.
Fotografen har bilderna på sin hemsida och facebooks företagssida,

Så vad hade ni gjort? Jag har alltså tillåtelse av den ena föräldern och den andre vill ta bort den utan att säga anledningen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Så vad hade ni gjort? Jag har alltså tillåtelse av den ena föräldern och den andre vill ta bort den utan att säga anledningen.
Den här typen av frågor är nog väldigt svåra att besvara för en utomstående. Vad som gäller rent juridiskt går säkert att reda ut (sannolikt har du all rätt att publicera bilden) men det handlar ju i första hand om dina relationer till de inblandade.

I normala fall skulle jag personligen alltid vara tillags. Vill någon att dennes barn inte skall visas på Internet så skulle jag respektera det - även om denne tidigare varit OK med det. Jag skulle alltså plocka bort bilden, glömma saken och gå vidare. Det går ju alltid att ta nya bilder av andra ungar.

Skulle bilden vara extremt viktig för dig och helt unik - tja, då kanske man får ta striden...
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Jag fotograferar rätt mycket barn, så för min del skulle det inte vara något att fundera över. Jag skulle plocka bort bilden och jobba vidare. Onödigt att bråka om man inte har väldigt goda skäl för det. Livet är för kort.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Kort kan man säga som såhär, skriftliga kontrakt är lätta att bevisa, muntliga är svåra. Har du det inte skriftligt så kan det alltså kosta mer än det smakar, även om du har rätt.

Sen inte att förglömma så är Facebook jobbig som F*N. Att bevisa något för dessa jeppar brukar vara ungefär lika lätt som att lära sig att flyga. Så om du hamnar på kant med personen och denne börjar rapportera in bilder o dyl till Facebook så kan t o m ditt personliga konto stryka på foten. Återigen, kostar mer än det smakar.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Hade ett liknande dilemma för nåt år sen. Tog bort bilden från både fb och hemsida.
Idag ångrar jag att jag gjorde det!




/Stefan R. Nilsson
 

Roger78Johansson

Avslutat medlemskap
Hade ett liknande dilemma för nåt år sen. Tog bort bilden från både fb och hemsida.
Idag ångrar jag att jag gjorde det!




/Stefan R. Nilsson
Förklara gärna!

Kort kan man säga som såhär, skriftliga kontrakt är lätta att bevisa, muntliga är svåra. Har du det inte skriftligt så kan det alltså kosta mer än det smakar, även om du har rätt.

Sen inte att förglömma så är Facebook jobbig som F*N. Att bevisa något för dessa jeppar brukar vara ungefär lika lätt som att lära sig att flyga. Så om du hamnar på kant med personen och denne börjar rapportera in bilder o dyl till Facebook så kan t o m ditt personliga konto stryka på foten. Återigen, kostar mer än det smakar.
Behövs ju inga bevis, kontrakt i detta läge. Har väl rätt att publicera bilden. Särskilt när jag har fullt godkännande av den ena föräldern.

Jag fotograferar rätt mycket barn, så för min del skulle det inte vara något att fundera över. Jag skulle plocka bort bilden och jobba vidare. Onödigt att bråka om man inte har väldigt goda skäl för det. Livet är för kort.
Så utan att veta anledning så plockar du alltså bort bilder från din portfolio? Själv känner jag att den andre föräldern vill sätta käppar i hjulet för mig och gynna den andre fotografen som är en vän.
Som jag påpekat så är min bild helt vanligt skolfoto på personens äldsta barn publicerat på av mig. Den yngre barnet är en nakenbild dock publicerat av en annan fotograf. Inga av barnen är mobbade, speciella eller annat avvikande.
Därför känns det diskrimerande och därför kräver jag anledning till att ta bort bilden.

Skulle bilden vara extremt viktig för dig och helt unik - tja, då kanske man får ta striden...
Nej, men uppdragsgivaren(förälder) ville gärna ha den på min fb som tack för hjälpen. Föräldern har "delat" bilden på fb. Andra sättet skulle ha varit att föräldern själv publicerat bilden men då blir det ingen reklam för mig som föräldern vill (typ av betalning).
 

Snapphane

Aktiv medlem
Det jag menade är att för att publicera behöver du tillstånd, vilket du har. Men är tillståndet muntligt, är det svårt att bevisa. Speciellt om vi pratar utanför rättssalen. Svårt att skicka ett muntligt avtal till t ex Facebook för att visa att du har rätt.
 
ANNONS