Annons

Försäkringsbolag D800

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger78Johansson

Avslutat medlemskap
Köpte förra veckan en D800 som är mindre 1 år gammalt. Fick den nästintill gratis då förra ägaren tappat den i vattnet och hans f-bolag täckte inte reparation. Dock torkade han upp den och fick den att fungera. Iaf till och från säger han. För mig har den fungerat klockrent tills igår då jag själv spillde kaffe medan jag höll på byta objektiv. Har inte hunnit torka upp den, lär väl ta en vecka i denna fuktiga sommar, men funderar på att ta det direkt via f-bolaget och förhopningsvis få en ny.
Hur ser ni på detta? Moraliskt, etiskt och lagligt? Kommer de att ersätta kameran? Har folksam, allrisk och lösören upp till 80kkr.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag gissar att det beror lite på vad verkstaden säger till Försäkringsbolaget. Din försäkring täcker bara skador som kommer från kaffe, inte från vatten. Sen kanske du behöver kunna visa upp någon form av kvitto som visar att kameran är din.

Jag tycker inte att det är fel att ta en diskussion med försäkringsbolaget. Du har trots allt köpt en hyfsat fungerande kamera som råkat ut för en kaffeolycka och behöver service. Inget konstigt med det. Det är först om du påstår att något som inte är sant som du gör något fel.
 

iSolen.se

Guest
Tack. Det löste sig enkelt med fbolaget
Jo det brukar löna sig att snacka med dem, de är förvånansvärt flexibla om man bara är ärlig, då ersätter de ibland sånt som på pappret inte ska ersättas.

Tycker egentligen du borde lämnat tillbaka kameran till han du köpte den av, det är nog inte eventuellt kaffe som dödat kameran. Tror knappast du lyckats hälla kaffet I kameran genom objektivfästet under ett objektivbyte (skulle väl kräva tre händer) så jag tänker mig att det bara hamnat på utsidan, kameran är ju vädertätad.
 

iSolen.se

Guest
Jag gissar att det beror lite på vad verkstaden säger till Försäkringsbolaget. Din försäkring täcker bara skador som kommer från kaffe, inte från vatten. Sen kanske du behöver kunna visa upp någon form av kvitto som visar att kameran är din.

....
Menar du i just detta fall? För visst täcks vattenskador av försäkring? Hmm, min kompis tappade sin i vattnet, det kanske måste vara så dramatiskt.

Min egen fuktskadade lämnade jag bara in på reparation, kostade bara aningen mer än självrisken så jag blandade aldrig in försäkringsbolaget.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Menar du i just detta fall? För visst täcks vattenskador av försäkring? Hmm, min kompis tappade sin i vattnet, det kanske måste vara så dramatiskt.
Ja, i detta fallet. Om jag kommer ihåg rätt kom vattenskadan innan han köpt kameran.

Det är samma som för en bil. Om jag får en skråma på en dörr kan jag inte få lagat alla andra småskador på samma självrisk.
 

iSolen.se

Guest
Ja, i detta fallet. Om jag kommer ihåg rätt kom vattenskadan innan han köpt kameran.

Det är samma som för en bil. Om jag får en skråma på en dörr kan jag inte få lagat alla andra småskador på samma självrisk.
Bra, det var så jag hoppades du menade.

TS i detta fall kan få ersättning för kaffeskadan, men inte vattenskadan. (oaktat försäkringsbolagets snällhet)
 

screamin-daemon

Aktiv medlem
Jo det brukar löna sig att snacka med dem, de är förvånansvärt flexibla om man bara är ärlig, då ersätter de ibland sånt som på pappret inte ska ersättas.

Tycker egentligen du borde lämnat tillbaka kameran till han du köpte den av, det är nog inte eventuellt kaffe som dödat kameran. Tror knappast du lyckats hälla kaffet I kameran genom objektivfästet under ett objektivbyte (skulle väl kräva tre händer) så jag tänker mig att det bara hamnat på utsidan, kameran är ju vädertätad.
Förstår inte riktigt hur du tänker nu. TS har köpt en defekt kamera och säljaren har inte försökt att dölja någonting. Även priset indikerar att kameran är defekt. Dessutom lär kameran vara i ännu sämre skick än då den såldes.
Försäljning mellan privatpersoner regleras av köplagen och det finns ingenting där som kan hjälpa TS i detta fallet.
 

iSolen.se

Guest
Förstår inte riktigt hur du tänker nu. TS har köpt en defekt kamera och säljaren har inte försökt att dölja någonting. Även priset indikerar att kameran är defekt. Dessutom lär kameran vara i ännu sämre skick än då den såldes.
Försäljning mellan privatpersoner regleras av köplagen och det finns ingenting där som kan hjälpa TS i detta fallet.
Det är lite svårt nu när det kommit kaffe på den men annars brukar även privatköp kunna reklameras om man bara är trevlig och det gått kort tid. Om man vill.

Otrolig slump med kaffet för övrigt, väldigt generöst av försäkringbolaget, det är bara att gratta.
 

Roger78Johansson

Avslutat medlemskap
Visst är det en en otrolig slump! En lycklig slump faktisk. Ni har helt rätt att fbolaget inte ville ersätta skada som uppstod före mitt köp av kameran. Dock ersätter de skadan som uppstod vid kaffeincidenten. Eftersom skadan var så omfattande så blev det billigare att ge mig en ny för 850 kr(självrisken) istället för reparation.
PS Kameran var blottad eftersom jag höll på att byta objektiv DS
 

screamin-daemon

Aktiv medlem
Visst är det en en otrolig slump! En lycklig slump faktisk. Ni har helt rätt att fbolaget inte ville ersätta skada som uppstod före mitt köp av kameran. Dock ersätter de skadan som uppstod vid kaffeincidenten. Eftersom skadan var så omfattande så blev det billigare att ge mig en ny för 850 kr(självrisken) istället för reparation.
PS Kameran var blottad eftersom jag höll på att byta objektiv DS
Grattis till en mycket bra affär :)
 
ANNONS