Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjänst eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Proffs för mig har inget med ifall man yrkesverksam eller ej. Proffs för mig har med erfarenhet och skicklighet att göra.

Övriga delar är det som definierar vad hobbyverksamhet är för något. Att starta enskilt firma har också kriterier man måste uppfylla(iaf vill uppfylla)

Som påpekat så betalar man skatt i båda delarna. Man lurar inte Skatteverket på några pengar.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Proffs för mig har inget med ifall man yrkesverksam eller ej. Proffs för mig har med erfarenhet och skicklighet att göra.
Då tycker jag att du borde ha uttryckt dig tydligare.
Utan den förklaringen så låter det ju lite som att diverse yrkesmänniskor använder sig av den metoden du förespråkar.

I övrigt så har jag svårt att se några egentliga fördelar med det du förespråkar gentemot att ha en enskild firma med F-skatt alterntaivt FA-skatt sedel.
Snarare att det blir krångligare.

Sedan är jag fortfarande allt annat än övertygad om att det verkligen är tillåtet att göra som du förespråkar.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Starta enskilt firma för enstaka inkomster per år mindre belopp är inget att rekommendera.
Såvida man inte avser att ständigt lyfta moms och alltid gå med förlust.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Man kan visst säga att man är proffs på att klättra. Det är slang. Professionalism är ett helt annat femma. Oavsett vad så kan man fortfarande göra som proffs (yrkesmässigt folk) utan att leva på det.
 

iSolen.se

Guest
Man kan visst säga att man är proffs på att klättra. Det är slang. Professionalism är ett helt annat femma. Oavsett vad så kan man fortfarande göra som proffs (yrkesmässigt folk) utan att leva på det.
Kollar du på sport? Lyssna lite.

I vilket fall som helst, när det är dags att ge handfasta juridiska råd kanske det är dags att vara lite noggrannare med termerna.

"Proffessionell har inget med ifall man yrkesverksam eller ej." är precis tvärtom mot hur det verkligen är.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
...för att?



Det får man inte.
Just precis!!! Men verkligheten är sådan att de flesta företag går med förlust de första åren. Sen Går de i konkurs. Kontentan är detsamma. Om du inte vet nackdelen med att ha enskilt firma istället för låta det vara kvar som hobbyverksamhet så kan vi avsluta den delen av diskussionen här. Såvida inte TS vill fortsätta i den riktning, så jag avvaktar med såna utlägg.
 

iSolen.se

Guest
Just precis!!! Men verkligheten är sådan att de flesta företag går med förlust de första åren. Sen Går de i konkurs. Kontentan är detsamma. Om du inte vet nackdelen med att ha enskilt firma istället för låta det vara kvar som hobbyverksamhet så kan vi avsluta den delen av diskussionen här. Såvida inte TS vill fortsätta i den riktning, så jag avvaktar med såna utlägg.
Om du BARA har avdrag utan inkomster kommer du få problem med skattemyndigheterna.

Momsregistrering behöver du inte göra men det är fördelaktigt.

Enskild firma kan inte gå i konkurs, du är personligt ansvarig för skulderna. (tillägg: går du i personlig konkurs blir du inte av med skulderna)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Vad har betydelsen "det var proffsigt gjort" eller "det var oproffsigt" gjort. Jag anser att man kan använda båda meningarna till personer som både är professionella och lekmän.
 

iSolen.se

Guest
Vad har betydelsen "det var proffsigt gjort" eller "det var oproffsigt" gjort. Jag anser att man kan använda båda meningarna till personer som både är professionella och lekmän.
Det är väldigt dumt när det är skatteråd eller juridiska råd att använda en existerande term i helt fel betydelse. Du kan säkert komma på någon fungerande synonym som inte missleder någon.
 

iSolen.se

Guest
Var är syftningsfelet?
Det finns ingen syftning i den meningen.

Gissar att du menar något med betydelsen av ordet proffs.


Din rekommendation gäller alltså i gängse betydelsen:

"Gör som de yrkesverksamma fotograferna..."

och med slangtolkning:

"Gör som de duktiga fotograferna..."


I vilket fall var det som konstaterats inte något bra råd så vi kanske kan lägga ner nu?
 

Roger78Johansson

Avslutat medlemskap
Oj vad det blev tjafs. Är precis hemkommen efter en starta eget företag. Skatteverket var representerad. Rommel har faktiskt rätt. Man kan dela upp i 2 delar om inget annat i uppdraget avtalats. Dvs att man utför en tjänst endast som fotograf, inget annat. Man kan därefter debitera vem som helst när man vill beställa bilder. Det fungerar precis som vanligt i min hobbyverksamhet. Dvs någon är alltså intresserad av att köpa en random bild och jag tar betalt. Dvs Rommel kan få köpa min bild av brudparet.
Deklarera gör man i T1 som Rommel även nämnt och då får jag debitera upp till 9999 kr per person och år. Man behöver heller inte betala sociala avgifter utan inkomsten läggs ovanpå den befintliga huvudsakliga inkomsten.
Bröllop och porträtt kommer vara slumpmässigt utförda per år och jag kommer inte ge reklam för mig, kommer inte gå med vinst och det är inte varaktig och syftet är definitiv inte att tjäna pengar på det så det går under hobbyverksamhet även om man nu velat ha FA-skatt.
Eftersom jag egetligen vill ha det under hobby så kommer jag alltså debitera kunder den tid jag är på plats. Har bestämt mig på 100 kr per timme. Heldag kostar alltså 800 kr i tjänst. Resten kommer säljas som digitala bilder där de får köpa dom en och en och då blir det inom hobbyverksamhetens beskattningsregler.
Allt detta är i samförstånd med skatteverket och en revisor där kursen var. Visade även era inlägg ;)

Jovisst kan man fa FA-skatt och lyfta moms samt gå med förlust år efter år. Min morbror har data/konsultföretag och trots han får fler och fler kunder varje år så blir förlusten större och större. Kan bero på att hans aptit på prylnörderi. Han måste dock ha Enskilt företag trots förlusterna som klart backas upp av hans egna tillgångar, men han lyfter ju moms och annan skatt och hade han inte haft FA-skatt samt momsregistrering så kan jag ge mig katten på att han ändå ägt allt han äger idag.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
Bröllop och porträtt kommer vara slumpmässigt utförda per år och jag kommer inte ge reklam för mig, kommer inte gå med vinst och det är inte varaktig och syftet är definitiv inte att tjäna pengar på det så det går under hobbyverksamhet även om man nu velat ha FA-skatt.
...
Först, tack för info!
Har lärt mig något nytt.

Men sedan så förstår jag inte riktigt din vilja att arbeta så billigt att du inte kommer att göra någon vinst på det.
Varför ge bort sitt arbete?
För mig är det helt obegripligt att du inte avser att tjäna pengar på det du gör.

I mitt eget resonemang tidigare i tråden, så har jag utgått från att du faktiskt vill tjäna pengar på det.
Vad det gäller Rommels resonemang så började han ju med att skriva "gör som proffsen", vilket jag tolkade som att han menade att yrkesverksamma gör.

Det du beskriver är ju något helt annat än att driva en verksamhet som en yrkesverksam/"proffs".
Vilket påverkar förutsättningarna rejält.
 

Roger78Johansson

Avslutat medlemskap
Jag tror jag tolkade honom ganska rätt när han syftade att jag skulle dela upp betalningen precis som proffs/yrkesverksamma gör.
Du har övertolkat hans inlägg lite fel. Tänk om han skrivit von Anka (Kalle Ankas farbor) istället för proffs. Hade du tolkat att man först måste vara en anka?
Det är klart jag vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Men jag vill även skatta så lite som möjligt. Att ha det som hobby ger mig klart större avkastning än som enskilt firma. Jag spenderar över 40000 kr/år på fotorelaterade saker och så mycket inkomster lär jag inte ha. Jobbar redan 100% med annat så detta är helt på fritiden utöver familjetiden.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem

Rommel

Avslutat medlemskap
Så här ligger det till. Drar han in 10000 kr i inkomst på sin verksamhet per år och gör av med 40000 kr så skattar han inget. Det är som sig bör. De flesta hobbies brukar vara en förlustaffär.
Men han får inte utföra uppdrag åt någon annan i sin verksamhet. Därför ska detta ligga utanför verksamhetren som deklareras i T1-blanketten. All inkomst här ska beskattas. Dvs tar han 10.000 kr i betalning så ska han också betala 3000 kr i skatt. Här kan han inte kvitta sina förluster.
Genom att ta 800 kr för ett updrag så skattar han alltså under 100 kr. Sedan tar han betalt för bilderna och här kan kan kvitta sina inkomster mot utgifterna och på så vis slippa skatten. Så vill han ha 10.000 kr så kommer antagligen bilderna kosta 9300 kr. En summa på 10.000 kr mot att ta allt som en tjänst där det endast genererar 7000 kr.
Fick detta fint klargjort av min revisor innan jag postade svaret till Roger tidigare idag i inlägg #8 fast jag var inte lika specifik som nu. Men han fattade nog hinten.

Tillägg: Detta är engångsföreteelser. Är det varaktigt så kommer det längre inte vara hobbyverksamhet.

/Stefan
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Så här ligger det till. Drar han in 10000 kr i inkomst på sin verksamhet per år och gör av med 40000 kr så skattar han inget.
...
Genom att ta 800 kr för ett updrag så skattar han alltså under 100 kr. Sedan tar han betalt för bilderna och här kan kan kvitta sina inkomster mot utgifterna och på så vis slippa skatten. Så vill han ha 10.000 kr så kommer antagligen bilderna kosta 9300 kr. En summa på 10.000 kr mot att ta allt som en tjänst där det endast genererar 7000 kr.
Tillägg: Detta är engångsföreteelser. Är det varaktigt så kommer det längre inte vara hobbyverksamhet.
Tack för förtydligandet!

Hade du varit så där tydlig från första början, så hade jag haft en helt annan förståelse för vad du menar, och i kombinationen med tillägget om att det inte får vara "varaktigt", så kan jag köpa resonemanget om att det är tillåtet.
För då är ju möjligheten att jobba på det här sättet rätt så ordentligt begränsat.
Eller, annorlunda uttryckt, det här är inte ett sätt som är ok att använda regelbundet/i större omfattning. (Det jag menar med att jobba professionellt).

Men jag hoppas, och tror, att du förstår att det du skriver nu, ligger långt ifrån "gör som proffsen".
Vilket har gjort att jag missförstått vad det är du försökt att säga nästan hela tråden.
Lite trist och onödigt kan jag tycka.

Sedan, så är det ju helt plötsligt frågan om det jag tog upp tidigare i tråden.
Dvs. ett sätt att komma undan skatt.
 
ANNONS