Annons

Hur mycket får jag tjäna?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
... eller inkomst av tjänst (och i det senare fallet ska uppdragsgivaren betala skatt och sociala avgifter).
Om uppdragsgivaren är privatperson och beloppet högst 999 kr slipper hen redovisa utbetalningen. Men säljaren måste ändå redovisa inkomsten.
 

Minita

Aktiv medlem
Denna fråga har varit uppe ett antal gånger och det är samma missuppfattning varje gång. Oavsett om du kör hobby eller aktiv verksamhet så måste du skatta för ett överskott och ha en redovisning. När det gäller vårt intresse att sälja bilder då är reglerna glasklara - betala skatt. (Det är enbart vissa speciella fall du slipper skatta för överskottet och det är bl.a. bärplockning, kottar m.m och då kommer vi in på ett maxtak.)

Skillnaden mellan företag och hobby är mer varaktigeheten och syftet. Hobby är något man sysslar med för att det är kul. Säljer man lite bilder osv så krävs det faktiskt en enkel bokföring. Du skall kunna visa att du inte gör vinst. Blir det vinst - tja då får du skatta för den och betala sociala avgifter. Sedan att det finns utrymme för samvetet kan vara en annan sak så länge du säljer till privatpersoner.

Företag. Då har du en plan att vara varaktig, du får lite krav på dig att upprätta ett årsavslut. Du redovisar moms mm. Då är det inte så att man skaffar ett bolag bara för att kunna "handla momsfritt". Ett företag som ger vinst, betalar moms i slutändan och är seriöst.

Hobby och sälja bilder? Går hur bra som helst men köparen kan vara ett företag och de brukar vara intresserade av att lyfta momsen och då krävs det att de köper tjänsten av en företagare. Du kan som privatperson sälja din faktura men det kostar ganska mycket för dig. Det brukar handla om att du får hälften av vad du hade tänkt dig. Det är för att den som köper din fordran skall i sin tur redovisa moms och skatter.

Trots allt det här så är det faktiskt "roligt" att vara egen företagare.
 

afe

Aktiv medlem
Hobby och sälja bilder? Går hur bra som helst men köparen kan vara ett företag och de brukar vara intresserade av att lyfta momsen och då krävs det att de köper tjänsten av en företagare. Du kan som privatperson sälja din faktura men det kostar ganska mycket för dig. Det brukar handla om att du får hälften av vad du hade tänkt dig. Det är för att den som köper din fordran skall i sin tur redovisa moms och skatter.

Trots allt det här så är det faktiskt "roligt" att vara egen företagare.
Nja, det går att fakturera som hobbyverksamhet utan moms, men många företag tycker det är krångligt och gillar inte såna fakturor. Det går också att ha momspliktig hobbyverksamhet, så det är inte helt enkelt ...
 

Minita

Aktiv medlem
Hobby fakturerar alltid utan moms. Som hobby så pratar man inte ens eller tänker beloppen med eller utan moms. Det är bara vi företagare som tänker i de termerna. Kanske var lite otydlig där.

Hobbyverksamheten blir endast skattskyldig för moms när omsättningen överstiger 30K (och vilka hobbyverksamheter finns det då? Jag har aldrig råkat ut för något......Då har vederbörande för länge sedan registrerat in verksamheten som företag)

Detta gäller
Moms
Mervärdesskatt (moms) ska i allmänhet inte
redovisas för inkomster som hör till hobbyverksamhet.
Det kan dock i undantagsfall förekomma
att en skattepliktig vara eller tjänst omsätts i
hobbyverksamheten i former som kan jämföras
med näringsverksamhet. När omsättningen av
sådan näringsliknande hobbyverksamhet överstiger
30 000 kr per år är man skyldig att betala
moms.

Hobbyverksamhet är egentligen "ett otyg". Precis som du säger. Det kan bli riktigt krångligt och bökigt på alla sätt.
 

afe

Aktiv medlem
Om man, som jag, råkar få sälja några arkivbilder för mer än 30 KKr under ett år uppstår detta (och det är ju dessutom omsättning - inte bara försäljning som räknas). Det är definitivt inte näringsverksamhet om man säljer bilder en gång under året även om beloppet är högt.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag läser många felaktigheter i denna tråd vad som klassas hobby och vad man måste redovisa och skatta för.
För de som är intresserade att ha fotografi som hobbyverksamhet tycker jag man ska gå på skatteverkets gratiskurser. Mycket felaktig/ofullständig information givna här är från yrkesverksamma fotografer som har hobbyverksamma fotografer som direkta konkurrenter som tar betydligt lägre betalt.

Ring även Skatteverket och prata med dom. När ni fått ett utförligt svar på vad er verksamhet ska göra så prata även med företagssidan och hör med dom. Själv tycke jag de hade bättre koll på gränserna och övertygade mig faktiskt för två år sen att fortsätta med min hobby och inte starta företag. Men det var min situation.
 

iSolen.se

Guest

BeriJan

Aktiv medlem
Håller helt och hållet med Rommel och iSolen.se, det är mycket felaktigheter i inläggen om hobbyverksamhet och det som de flesta som tänker sig att "jobba" med foto som hobbyverksamhet är att man får inte jobba på uppdrag av någon annan om det ska klassas som hobbyverksamhet. Sen finns det säkert gråzoner att nyttja för den som vill, kanske att inte ta på sig uppdrag utan att spontant efter "tips" t ex fota ett event och sen sälja arkivbilder.

Men som sagts tidigare, är ni osäkra, kontakta Skatteverket, de är bra på att hjälpa till och förklara vad som gäller och har ofta även referens till aktuella rättsfall och hur rättspraxis ser ut i liknande fall.
 

Frolicc

Aktiv medlem
Det här med att man inte kan fota på uppdrag inom ramen för hobby där stämmer inte enligt min kontakt med skatteverket. Jag var på en startaegetkurs på skattverket och de ansåg att jag inte uppfyllde villkoren för att driva eget företag. Helt enkelt för att mitt syfte inte är att gå med vinst, jag har det som hobby även om jag ibland fotar på uppdrag. En annan kille odlade akvariefiskar med en omsättning på nästan 100kSEK per år, även han kunde driva det vidare som hobby även om de rekommenderade honom att starta firma ändå då har låg i gränslandet där både hobby och firma var möjligt.

Se nedanstående tråd. Som hobbyfotograf får man fota på uppdrag enligt min uppfattning, det som står i skatteverkets broschyr är att det utmärkande för hobby är att man inte fotar på uppdrag. Dock står det ingenstans att det är förbjudet vilket också skatteverket upplyste mig om.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=152983

Som Rommel skriver så känns det lite som att "riktiga" fotografer skriver felaktigheter som sedan andra forumdeltagare sprider vidare som absolut sanning. Skatteverket är faktiskt riktigt trevliga och hjälpsamma så det bästa är faktiskt att ringa dit och förklara sin situation.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Det här med att man inte kan fota på uppdrag inom ramen för hobby där stämmer inte enligt min kontakt med skatteverket
Verkar konstig då jag fått precis motsatt svar från Skatteverket(SV) då jag mailade dem och frågade just med anledning av samma diskussion i ett annat forum.

Dessutom, på första sidan på SVs broschyr om hobbyverksamhet står det tre punkter som är utmärkande för att det ska räknas som hobbyverksamhet.
http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681479/34411.pdf
Från förstasidan:

Hobbyverksamhet
Ger din hobby inkomster?
Om du får överskott på din hobbyverksamhet ska du betala skatt för det.
Hobbyn kan till exempel vara hemslöjd, biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning,
jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet. Vad menas då
med hobby? Tre saker är utmärkande:
• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
• Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan.
Du deklarerar överskott av hobbyverksamhet i din inkomstdeklaration.
Tredje punkten, som jag markerat, kan väl knappast tolkas på annan sätt än att om det ska räknas som hobbyverksamhet så får man inte utföra arbete på uppdrag av någon annan eller tolkar du det på annan sätt.

Hobbyverksamhet ska deklareras på blankett T2 och eventuellt överskott, vinst, för in under Inkomst av tjänst i inkomstdeklarationen och läggs ihop med annan inkomst vilken sen ska beskattas. Innan slutliga överskottet för ett år beräknas kan får man göra avdrag för eventuellt underskott de närmaste 5 tidigare åren. Man får göra avdrag för utgifter man haft i hobbyverksamheten och även avdrag för förslitningar av inventarier (jämför avskrivning i näringsverksamhet).

I SVs skrift om hobbyverksamhet finns inget skrivet om något maxbelopp för vinst för att det ska räknas som hobbyverksamhet eller att det är skattefritt upp till ett vist belopp. Däremot står det under rubriken kapital
När det gäller enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk gäller att vinster upp till 50 000 kr per år är skattefria.
Angående moms skrev Minitia följande
Hobbyverksamheten blir endast skattskyldig för moms när omsättningen överstiger 30K
och När omsättningen av sådan näringsliknande hobbyverksamhet överstiger 30 000 kr per år är man skyldig att betala moms.
.
Var hittar du den informationen om att 30K skulle vara någon gräns för att hobbyverksamhet blir momspliktig? Jag har inte hittat det däremot står det i SVs momsbrochyr, http://www.skatteverket.se/download/18.3684199413c956649b5720d/1362660899677/55221.pdf, i punkt 3 under rubriken "Ska jag ta ut moms av min kund"

3. Omsättningen måste ske i en yrkesmässig verksamhet.
Din verksamhet anses vara yrkesmässig om den räknas som näringsverksamhet enligt inkomstskattelagen. Även annan ekonomisk verksamhet kan anses som yrkesmässig om omsättningen överstiger 30 000 kr.
Men det handlar om yrkesverksamhet och om det du håller på med klassas som yrkesverksamhet så är det inte längre en hobbyverksamhet så vad jag vet kan inte en hobbyverksamhet vara momspliktig.

Puh, blev ett långt inlägg.
 

Minita

Aktiv medlem
Jag har varit mycket otydlig - inser jag nu.

Hobby blir inte momspliktig men däremot så kan Skatteverket anse att din verksamhet inte längre är hobby när du omsätter 30 000.- och då blir det moms mm. Där har du en RIKTILINJE när du trampar över gränsen till att driva verksamhet. Som så mycket annat, när ni ringer Skattemyndigheten så första linjen som tar emot samtalen är handläggare med viss vana. Så även om man bör kunna följa de råden som man får är det en bra ide att alltid skriva ner vem man har pratat med om man blir prövad - ifrågasatt.

I övrigt så tycker jag ditt inlägg BeriJan har varit uttömmande och korrekt.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Väldigt kortfattat: har du foto hobbyverksamhet så får du fotografera i uppdrag av någon annan och ta betalt för den tjänsten oavsett det är privatperson eller företag.

Långa versionen i korta drag: ring Skatteverket

Huruvida din verksamhet uppfattas som hobby eller ej är väldigt upp till hur verksamheten ser ut.
 

alf109

Aktiv medlem
Jan, med att inte utföra arbete på uppdrag av någon annan skulle jag tro att det menas att du till exempel inte kan jobba på uppdrag från en fotofirma som skickar ut dig som en form av "anställd" där slutkunden betalar fotofirman. Detta är ju att betrakta som en anställning i så fall och det är nog dessa gråzoner man vill komma åt med formuleringen. Eller om vi tar ett enklare exempel så skulle det vara ok om du på din fritid gjorde handarbeten som du sålde, men inte om du gjorde handarbeten på beställning från en näringsidkare som sedan sålde dessa vidare till grossister eller slutkunder, utan att betala arbetsgivaravgift och sociala avgifter för dig.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Jan, med att inte utföra arbete på uppdrag av någon annan skulle jag tro att det menas att du till exempel inte kan jobba på uppdrag från en fotofirma som skickar ut dig som en form av "anställd" där slutkunden betalar fotofirman.
Det var inte så jag ställde frågan och det var inte heller det svar jag fick utan enligt skatteverket så får du inte utföra arbete uppdrag av någon annan.

och åter igen, läser man broschyren om hobbyverksamhet, http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681479/34411.pdf
så står det bl a

Inom inkomstslaget tjänst skiljer man på hobbyverksamhet
och annan inkomst av tjänst.
• Om verksamheten är knuten till en anställning eller
till ett uppdrag att utföra arbete åt en eller flera
uppdragsgivare behandlas den på samma sätt som
andra tjänsteinkomster. I sådana fall lämnar
arbetsgivaren eller uppdragsgivaren kontrolluppgift
på ersättningen och betalar socialavgifter
(mina markeringar i texten)

Eftersom skatteverket skiljer på hobbyverksamhet och annan inkomst av tjänst och om arbete utförs på uppdrag av en eller flera uppdragsgivare räknas det som annan inkomst av tjänst och alltså inte hobbyverksamhet.

Det är alltså detta som jag fått bekräftat och verifierat i en direkt fråga jag ställt till skatteverket. Anledningen till att jag ställde frågan var att det är så många olika synpunkter i olika forum angående vad som gäller och jag ville veta hur skatteverket såg på det.

Naturligtvis är det upp till var och en att tolka skatteverkets information som den vill och agera utifrån det.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det är alltså detta som jag fått bekräftat och verifierat i en direkt fråga jag ställt till skatteverket.
Lustigt. Samma fråga ställer jag dom från år till år och får alltid samma svar tillbaka. Både från handläggare från privatsidan och företagssidan. ;)

Jag antar att du har nån typ av eget företag Jan. Det brukar färga svaren man får och ger.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Lustigt. Samma fråga ställer jag dom från år till år och får alltid samma svar tillbaka. Både från handläggare från privatsidan och företagssidan. ;)

Jag antar att du har nån typ av eget företag Jan. Det brukar färga svaren man får och ger.
Ja, jag har eget företag med flera verksamheter men det var inte som företagare jag ställde frågan, inte ens från företagets e-postadress. Sen är det ju inte första gången man olika svar på samma fråga beroende på vem på skatteverket som besvarar frågan. Jag tycker det framgår ganska klart i skatteverkets text om hobbyverksamhet att man inte får arbeta på uppdrag av annan person.

[edit]
Jag ställde frågan under kategorin privat eftersom hobbyverksamhet inte är näringsverksamhet.
 

Roger78Johansson

Avslutat medlemskap
Jag hade senast kontakt med Skatteverket förra veckan i andra ärenden, men frågan dök ändå upp i diskussionen. Jag kan bekräfta att har man foto som hobbyverksamhet så är det tillåtet att fotografera exempelvis porträtt eller bröllop inom verksamheten och ta betalt av privatperson eller företag. Och det måste ändå räknas som uppdrag åt någon annan? Kolla med Skatteverket för det är säkerligen skillnad på foto som hobbyverksamhet och sy kläder. Att skilja mellan näringsidkare och hobbyverksamhet genom en enda punkt är bara bull. Det är en uppsjö av andra kriterier som också ska klaffa när man ser över skillnaderna.
PS började med hobby och är nu egen så alla hobybröllopsfotografer är mina konkurrenter. DS
 

BeriJan

Aktiv medlem
Varför skulle det i skatteverkets ögon vara skillnad på foto som hobbyverksamhet och annan hobbyverksamhet?

Angående att avgöras på en punkt så är det många saker när det gäller beskattning mm som bestäms av ett antal uppgjorda punkter där samtliga ska vara uppfyllda och där det kan falla på en punkt.

Bäst för dem som åtar sig uppdrag inom sin hobbyverksamhet är ju att de själva skriftligen förklarar sin situation för skatteverket och frågar om det är OK att göra så och sen sparar svaret utifall skatteverket skulle ha en annan synpunkt vid t ex deklarationsgranskning eller revision.
 
ANNONS