Annons

Varning för annonsering i forumet?

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Jag har fått en varning för annonsering i forumet och skulle gärna vilja veta vad den varningen handlar om.

Bl a detta inlägg raderades av FS:ans moderator, men lades tillbaka efter att jag ifrågasatt modereringen:

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2074685&postcount=14

Inlägget syftar till att påpeka att det inte är någon vits med att föreslå trådskaparen att ladda upp stora TIFF-filer som föreslås i tråden, därför att den printleverantör TS försöker ladda upp till endast accepterar jpeg-filer på max 25 MB.

Hur kan detta vara att annonsera i forumet och vad är grunden för varningen? Någon sorts hämnd från moderatorns sida för att jag ifrågasätter modereringen?

Jag har lusläst forumreglerna som finns här:

http://www.fotosidan.se/cldoc/rules.htm

Där står bl a "Inlägg och bilder som inte följer dessa enkla regler kan raderas, utan vidare kommentar från redaktionen."

Vilka regler bröt jag mot denna gång?

Eller är det som vanligt rent godtycklig moderering som utförs av FS:ans moderatorer?

Hej alfin,

Du har fått en anmärkning om förseelse på Fotosidans Forum.

Anledning: Annonsering i forumet
-------
Vill ni diskutera leverantörer kan ni göra det via mejl eller i andra trådar. Jag valde att ta bort inläggen i den här tråden, och kan DU inte acceptera min moderering ber jag dig vänligen ta det med redaktionen, men inte i den här tråden.

Du har blivit varnad tidigare, och du kanske ska fundera,på,I'm det är du eller vi som modererar som gör fel.

/afe
 

afe

Aktiv medlem
Varningen blev fel (annonsering i forumet är default). Det inlägg jag missförstod är återställt, men varningen gällde egentligen att du reagerar med en bakutspark när någon säger emot. Kommentarer kring moderering skall inte tas i de vanliga trådarna, och det var alltså det saken gällde.

Tyvärr verkar din inställning fortfarande vara att det är helt godtycklig moderering, eller i värsta fall något slags personligt påhopp mot dig, men så är inte fallet. Ibland gör jag fel, som den här gången, men jag ägnar mig inte åt personangrepp..

Och ja, du har blivit varnad tidigare för din buffliga attityd.
 

alfin

Aktiv medlem
Dags att uppdatera forumreglerna då, för det du skriver nu finns inte beskrivet i forumreglerna på ett sätt som jag förstår.

Var står det att man inte får kommentera moderering i tråden när den sker?

Jag trodde man modererade personangrepp och annat och inte folks attityder för att man som moderator är av en annan uppfattning.

Det är precis vad jag menar med godtycklig moderering!
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nej det är inte ok att diskutera moderering i trådar. De kommer raderas eftersom de stör tråden och är OT. Däremot kan man starta en tråd här och få svar.

Folks attityd är något som tydligt hänger ihop med hur man skriver. Så det är i princip samma sak.

Och som slutkläm så är godtycklighet helt rimligt när man modererar. I första hand försöker utgå från regler men då och då får man gå på magkänsla och erfarenhet. Det kan upplevas godtyckligt för den som blir modererad.
 

afe

Aktiv medlem
Ett tillägg till Davids utmärkta förklaring: ibland modererar vi utan att kommentera, just för att slippa diskussionen kring modereringen i tråden, men då är det ofta någon som blir stött över det i stället. Det är en svår balansgång, men det är som sagt alltid off topic att diskutera moderering i de vanliga forumen.
 

alfin

Aktiv medlem
Så, jag fick en varning för att jag skrev något OT i tråden?

Du måste ju själv höra hur dåligt det rimmar! Märkligt att något så enkelt som moderering fungerar i princip helt oproblematiskt på alla olika fotoforum jag besöker, utom just Fotosidan.
 

afe

Aktiv medlem
Ja, det kan förstås vara fel på våra regler, eller så är det något annat som föranleder dessa diskussioner ...
 

afe

Aktiv medlem
Så, jag fick en varning för att jag skrev något OT i tråden?

Du måste ju själv höra hur dåligt det rimmar! Märkligt att något så enkelt som moderering fungerar i princip helt oproblematiskt på alla olika fotoforum jag besöker, utom just Fotosidan.
http://www.fotosidan.se/cldoc/rules.htm

Och ja, man kan bli varnad för OT och diverse annat. Det är trist att du upplever att modereringen fungerar sämre här än på andra sajter, men så kan det ibland vara.
 

afe

Aktiv medlem
Om du tror att jag ägnar miG åt modererering av det skälet är du rejält ute på fel spår, men att du väljer att posta det tycker jag tyder på att jag var helt rätt ute. Det där med en trevlig attityd i forumen är uppenbarligen.något du inte klarar av, trots att jag erkänt att jag gjorde fel tidigare.
 

Jockethorne

Aktiv medlem
Kanske dags att du söker dig till en annan sida då. Jag tycker att Fotosidans moderering är exemplarisk och saklig.

Nu har du fått ditt svar. Acceptera och gå vidare, eller gå vidare till annan sajt.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Lägg ner båda. Inga påhopp! Men det finns ju en poäng i att om du får flera tillsägelser över tid så får du acceptera nivån som gäller här.
 

alfin

Aktiv medlem
Lägg ner båda. Inga påhopp! Men det finns ju en poäng i att om du får flera tillsägelser över tid så får du acceptera nivån som gäller här.
Men snälla David, om nivån var konsekvent hade jag väl inte opponerat mig!

Du plockade själv fram en länk från i fjol, där Magnus Fröderberg går in i mitt inlägg och raderar att jag skrivit "Hur svårt kan det vara?" när en person gnäller om att Adobe gömmer länkarna för nerladdning av LR. Hur man överhuvudtaget kan reagera på att någon skriver "Hur svårt kan det vara?" överstiger mitt förstånd, men OK, vi svenskar verkar osedvanligt halstarriga och konflikträdda. Konsensus ska gälla.

Varför accepterar då samme Magnus Fröderberg kommentarerna 2015-05-18 från Elvir Redzepovic på nyhetssidan om Fujifilm X-T10 riktade till mig? "Lägg ner och väx upp!" Är det mindre kränkande än "Hur svårt kan det vara?"? Eller att jag behöver många pixlar därför att jag inte kan komponera? Dessutom begriper Elvir inte skillnaden mellan att sarkastiskt kommentera en kamera och dess pixelupplösning jämfört med att sarkastiskt kommentera en annan person.

Magnus Fröderberg tycker däremot att det är OK och att han läser vad som skrivs framgår med all önskvärd tydlighet av att han direkt kommenterar mina kommentarer. Det är bara pga att jag inte vill bli avstängd från FS som jag avhåller mig från att svara Redzepovic vad jag egentligen tycker.

När så din andra moderator raderar mitt inlägg och skriver rent otrevliga kommentarer i tråden om att jag och Mats minsann kan mejla varandra om vi vill diskutera våra fancy kameror (vilket jag aldrig gjort!), då svarar jag "Var snäll och lägg tillbaka mitt senaste inlägg i denna tråd som inte har ett smack med några kameror att göra! Börjar du tappa fotfästet som moderator helt?".

För det fick jag en varning, vilket i min värld är rent maktmissbruk och visar att moderatorn inte är mogen sin uppgift.

Men du försvarar deras agerande in absurdum, so I rest my case och jag ska inte kommentara några framtida varningar, jag lovar.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Men jisses. "Fröken, han kastade sand på mig på förra året. Buhu..". Menar du på allvar att jag ska engagera mig i sånt trams? Väx upp, tona ner och runda av din svulstighet och sluta var så snarstucken. Du får helt ta att du inte bestämmer vad som gäller och fixar du inte det så är du en av de 40-tal vi spärrat på 15 år (av 240.000 medlemmar). Och det säger mer om dig än hur vi driver sajten. Konflikträdd är jag inte heller så du är välkommen till vår monter på årliga fotomässan så pratar jag gärna mer med dig. Långsint är jag inte heller.

Så lägg det där bakom dig och se framåt.
 

petri0

Aktiv medlem
Några saker som sticker i ögat utan att ha läst länkarna och originaltråden:

Inlägg #2 skriver afe "Och ja, du har blivit varnad tidigare för din buffliga attityd."
- Inlägget var bra men slutklämmen var onödigt. Den personliga åsikten kan lätt tolkas som provokation. Den var nog inte avsedd som en men jag förstår att trådstartaren kommer att fortsätta.

Inlägg #12 skriver afe "...Det där med en trevlig attityd i forumen är uppenbarligen.något du inte klarar av..."
- Förminskande av motparten. Personer med "maktställning" borde vara lite mer restriktiva på sina uttryck. Skulle afe säga så på t.ex. jobbet? Provocerande - och inte bara för trådstartaren.

Inlägg #17 tycker elmfeldt att trådstartaren ska ""växa upp"...
- Förminskande av motparten. Personer med "maktställning" borde vara lite mer restriktiva på sina uttryck. Skulle elmfeldt säga så på t.ex. jobbet? Provocerande - och inte bara för trådstartaren.

Allt ovan fungerar ju bättre AFK för där andvänds både kroppspråk och röst. I skrift saknas dessa två och skrivet text kan tolkas på sätt som den inte var avsedd i början - även om man inte är inblandad.

____________

Jag förstår att mods på alla forum är bara människor och det är inte första gången jag ser något liknande mot någon enskild medlem. I denna tråd har man dock haft högre nivå än i vissa andra forum men i mina ögon så verkar det ändå som att trådstartaren har blivit en sten-i-skon för modsen. Dvs får mer än denne förtjänar. Vi människor är inte så likformiga som det ibland önskas.

Jag önskar att trådstartaren skulle kunnat släppa frågan efter svaret men har förståelse för det att det inte gick. Det skulle kanske ha gått utan avslutet i inlägg #2 - och kanske inte.

F.ö. önskar jag bildrikt vår och försommar till alla! ;)
 

Dez

Aktiv medlem
Jag har varit medlem på fotosidan i tio år, och jag tycker inte om afe som moderator. Han vill gärna visa sin makt och ha sista ordet. Tonen har blivit mycket tråkigare sen han började moderera. Jag är inte in och läser så ofta längre så jag har inte några exempel och orkar inte leta, men det är den känslan jag får när han dyker upp i en tråd. Obehag.
 

cmosen

Aktiv medlem
Jag har varit medlem på fotosidan i tio år, och jag tycker inte om afe som moderator. Han vill gärna visa sin makt och ha sista ordet. Tonen har blivit mycket tråkigare sen han började moderera. Jag är inte in och läser så ofta längre så jag har inte några exempel och orkar inte leta, men det är den känslan jag får när han dyker upp i en tråd. Obehag.
Håller med till fullo.
 
ANNONS